tisdag 7 maj 2013

VM Jhonas Enroth: " Det är en helt annan känsla nu"

(Jhonas Enroth, Två matcher, två segrar så här långt. FOTO:WWW,HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Bara två insläppta mål på 39 skott. Jhonas Enroth har visa att han är här för att ha förstaspaden och att han borde få den också. Mot Vitryssland var han återigen säkerheten själv trots kontringar, eget slav av utespelarna och en svårläst motståndare.

– Det är mitt jobb att rädda laget när vi gör misstag och när vi tar lite halvdumma utvisningar, då gäller det för oss i penalty killing att jobba och rädda upp för att vårat pp inte funkar också, konstaterar Enroth.


Han släppte in ett mål mot Tjeckien och ett mot Vitryssland, just det sistnämnda var inte så mycket att göra åt då det låg en svensk spelare över Tre Kronormålvakten som därmed sattes ur spel.

I övrigt ser Enroth nästan sjukt lugn ut i en match där det var mycket svenskt slarv, konstiga kontringar bakåt och verkligen risk för jobbiga baklängesmål. Inte minst då det klingade i stolparna ett antal gånger.

Och utespelarna verkar hålla med om den analysen. Efter matchen mot Vitryssland konstaterade Elias Fälth att ”Även om det gick trögt framåt och det var några puckar i stolpen så kände man sig trygg, för att han står rätt.”

När Buffalokeepern får höra det lyser han upp och bjuder tillbaka:

– Ja jag får väl plussa för dem också! Det var jättebra defensivt, förutom i första perioden när de hade ett par lägen men bortsett från första perioden så var det jättebra och jättelugnt. Sedan så… de här stolpträffarna de har är inte en så jättebig deal tycker jag. De tog i stort sett i utsidan av stolparna alla tre gångerna, eller fyra gånger tror jag det var. Så det är ändå två, tre centimeter utanför i stort sett så ja… visst de sköt i stolpen men det var inte så nära tycker jag

Du ser väldigt lugn ut. Kände du dig så lugn som du ser ut?
– Ja det var ganska lugnt i dag. Och det är som jag har sagt förut, att man fokuserar bara på nästa skott och det är väl min spelstil och min personlighet att vara lugn kanske, säger Enroth.

Som återigen fick en svår match eftersom spelet blev så väldigt ryckigt – bland annat på grund av alla utvisningar men också att motståndarna släpptes fram rejält tidvis. Vitryssland tryckte på i första där man fick komma till tolv skott, i andra ryckte Sverige upp sig och det kom bara tre skott att mota. I tredje var det ny vitrysk rush, framför allt mot slutet där de mycket väl kunde ha gjort mål. Men mötte Enroth:

– Jag tycker de var helt okej i power play faktiskt. De hade en back som sköt jättehårt, jag har faktiskt ont i handen fortfarande. Det var en lite läskig match faktiskt för om man jämför med Tjeckien matchen så var ju de i vår zon lite mer, det var lite mer rörelse i våran zon. I dag var är det lite svårare att få grepp om matchen. Så det var lite halvläskigt.

Jobbigt när det är mycket och lite att göra om vartannat istället för ett jämt tryck?
– Nä men det är något jag märkte när jag spelade här under lockouten, det blir inte så mycket skott. I NHL så är det ju över blå, skott och så jobba därifrån. Här så försöker de hitta… de letar det läget som de har ritat upp på tavlan före match i stort sett. Det blir inte så mycket skott internationellt känns det som.

Passar det dig bättre?
– Nej, jag gillar mer som det är i NHL faktiskt. Det är väl det man har vant sig vid, det börjar kännas bättre och bättre i alla fall.

(Alla dagars största fråga... vem står nästa match? FOTO:WWW,HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)



Vad är det som inte funkar för dina utespelare då?
– Boxplay funkar jättebra tycker jag. Power play funkar bra också, jag tycker att vi kom till hyfsade avslut men vi satte väl puckarna mitt i magen i stort sett och målvakten gjorde ett par bra räddningar också så jag tycker vi spelar hyfsat i pp men vi får inte in puckarna riktigt.

Men som sagt, med en bra målvakt har man klarat sig ändå.  Och att Jhonas Enroth trivs går inte att ta miste på. Han lyser av glädje och självsäkerhet över både på isen och när han möter media. En klart roligare roll än förra året då han kom lite i skymundan bakom Viktor Fasth.


– Ja jag kom i skymundan men förra året vann jag två matcher också, spelade fem bra perioder i stort sett, släppte in två puckar på två perioder sedan så blev jag faktiskt sjuk och tränade inte under resten av VM så visst hamnade jag i skymundan men det var lite otur för mig, det blev inte riktigt som jag ville ha det, påpekar Enroth:

Men känslan nu måste ju vara skön?
– Javisst, det är en helt annan känsla nu. Jag har spelat otroligt bra på slutet i Buffalo, det är klart att man har bra självförtroende

Du var med i Channel One cup också, har det spelat in?
– Jag tror det betydde mycket. Jag fick visa för Pelle att jag kan spela internationellt, att jag kan spela i landslaget och så. Så jag tror det betyder jättemycket, säger Jhonas Enroth med ett leende.

En av de frågor han och Jacob Markström får svara mest på är vem som står nästa match. Jhonas var diplomatisk och sa att han inte visste, det är Mårts som ska svara på det, det visar sig och så vidare. Till slut lyckades Aftonbladet lirka fram att Enroth utgår från att han får stå mot Kanada på torsdag.  En match som såklart är skitkul för alla målvakter. Men först är det ju match mot Norge i morgon onsdag.

Och så här svarade förbundskaptenen Mårts efter matchen på frågan om de kommande matchernas målvaktsval:

– Det är två dagar i rad så jag tippar att Jhonas och Jacob står varsin match. Vem som står först har jag ingen aning om än. Det måste få landa, vi måste få känna på målvakterna och diskutera styrkorna hos de olika lagen först innan vi väljer målvakt. Jag vill inte ha så bråttom så jag vet faktiskt inte

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie! Har Enroth utländskt påbrå? Ser lite utländsk ut och undrar om du har koll på det ;)

Marie Hallman sa...

anonym: vet inte faktiskt. ska försöka komma ihåg att fråga någon gång vid senare tillfälle ;))