söndag 28 juli 2013

Silly season DIF Stefan Nyman "Jag brinner för att få ut potentialen i varje spelare"

Det har spekulerats om det här ett tag men nu är Stefan Nyman klar som assisterande tränare för Djurgården. Att det tog tid har med det förra jobbet i Malmö att göra.

– Jag har haft saker att reda ut, ville få ett avslut på alla punkter. Nu har jag fått det, nu känns allting bra så nu är det klart med Djurgården också, konstaterar Stefan Nyman.


Det har snackats och ryktats men när tingsrätten i Nyköping tog upp alla anklagelser som har funnits mot den förre sportchefen i MIF var det inget snack längre. Stefan Nyman fick rätt på alla punkter, domen har vunnit laga kraft och nu vill han hellre se framåt än älta det som har varit:

– Jag står för det jag har gjort och det jag har sagt. Allt som varit och allt som hänt kan man läsa om i handlingarna från tingsrätten. Handlingarna är offentliga, de talar för sig själva, det var därför jag vann. Vill någon läsa mer om det så kan man göra i de offentliga handlingarna. För mig var det viktigt att få fram sanningen på bordet, jag fick det och därför lägger jag inget mer krut på det där nu utan jag lägger det bakom mig och ser fram emot att skapa något positivt i Djurgården i stället.

Varför ville du ha det där klart innan du skrev på här?
– För att jag alltid vill avsluta det gamla innan jag går in i nästa grej. Det är inget konstigt med det, det är väl samma för alla som byter från ett jobb till ett annat att man vill ha allt klart med det gamla först. Och det är klart nu. Sedan ställde Djurgården en fråga till mig om jag var intresserad, jag fick ett positivt intryck av både Tony och Challe, allt kändes bra och nu är jag beredd att gå vidare, säger Nyman.

Första arbetsdagen blir i morgon måndag men Djurgårdstränaren Tony Zabel är han bekant med sedan tidigare, både som aktiv back och som tränare.

 – Jag vet ju vem Tony är, man vet ju vilka de flesta är i den här branschen men Tony är nästan i samma ålder, jag är född 1972, han 1971 så vi känner varandra sedan vi båda spelade hockey. Sedan har vi gått någon tränarkurs tillsammans.

Varför lockade det här jobbet?’
– För att de sökte en tränare med fokus på backar och andra defensiva moment och jag har ju gjort det jobbet tidigare i SSK, där jag även jobbade med (Djurgårdens nuvarande) målvaktstränare Anders Persson. Och de erfarenheter jag har av både Anders och Tony kändes bra.

Tog du ett snack med Tony innan du skrev på?
– Ja, vi har pratat, jag fick en grymt bra känsla av Tony när vi pratades vid. Han har förklarat hur han vill spela ishockey. Jag ska hjälpa och komplettera med så mycket jag kan, det känns jättebra.

Hur fördelar ni ansvaret?
– Jag kommer coacha backarna både på matcher och individuellt under träning. Tony är huvudtränare och har ju ansvar för helheten medan jag har ansvar för det defensiva, backarna men även andra defensiva uppgifter under match. Jag tror vi kan hjälpas åt att göra en bra helhet, säger Stefan Nyman.

Att han har ett hett humör är ingen nyhet för de som har sett honom ibland annat SSK. Där hände det vid ett tillfälle att Nyman och Klasen hade en egen liten uppgörelse under matchen, i båset.

Du klappade till honom, varför?
– Nämen det var mycket av det där som blev uppförstorat. Jag klappade inte till honom däremot så sög jag tag i honom och sa väl bara åt honom att han skulle skärpa till sig. Det är inga konstigheter i det utan jag har en jättebra relation till Linus och det har jag haft till alla spelare som jag har jobbat med. Sedan händer det saker i båset ibland, men jag försöker alltid vara ärlig och rak och behandla alla juste, det kan du fråga Linus om, jag tror han tackar mig för det där idag.

Varför då?
– För att han var rookie och behövde hjälp. Jag hade önskat att någon hjälpte mig när jag var ung på samma sätt som jag hjälpte honom där och då. Han hade haft en tung period, gjorde inga poäng och var frustrerad, samtidigt var det bara en tidsfråga innan det skulle lossna och till slut lossnade det.

Har du ångrat att du sagt till en spelare i stridens hetta?
– Hm, nej. Jag brinner ju i grund och botten för att hjälpa människor och för att spelarna ska kunna spela på sin högsta och bästa nivå. Alla som känner mig vet att jag vill dem väl. Det är det första jag säger till dem är att jag hjälper dem med vad det än må vara, oavsett om det gäller något på eller utanför planen. Jag brinner för att hjälpa till och ibland behöver man ha en fast hand och bara för att man har det så innebär inte det att man inte har ett varmt hjärta, säger Nyman och fortsätter:

– Min målsättning är att vi ska utvecklas och göra något positivt tillsammans som lag, vilket vi har gjort där jag har varit. Sedan att media förstorar upp det som händer får man köpa men jag är tydlig och rak och ibland väldigt hård men också alltid juste, fair och ärlig.

Vad har du för förhoppningar inför det här jobbet?
– Att alla är ambitiösa och vill bli så bra som möjligt. Någonstans där kommer jag in och jag brinner för att få ut potentialen i varje spelare, tillsammans med Tony. Det är vår uppgift att tillsammans få ut maximalt av alla spelare och jag hoppas vi ska göra något roligt tillsammans.

Du har varit med och tagit tillbaka SSK till Elitserien tidigare, vad tror du blir viktigast i Djurgården där tunga spelare som Ottosson, Ölvestad, Eklund och Bremberg har lämnat?
– Oj, det är svårt att säga eftersom jag inte känner killarna än men grund och botten för ett framgångsrikt lag är att man har en bra lagsammanhållning och jobbar bra för varandra. Jag är övertygad om att det som händer nu (generationsväxlingen, Maries anm) är en möjlighet för många att visa upp sig och ta nya steg framåt så det ska bli spännande och jag ser fram emot det, säger Stefan Nyman.

Det är ju inte så många som minns kanske men han har ju spelat i Elitserien själv, som back, med SSK och Frölunda. Han debuterade – i backpar med Anders Eldebrink och var med i lineupen mot Modo i Scaniarinken 1989. Spelade i SSK i fyra säsonger (åldern 17-21 år), var ett år i Frölunda och spelade sedan totalt nio säsonger utomlands (Italien, Danmark, Finland och Tyskland) och hann även vara ledare två säsonger utomlands innan han kom tillbaka till Sverige och SSK vilket sedan följdes av jobb i Leksand och Malmö.

Som back var Stefan Nyman:
– Ganska allround tycker jag!

Var du elak?
– Ha, ha det kan väl hända att man gav någon något tjuvnyp någon gång då och då men det hör till spelet...

Stefan Nyman hade Hans Särkijärvi och Anders Eldebrink som favoritspelare i SSK redan innan han började spela i A-laget. Han hann aldrig spela med ”Säcken” men väl med Eldebrink som lärde honom mycket.

– Eldebrink var bara bäst. Han var överlägsen och riktigt, riktigt bra. Han var totalt dominant. Säcken gillade jag också, för att han jobbade stenhårt och kanske var den som jobbade hårdast av alla.

I morgon måndag börjar som sagt nya jobbet. Stefan Nyman längtar redan:

– Jag kommer vara där åtta på morgonen och vara kvar till dem släcker hela Hovet.

Nervöst med nytt gäng?
– Nej men spännande och intressant. Jag uppskattar att få lära känna nya människor, det är en del av det roliga i livet. Jag ser det som intressant att få hjälpa till och Djurgården har jag levt nära i hela min karriär. Djurgården har alltid funnits där inom räckhåll på något vis. De var ju som bäst när jag började i Elitserien, vann SM-guld 1989, 1990, 1991 så visst har Djurgården funnits på nära håll i hockeylivet på något sätt redan tidigare.



Inga kommentarer: