tisdag 17 september 2013

Snålt skytte fällde AIK

Fem mål i premiären men bara ett (av Björn Melin) för AIK borta mot Modo. Då blev det förlust med 1-3 uppe i Övik. Sista målet kom för övrigt i tom kasse när Gnaget försökte jaga ifatt.

Kollar man på statistiken så var det en jämn match på så vis att skotten slutade 35-31, utvisningarna 12 min-8 min, tekningar 32-28. Inga jätteskillnader. Däremot lyckades Modo räkna in 21 tacklingar och AIK bara 10.



Om det ligger hemmaögon eller ej hos den som fört statistiken vet jag inte men om den stämmer så har ju AIK något att bygga vidare på där.

Spelet i premiärvinsten mot HV 71 präglades ju av attackvilja, aggressivitet, närkampsvilja och en lust att göra livet jobbigt för motståndarna.

Här verkar det mest ha varit sega ben och huvuden (noterar Tränare Franzéns kommentar att sitta kvar i bussen i första). Modo var ju uppenbarligen mest effektiva även om de inte verkar ha spelat ut Gnaget.

Sedan hade Daniel en oturlig styrning via egen klubbspets in i eget mål vid första Modomålet, vilket i kombo med dålig offensiv i första perioden såklart gjorde uppförsbacken tuffare.

Men som sagt. Jag gillade den fart, det lagspel och den aggressivitet som AIK byggde spelet på i premiären. Det spelet har ju inte försvunnit utan borde gå att hitta tillbaka till pronto. Inte minst då nye backen Brett Carson äntligen (minst en dag för sent i mitt tycke, det är så seeeegt på Migrationsverket) kan spela i nästa match som för AIKs del spelas på lördag, borta mot Skellefteå.


Inga kommentarer: