fredag 25 oktober 2013

"Nu fick jag lite mer puck då tycker jag det går bättre"

(Marcus Nilsson. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

AIK nollade Modo i tre perioder men gjorde heller inga mål. Det gjorde gästerna – till slut. Samuel Påhlsson avgjorde 1.23 in i sudden.

– Det var surt. Jag tycker ändå att vi har väldigt många bra lägen under hela matchen, så det känns surt att vi inte gör mål, konstaterar Marcus Nilsson.


Det är ju så i hockey, inga mål, inga vinster. Och skott som går överallt utom på mål ger sällan utdelning.

– Ja det är viktigt att träffa mål istället så kanske vi kan få lite returer och kanske en gratispuck som studsar ut som vi kan trycka in…

Varför blir det så här?
– Ja… det är väl koncentration. Vi får vara lite smartare och lite mer rejäla när vi trycker på mot mål, det är väl det, säger Nilsson.

Han var en av de ledande poängleverantörerna i HockeyAllsvenskan, gjorde 45 poäng senaste säsongen med BIK Karlskoga. Men de använde honom lite annorlunda än vad AIK har gjort.

En del spelare måste ju ha mycket puck för att komma in i spelet och börja producera. Och för det krävs mycket istid. Det fick Nilsson i de allra första matcherna, i premiären hade han 17.28 i istid.

 Men sedan har det blivit mindre av den varan, i femte matchen var Nilsson nere på 11.16, i den tionde matchen 8.13. Det har blivit noll istid i två matcher och tittar man på snittet så är Marcus Nilsson den som har haft minst istid i snitt av alla ordinarie spelare i AIK med ett snitt om 9 minuter och 35 sekunder per match:

(Marcus Nilsson hade ett par lägen men lyckades inte överlista Ullmark. FOTO WWW.JESPERZERMAN.SE)

Orsaken till den minskade istiden? Enligt tränaren Rickard Franzén att hans jobb hemåt inte varit på den nivå som önskats riktigt.

– Hm, jag tycker ändå att jag har spelat bra i vissa matcher, så det är väl bara att jobba på och nu tycker jag ändå att jag får spela mer, jag får spela power play och får en större roll och då är det lättare att spela bra, konstaterar Marcus Nilsson.

Vad har varit svårt under hösten?
– Ah men svårt och svårt. Det är väl lite tuffare (i elitserien) än jag har trott men kommer man bara in i det och får spela power play och sådär så tycker jag det funkar bra. Det är bara poängen som fattas. Jag skapar ändå bra chanser, det är bara det lilla som inte har trillat in men det kommer väl.

Jag har kollat lite med en av dina gamla lagkamrater, Kristofer Näslund, han säger att du måste ha mycket puck för att spelet ska stämma?
– Ja och spelar jag så här (som mot Modo) så får jag nog spela mer också. Jag spelar ändå pp nu och då får man mycket puck och då är det lättare att komma in matcherna. För har man mycket puck och kanske gör någon bra pass så, blir det lättare. Jag har alltid haft mycket puck i de andra lagen, det är lite det som är min grej. Men som i dag, nu fick jag lite mer puck då tycker jag det går bättre.

Har du sagt till Frasse att du vill ha mer puck?
– Ja vi har pratat lite med varandra sådär och han förstår det, han förstår min situation – att jag vill ha mer puck och att det är svårt att komma in i spelet om man är en sån spelare som jag som vill ha mycket puck och inte får det men och har jag fått förtroende igen, det känns bra. Jag hade två bra lägen idag, det är bara det lilla sista som inte har funkat än men det kommer väl, säger Marcus Nilsson.

Han fick ökad istid (12.19) redan mot Luleå (borta) senast och spelade 17.10 mot Modo under torsdagen. AIK har ju tvingasts möbler om i kedjorna då Björn Melin är borta på grund av handskada. Och den ommöbleringen kanske kan bli det som får igång Marcus Nilsson ordentligt.

Mot Modo fick Nilsson bilda kedja med finländska duon Esa Pirnes och Teemu Ramstedt.  

– Det kändes bra! De är två smarta spelare. De vet när du ska ha pucken och vi har bara spelat ihop en träning och en match, men jag tycker ändå att det känns bra. Jag hoppas jag får fortsätta spela med dem.

Vad funkar bäst i samspelet mellan er?
– Passningsspelet. Vi vet liksom när vi ska släppa pucken till varandra och vi hade ett par bra chanser idag. Jag hade till exempel ett friläge som det borde ha blivit mål på men det är bara att jobba på så släpper det förhoppningsvis.

Är det knepigt när man bara tränat en träning ihop?
– Ja det är klart men de är så pass smarta så det tar nog inte lång tid tror jag. Det funkar ändå hyfsat i dag.

Teemu pratar inte svenska, blir det finska då? Som du inte kan?
– Ja ibland men Esa kan finska och svenska och… det är ganska lugnt. De förstår läget liksom, säger Marcus Nilsson.

Han är som sagt värvad för att göra poäng och med endast två assist på poängkontot, i september, har det blivit en del funderingar, både hos honom själv och fansen.

Hur många poäng hade du gjort i BIK Karlskoga vid den här tiden förra året? Tio? Femton?
– Runt där kanske. Så det är klart att det sitter i huvudet när man är van att göra poäng och mål (och inte gör det) men det är bara jobba hårdare varje träning och match. Till slut så släpper det, för det gör det alltid om man jobbar på det.

Kan du släppa tankarna på det då?
– Nja, det är klart att man blir fundersam, man undrar vad ska jag göra för att bli bättre men nu, de två senaste matcherna, när jag har fått spela mer och har fått spela pp så blir det bättre. Då är det bara att jobba på liksom.

Din förra lagkamrat i BIK (Näslund) sa till mig att man måste ha tålamod med dig, att du är en slow starter på höstdelen av säsongen?

– Ja så var det väl i Karlskoga också att jag hade det lite tufft i början men jag får hoppas att det stämmer det han säger… att det kommer mer sedan, vi får lita på Näslund!

Inga kommentarer: