fredag 8 november 2013

"Jag har som mål att spela VM i vår, absolut, så är det"

(Pär Arlbrandt.  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Tre plus två plus ett. Tre Kronor vann sin första match i Karjala Tournament, mot Tjeckien, med hela 6-0 – den största segermarginalen hittills för Sverige mot Tjeckoslovakien delades i två nya länder 1993.

– Kul att vi blir historiska, säger Pär Arlbrandt med ett brett leende.


Men Tjeckien bjöd på bättre motstånd än siffrorna visar:

– För det första tycker jag inte att det är en 6-0 match för de (Tjeckien) skapar ju också mycket, men vi har en ruggigt bra målvakt (Henrik Karlsson) som tar det han ska och lite till. De kunde lätt ha haft några mål inne annars samtidigt som några av våra mål var lite enkla kanske. Men vi är effektiva och vi är där framför mål, det är då man får in pucken, säger Arlbrandt.

Luleåforwarden Linus Klasen stod för två mål, hans två första i Tre Kronor och utsågs till matchens lirare i Tre Kronor men kedjan med Simon Hjalmarsson (LHC), David Ullström (Lokomotiv Yaroslavl) och Pär Arlbrandt (LHC) var glödhet och inne på det mesta.

Hjalmarsson gjorde två mål, Ullström stod för två assister och Arlbrandt för ett mål och två assist. Det gick till exempel endast 29 sekunder mellan Hjalmarssons 2-0 och Arlbrandts 3-0. Och kedjan var ett hot framåt i varje byte.

– Vi har några klubblock som känner varandra väl nu i landslaget och då är det enklare än om det komponeras helt nytt. Vi har en Luleåkedja (Klasen, Olausson, Thörnberg) och så vår kedja och en Frölundakedja (Figren, Lundqvist, Janmark). Då blir det lättare att komma in i det och man behöver inte tränas ihop, säger Pär Arlbrandt.

Förra säsongen gjorde han totalt fem poäng på 14 matcher förra säsongen, 1+0 i EHT och 2+2 i övriga landskamper gjorde nu alltså tre poäng och visade att hans position som ledare av poängligan inte är någon tillfällighet även om han gärna tonar ner sin egen insats efter Tjeckien matchen:

– Det är alltid kul (att göra tre poäng i en match) och skönt att man slipper tänka på det nu. Jag kan fortsätta spela bra – förhoppningsvis, säger han med glimten i ögat.

Och numera är Tre Kronor ett sammanhang han känner sig hemma i:

– Jo men jag känner mig mer bekväm i Tre Kronor nu, absolut. Det har blivit bättre och bättre för varje gång jag har varit med. Det är en lite ny nivå så det tar tid att anpassa sig och det är väl att man vet vad som väntar mer nu, på vilket sätt det är här och vad som krävs för att man ska ta sig in på mål i det här spelet som man har lärt sig.

Vad säger du om de andra två i din kedja?
– Ja men, vi är vana med varandra jag och Simon (Hjalmarsson) och David (Ullström) är en enkel spelare att spela med. Han är en klassisk center som jobbar hårt åt båda hållen och har ett fint spelsinne så det är inte så svårt. Och Simon är han fantastiskt duktigt. Nästa år, om han inte spelar i NHL då så är det något fel på den ligan tycker jag.  Han är komplett så det är härligt.

Du då?
– Jag spelar nog inte i NHL nästa år, ha, ha.

KHL då?
– Det får vi se…

Han kanske tycker likadant om dig, att du ska spela i NHL annars är något fel?
– Ja det vore ju snällt i så fall, ha, ha. Ah men nä, vi får se.

Det är ju långt kvar till VM, sex månader men finns det ändå med i tankarna, på något hörn?
– Det är klart att det kanske gör när man är här, på en landslagssamling. Jag har som mål att spela VM i vår, absolut, så är det men när man är med klubblaget så är det ju bara det som gäller. Men när man kommer hit, då är det klart att man vill spela viktiga matcher, så är det ju.

Vad ger det dig att komma hit?
– Man får dels träffa kompisar som man har hunnit skaffa sig, jag är ju gammal nu. Men det blir också en annan nivå på det. Man får se många duktiga spelare och jag tycker man utvecklas.  När man får möta svåra motståndare och allt är ett snäpp högre, då får man tänka till.  Jag har inte varit med så jättemycket men jag har aldrig varit med och vunnit över Finland. Vi har alltid fått stryk när jag har varit med och mött dem så det får vi ha som mål att slå dem i alla fall, då har vi bra chans att vinna turneringen också.



Inga kommentarer: