torsdag 28 november 2013

Veckans Viasatreportage Dan Tangnes "Jag tvättade fönster och bakade äppelpajer"

(Dan Tangnes nere vid havet. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Man blir inte tränare på riktigt förrän man har fått sparken brukar det heta och Dan Tangnes har fått det två gånger (från jobbet som headcoach) så han vet hur det är.

Förra säsongen fick han mer en knuff åt sidan och fick vara kvar som assisterande. Den här gången var det tack och hej helt och hållet.


Men hur är det att gå från en tränares hektiska liv till att vara en arbetslös Svensson. Det har vi snackat med Dan Tangnes om.

Han berättade bland annat att han skämdes, att alla möjliga känslor kom över honom till att börja med men också att han inte känner agg till någon och att han efter ett tag började vända nederlaget till en erfarenhet att ha med sig på resan framåt i livet.

Om ni klickar på den här länken så kommer ni till inslaget som ligger på Viasatsport.se

Vi hade kunnat göra en timmes långt program men det går ju inte, reportagen är 4-5 minuter långa så här är fyra bonuskommentarer från den förre Rögletränaren till Viasat hockey:

Så här sa Tangnes till Viasat hockey om...

...den surrealistiska känslan när det plötsligt är tvärtyst runtomkring en:
 -Man lever i den bubblan så hundraprocentigt,  så man är van vid att telefonen ringer oavbrutet stora delar av dygnet och när den slutar göra det så gick man och tittade på telefonen hela tiden. Vad är det för fel på den, varför ringer det inte? Man undrar om den är paj, lite så är det.

... om att vara redo för nya uppdrag pronto och beslutet att vänta på nästa chans:
-Jag kände att jag var inte redo, det hade bara gått några få veckor och man måste få låta det ligga lite efter att man har fått sparken. Magkänslan var inte hundraprocentig heller och det måste den vara. Man kan inte ha både hängslen och livrem och hundraprocentig känsla i det man gör men man måste ha en magkänsla som leder en!

... Spelarnas reaktioner när han fick gå:

-Det blev många känslosamma samtal. Det var många som tyckte det var jobbigt, några har man tränat sedan de var 13-14 år med, några har man både upplevt trevliga minnen och tunga stunder tillsammans med. Några ringde och grät en skvätt. De tyckte det var jobbigt och skämdes för att jag fick stå i skottgluggen men så funkar branschen 10.05

...snacket efter avskedet om att han inte var spelarnas man och att det gav honom sparken:
-Jag tror att det är medias uppgift ...när de vittrar blod så vill de hitta vägar in för att hitta rubriker, det tror jag hände här i detta fallet. Jag tror inte det var så illa som det ryktas eller sägs, jag har alltid känt att jag har ett bra förhållande med spelargruppen och det tycker jag att jag fick ett kvitto på även efter att det hade hänt /---/ sedan vet man inte vad som är riktigt, vad som är taget ur luften ellervad som är en tolkning av något som nåon har sagt. Det blir bara spekulationer och det är onödigt energi att spilla på det.






Inga kommentarer: