söndag 8 december 2013

"Alla höjer sig omedvetet"

(Michael Holmqvist. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Tredje raka segern. Och två mål som är goda kandidater till årets mål av Michael Holmqvist.
Det känns som Djurgården är på väg åt rätt håll igen.

– Vi har försökt att ändra på smågrejer, små, små saker som gör skillnad. Det blir ganska svårt när man kommer ner i en sån där svacka och det var en ganska stor svacka att ta sig ur men det gäller att jobba smart och hårt tills man är ur det där, säger Michael Holmqvist.


 För en och en halv vecka sedan såg mörkret ut att tätna för varje match som gick. Sedan kom övertidsvinsten hemma mot Asplöven, som följdes upp med en trea borta mot Rögle och en kross av Troja-Ljungby på söndagen.

 (  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Djurgården vann skotten med brutala 43-14 och bjöd som grädde på moset på lite sköna moves. Micke Holmqvist bjöd på lite extra underhållning, som vid 3-0-målet i pp där Mattias Guters passning landade precis på Holmqvists blad. Djurgårdsforwarden stod med ryggen mot målet, men vände sig iskallt om och dribblade runt lite med pucken och sköt med klubban mellan benen på sig själv. Ett cirkusnummer av högsta klass:

– Det var nog ett pass, ett riktigt bra pass av Guter.  Jag märkte att jag hade mycket tid och försökte hitta på något och det gick ju bra! Jag hann inte tänka så mycket som tur var, det är oftast då det går bra – när man inte tänker för mycket. Så det var skönt att pucken gick in!

Det måste vara ett av säsongens finaste mål?
– Ja he, he. Det förstod man väl direkt att det var lite extra sådär så det var skönt.

I början av andra perioden kom Holmqvists andra mål, nu med en man färre på isen:

– Jag vet inte vad som händer där faktiskt, hur jag blir så fri. Men jag får en bra pass av Steve, blir fri och lyckas med en skottfint som jag försökte med i förra matchen också. Det var nära då med så det var skönt att den gick in. Den där varianten var gammal, den kunde jag sedan förr så  den tog jag fram.

Känslan när Bengtsberg ligger där och simmar på magen och du har 4-0-pucken i mål?
– Det är klart att det är skönt, det är ju inte varje dag man gör två mål i en match. Så det är skönt och sedan är det ruggigt skönt med tre viktiga poäng till laget också.

 Om svackan är över nu återstår att se. Senast DIF kom upp i en svit, i början av oktober blev den fyra matcher lång, sedan började det svacka och till sist rasade det. Men Holmqvist tycker laget känns starkt nu:

– Jag tycker att vi, förutom de där matcherna som vi förlorade i november, så har vi haft ett bra grundspel och vi har varit med i alla matcher och gett oss själva chansen att vinna varenda match förutom de där under den här skitperioden här. Så tillbaka till det grundspelet så har vi chans att vinna varenda match.

 (  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Ni har lånat in Bobo Petersson och Robin Dahlström från Örebro och har plockat hem Henrik Nyberg från collegehockeyn i Nordamerika, hur mycket har det hjälpt till?
– Vi får en annan bredd på truppen helt klart och har fått in två riktigt bra spelare som hjälper vårat lag så det är klart att det är bra för oss. Nu får vi en annan konkurrenssituation i laget också och då kanske alla höjer sig lite grann och ingen vill stå utanför laget, så det känns väl som att alla höjer sig omedvetet, säger Micke Holmqvist.

 (  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Djurgården har tappat ruskigt många segrar till oavgjort eller förlust under säsongen men:

– Jag hoppas att vi har lärt oss att spela i 60 minuter och vi stänger ändå matchen ganska bra i tredje perioden, så det var skönt. Vi sa väl (i dag) att vi ska fokusera på att spela bra i 60 minuter och inte fokusera på vad det står på tavlan och det gör vi, för vi kämpar bra.

 (  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Att ni var i botten och vände, vad kan ni ha för nytta mentalt av det?

– Jag vet inte. Jag har i alla fall inte kollat på tabellen utan jag har bara jobbat på spelmässigt så och gör vi de grejer som vi har kommit överens om då är vi ett bra lag och då har vi chansen att vinna varje match. Det gäller att fortsätta med det. Sedan är det klart att man blir starkare som grupp om man kan ta sig ur en sån här svacka som vi har gjort och jag tycker att vi är på god väg.

Inga kommentarer: