fredag 17 januari 2014

"Jag brukar göra mål på den där"

(Jens Jakobs. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Den här glipan upp till topp tre… Den blir svårare att täppa till för varje match som går utan seger nu för Djurgården. Det är inte kört men det börjar blinka rött nu för Djurgården.

Inte så konstigt att Djurgårdens andre straffläggare i matchen, Jens Jakobs, stod efter matchen och grämde sig över skottet som gick utanför:

– Jag är så besviken just nu. På mig själv. För straffen.


Vad skulle du ha gjort för straff då?
– Jag skulle ha gjort precis den där straffen som jag gjorde men med skillnaden att jag ska träffa mål. Det vart ett dåligt skott bara. Helt enkelt. Jag brukar göra mål på den där och jag hade mycket mål förra året på den där. Men äh jag är besviken på det. Så är det. Men annars så tycker jag att vi krigar oss till en poäng och det är absolut inget fel på arbetsinsatsen. Det är kul att se. Det är en jämn match. Vi har bra go i gruppen. Men det grinar lite emot. Så det gäller att komma ihop och köra. Hade jag satt den där straffen så hade vi kanske vunnit idag istället…

Nu brände både Mattias Kallin och nyss nämnde Jens Jakobs sina straffar medan William Nylander och Jonas Engström satte sina. För att göra saken än värre för DIF tog Malmö tre pinnar av Almtuna.

Då är det bistert även om man trivs i nya klubben, konstaterar Jens Jakobs som gjorde sin fjärde match för Djurgården.

Hur har det varit hittills?
– Kul! Det har varit kul att få spela. Det är ett riktigt bra gäng och det finns stor potential i den här gruppen och det är kul att få känna mig mer delaktig än jag har varit förut (i Leksand). Jag känner kanske att matchformen inte är riktigt där än men jag jobbar på det varje dag, försöker träna mycket och känner att jag inte är mig själv riktigt än. Men jag försöker verkligen.

Vad är det som saknas för att du ska känna dig bra då?
– Självförtroende men jag försöker jobba på det varje dag. I Leksand satt jag på läktaren ibland och spelade ibland. Och man vill väl komma in i matcherna och därför fick jag ta ett steg neråt för att lira och det känns jättekul och jättebra att få vara i Djurgården. Jag är jätteglad över den chansen.

Tabelläget just nu är tuff läsning för Djurgården som med femton matcher kvar att spela har åtta poäng upp till trean Västerås som har en match färre spelat. Det är sedan tio poäng upp till BIK Karlskoga (med en match färre spelad än DIF ) och tretton poäng till serieledarna Karlskrona. På fjärde plats finns dessutom Malmö, med fem poäng fler och två matcher färre spelade än tabellfemman DIF.

Det känns som att ni är med men ändå inte med i jakten på topp tre. Vad ska ni göra för att komma ifatt och koppla ett grepp där?
– Fortsätta köra på! Vi tränar bra och vi har bra fart. Det kommer ju. Kolla när det bara släpper, som mot Björklöven eller Timrå. Då visar vi vad vi kan. Det gäller att plocka fram det och inte bara prata om det.

Nu var ju Löven i ett tungt läge, det var deras nionde förlust på tio matcher?
– Ja i och för sig men det är alltid skönt att göra mål. Det finns ju inga dåliga lag i den här serien. Alla slår ju alla liksom. Timrå vann väl i dag ? Men som i dag. Vi tar det till straffar. Om man sedan får en eller två poäng, det är stor skillnad.

Men ni måste plocka vinst nästan varje match nu, ni måste ju vinna mer än de ovanför om ni ska ta er i kapp?
– Ja vad ska jag säga. Vi får fortsätta plocka poäng bara, fortsätta kriga. Vi kan inte göra annat. Alla där inne (i omklädningsrummet) vet vad vi kan och vi har visat det stundtals. Jag är inte speciellt orolig så. Det är bara att vi gör det.

Det kan ju bli playoff och då blir det sex matcher på tio dagar och så pang på Kvalserien på det?
– Ja men jag har varit med och gjort den resan. Som sista lag med Mora.

Och just det året gick det ju åt skogen, ni tog tvärslut i Kvalserien. Sedan har det de två åren efter varit lagen från playoff som fått energi där för att sedan fortsätta och gå upp i SHL…
– Ja precis.

Vad är viktigt i ett sånt läge, för att inte vara utbrända då?
– Det är en bra fråga. Men det tar vi då. Det finns ju fortfarande stor chans att ta en topptreplats och det ska vi sikta på tills det inte går, så är det ju.

Du lanserades på Djurgårdens hemsida som flitig målskytt. Känner du att du måste in och leverera nu i matcherna?
– Ja det känner jag. Absolut. Det är därför jag blir så besviken också när jag inte sätter straffen till exempel. Men det är som det är. Jag vill hjälpa laget så mycket som möjligt. Jag ska skärpa till mig. Jag försöker varje dag.

Du har inte satt något antal mål du ska ha gjort innan serien är slut?
– Nej, det går inte. Då blir man ju tokig. Men jag ska göra mer mål, så är det ju.

Inga kommentarer: