måndag 12 maj 2014

Silly season DIF - Tellqvist klar för tre år i Djurgården (uppdaterad)

(Micke Tellqvist fotad för... ja det är ett tag sedan, 20111 närmare bestämt. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)


Jag vet inte varför det har dröjt men nu är det - till slut - påskrivet och klart med Micke Tellqvist som ny målvakt i Djurgården.

Kontraktet är på tre år och den kontraktslängden är "Tellan"  nästan ensam om i Djurgården. Alla utom "Tellan" och Mattias Guter (såg jag efter en stund) har ett eller två år och med tanke på hur det gått med tidigare långtidskontrakt så hoppas jag att man lagt in lite klausuler. Utifall att.



Tanken är så klart att en så stabil målvakt som Tellqvist, uppbackad av Mantas Armalis som vill upp, ska göra att DIF inte ens hamnar runt Kvalseriestrecket men är det något man lärt sig så är det väl att ALLT verkligen kan hända i hockey.

Men tillbaka till Tellqvist. Han har inte spelat i Djurgården sedan han firade SM-guldet 2001 så det ska bli jättekul att se honom i action på hemmaplan igen. Han var i Modo för några säsonger sedan, hade då åttonde bästa räddningsprocenten och gjorde det helt okej och kollar man på statistiken så var senaste säsongen i Dynamo Minsk riktigt bra, en av Tellqvists bästa i karriären faktiskt.

– Jag har trivts väldigt bra i Riga, de har både en bra organisation och väldigt bra fans. Förra året var väldigt bra, både från lagets sida och min egen sida. Det gick inte bara bra för mig statistiskt utan jag kunde även vinna matcher åt laget. Jag hoppas vinna matcher åt Djurgården i vinter också, säger Tellqvist i ett pressmeddelande.

I och med att Tellan kommer in så lär Johan Mattsson lånas ut, frågan är ju bara var. Men tre målisar på hemmaplan lär de ju inte ha i alla fall.

Tellqvist själv verkar galet taggad, säger till Djurgårdens hemsida att:

– Vi ska gå så långt som vi kan och ska i mina ögon satsa på att bli en organisation som kan slåss om SM-guldet, det är där Djurgården ska vara. Jag vill hjälpa till att ta oss dit.

Och:

– Det ska bli så jäkla kul. Jag är så taggad att det finns inte. Det är alltid speciellt att komma hem och spela för den klubb som man brinner för. Nu kommer man att göra den extra uppoffringen.

Djurgårdens sportchef Challe Berglund säger så här om målvaktsvärvningen:

– En djurgårdare som kommer hem och intressant eftersom han spelat bra i KHL. Han är på den nivån att han kommer vara viktig för vårt lag med sin erfarenhet och rutin. Han får en sorts ledarroll i det förhållandevis unga lag vi har.

Bäst är dock ändå Tellvists egen beskrivning av sin målvaktsstil:

– Den varierar lite. En blandning av allting är nog det bästa, för i vissa situationer måste man kunna göra räddningar som inte är enligt målvaktsboken så som den ser ut i dag. De brukar kalla det hybridmålvakt, men jag är mer en Micke Tellqvist-målvakt. Alla är olika.



Inga kommentarer: