torsdag 18 september 2014

"Till slut visar pressen vilka vi är för några"

Thomas Fröberg var glad när bilden togs under upptaktsträffen - efter 1-6 mot Oskarshamn var han rejält besviken istället. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Ett, två, tre, fyra, fem och sex mål i baken. AIK lämnade fri gata för Oskarshamn, som hade lekstuga i offensiv zon.

– Skitdåligt, vi spelar riktigt dåligt. Det är en och en som jobbar hårt, det är inte laget som jobbar hårt utan en och en, säger AIK-tränaren Tomas Fröberg när bloggen når honom på väg mot bussen och hemresan.


Ska man tro lokaltidningen Barometern var det en överkörning. Rakt av. Men Fröberg håller inte riktigt med om det

– Det vart ju oavgjort i skotten, men jag tycker ändå att Oskarshamn var bättre än oss på allt. De är starkare i varenda duell, vi är försena in i det mesta, det är för dåligt.

Lokaltidningen beskrev 1-0-målet så här: ”Greg Squires tunnlade sig genom mittzon och hittade Vimmerbylånet Jakob Karlsson som serverade Lucas Ericsson ett helt tomt mål ” och i övrigt var det slagskott från blå, styrning, egen retur, klappklappspel och bomba upp en puck i nättaket som gällde för Oskarshamn.

 Det låter som de fick fri väg?
 – Ja så var det, det var uruselt dåligt idag.

Vad är det då som gör att AIK rasar helt? Thomas Fröberg såg vad som var på väg att hända tidigt:
 – När de får 1-0 … så är det klart att det påverkar en grupp nu när vi hade torskat tre matcher redan. Vii försöker vara positiva men det är svårt när vi får 1-0 i arslet där. Vi skulle behöva en skitpuck som går in så klart så att vi får någonting att gå på. Det blir lite ängsligt på en gång säger AIK-tränaren men fortsätter:

– Nu tycker jag ändå att vi har gjort två riktigt bra matcher (av fyra första) också så jag är inte orolig för det. Hade vi gjort fyra dåliga matcher så hade jag varit riktigt orolig men på grund av de två bra matcherna så är jag inte det. Men visst, i dag såg det segt ut, i dag var det inte bra.

Och tyngst var det kanske för Gustaf Lindvall som gjorde sin första hockeyallsvenska match med AIK, släppte in fyra mål och sedan  blev utbytt mot Alexander Hamberg som släppte in två till.

– Det var tufft för Gustaf.  Men bytet var för att en försöker ju få något att hända. Vi bytte femmor, vi försökte bänka någon men tappar in mål ändå, sedan går vi tillbaka till fyra femmor. Men nej, det var energilöst – men jag har ingen förklaring varför för gruppen ville inget annat än att vinna matchen.

Efteråt kom besked att AIK tar in Christian Engstrand på korttidskontrakt. Inte på grund av raset i torsdagskvällens match utan då Robin Rahm är fotskadad och förmodligen borta ett par, tre veckor till och Gustaf Lindvall väntar barn när som helst är tänkt att åka tillbaka till Arlanda Wings.

 – Jag tycker att Hamberg varit riktigt, riktigt bra de matcher han har stått men nu får vi en bredare konkurrenssituation som vi ville ha från att börja och Gustaf får lite mer lugnt och ro i Arlanda.

 Vad ska du göra nu för att lyfta laget, nu när det är mörka rubriker och stor press?
– Jag kommer från en klubb (Färjestad) där jag vet hur det är att ha en press på sig men det viktigaste du har ändå är att behålla lugnet och inte blir orolig eller för orolig och börja byta runt i allting och ändra på allt möjligt i tron att det ska få det att vända. Utan man måste fortsätta lugnt och metodiskt. Och hitta ljuspunkterna för vi har ju gjort två riktigt bra matcher – vi ska försöka gå tillbaka till spelet vi hade då, visa positiva bilder på det.  Man blir ju alltid lite stukad efter stora förluster men jag tycker ändå att det ser positivt ut. Men det är klart att det tar styggt med en så här stor förlust.

Vad tror du kollegan Peter Gradin kommer säga om kvällens match?
– I dag vet jag att han kommer vara arg, han kommer inte vara positiv. Det vet jag. Han pratar ju mycket om AIK-hjärta och AIK-emblemet, det här att vi ska spela för klubbmärket som han alltid pratar om så han är nog het idag, säger Thomas Fröberg.

Gradin beräknas vara borta i ett par, tre veckor till men Fröberg tycker han får den hjälp han behöver ändå via David Engblom och Daniel Rudslätt. Receptet  för en vändning består av att tappa färdigt under kvällen, vakna och se framåt.


– Det finns ju ingen anledning att vakna i skräck – vi måste se positiva bilder, att vi tar tre poäng och att vi vänder det här. Och jag tycker nästan att den  här pressen vi har på oss, den är lite skön ändå för till slut visar den vilka vi är för några och hur vi klarar av stress och press och vad vi är för människor.” Jag tror vi kommer stå där i slutändan och alla kommer säga, kommer du ihåg hur det var i början? Så säger alla ja och att det var ett rent helvete i starten. Men det vände vi”. Det tror jag vi kommer säga eller det är jag övertygad om att vi kommer göra. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såg min första match med AIK 1967, tror inte dom har varit så dåliga som dom är nu , men AIK kommer alltid tillbaka. .

Anonym sa...

Engstrand kommer att lyfta AIK i tabellen.

Marie Hallman sa...

Anonym x 2: Jag hoppas de kommer tillbaka och jobbar sig uppåt. Måste dock få ett bryt i förlustraden och jobba därifrån