tisdag 17 november 2015

Jhonas i LA Kings - del ett. Trippelwin, succestarten och nollan.

(Jhonas fotad i somras i cykeloutfiten. Nu får han cyklas längs stranden i LA, inte helt fel... FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Tre matcher, tre segrar. Och en hållen nolla. Jhonas Enroth har fått en kanonstart i sin roll bakom Jonathan Quick i LA Kings.

– Skönt att vinna första matchen såklart, att få den ur världen. Men än så var det inte. jag gör inte alltför stor sak av resultaten, säger den alltid kolugne målvakten till bloggen.


Jag har ju följt Jhonas så länge nu och ni som följt bloggen lika länge vet att han själv tar det mesta med ro. Och framför allt så går han in stenhårt för att leva i nuet och inte ödsla energi på varken att titta bakåt eller fundera en massa framåt. Men. Den här kanonstarten är ändå värd att notera.

Så här har det sett ut:
22 oktober:  VINST borta mot San José Sharks med  4-1. Jhonas tog 39 av 40 skott.

3 november: VINST borta mot St Louis Blues med 3-0. Jhonas höll nollan efter att ha tagit samtliga 24 skott. Det var hans första nolla i Kings så klart men den sjätte totalt i NHL.

12 november: VINST hemma mot New York Islanders med 2-1. Jhonas släppte återigen bara in en kasse, tog 31 av 32 mål. Succé är väl bara förnamnet.
Jag ställde några frågor till Jhonas över mess och undrade bland annat hur det kändes inför premiärmatchen?

– Det var inte så farligt. Jag ar kanske lite smånervös men brukar inte vara alltför nervös inför matcherna men det är klart att det var något extra inför första matchen.

Hur har coachen, laget och fansen reagerat efter de här tre matcherna?
– Bra! Jag har fått bra reaktioner från laget, coachen och från Quick också. Allt funkar bra och det har inte varit några större förändringar jämfört med tidigare lag jag har varit med.
Jhonas har för övrigt hittat någonstans att bo. Ni som hörde podden i somras innan han åkte vet att det ar hotell som gällde först – som brukligt. Men han fick hjälp av klubben också och hittade ett boende redan andra veckan och bor nu vid träningshallen ute vid Manhattan Beach. (Låter skönt om ni frågar mig…)

Intrycken av LA så här långt är att:
– LA är jättefint på sitt sätt. Alla vet väl hur Los Angeles är på ett ungefär och det är som jag förväntat mig med allt vad det innebär, avslutar han för bloggen.

Jag kollade lite vad Jhonas har sagt till media på andra sidan pölen också – samt vad andra sagt i media om honom.

Så här sa han bland annat, enligt LA KINGS insider, efter första NHLmatchen för klubben:

– Jag såg absolut pucken bra. De sköt en hel del men många skott ko från utsidan och jag såg de hela vägen in mot mål så killarna spelade riktigt bra framför mig. Det blev en kanonmatch att ha som första match i klubben för mig.

Och:

– Oh ja, det är absolut viktigt (att vinna första matchen). Jag har väntat några veckor på den nu och har inte spelat för klubben i NHL än så jag var verkligen glad över att få spela. Jag försökte bara fokusera på nästa skott hela tiden, försökte inte tänka på resultatet utan bara på att vara närvarande och leva i nuet

Efter andra matchen hyllades han av målvaktstränaren Bill Ranford som bland annat sa så här:

– När han spelar sitt spel och håller sig till det det så är han så väldigt tekniskt skicklig. Han rör sig inte så mycket, fladdrar inte. Han kan hamna i trubbel när returerna inte går som han tänkt och vi pratade om hans kontroll över returerna och var de tar vägen i morse, det var inte så bra mot San Jose men han såg ändå till att vara i rätt position när nästa skott kommer och det är ju trots allt det som det handlar om.

Jhonas backkollega Jake Muzzin stämde in i hyllningskören genom att bland annat säga så här:

– Jag hade ingen koll alls på vem han var när han kom men den killen kan spela! Han blir en helt annan kille när han hamnar i mål under en  match. Han snackar mycket, styr bra med rösten, men är lugn. Det ger dig som utespelare självförtroende. Du vet att han är där, han kommer att ta pucken och du kan släppa det till honom.

Bra betyg får man väl säga!

Efter tredje matchen valde Jhonas, att hylla sina lagkamrater igen. Men han konstaterade också att det kändes häftigt att få spela första hemmamatchen och att det är:

– Upp till mig själv egentligen (om han ska få stå fler matcher). Jag måste hålla mig fokuserad och spela på topp under träningarna, hålla toppklass på fysträningen och såna saker men jag vet vad som funkar. Jag har spelat i NHL nu ett tag så jag vet hur jag ska hålla mig fräsch och redo till när jag får spela.



Inga kommentarer: