onsdag 1 november 2017

"Handlar mer om att folk vågar göra saker därute nu"

 (Fredric Weigel fotad efter en annan match. Foto www.hockeymedmariehallman.se/arkiv)

Härlig klassikerdrabbning i Scaniarinken ikväll. Ett fullsatt hockeytempel ska tilläggas, det var ett tag sedan. Men SSK:s förvandling kombinerat med publiklaget Leksand på besök skapade en hype som blev ett härligt slag på både isen och verbalt på läktaren.

Nu blev det förlust på straffar men vibbarna runt SSK har verkligen varit positiva sedan tränarskiftet och det borde de vara fortsatt även om bonuspoängen tog bussen till Leksand.


En av dem som verkligen har släppt loss senaste matcherna är Fredric Weigel, den vindsnabbe forwarden som byggde på sig muskler för att bli lite tyngre, tappade lite speed och självförtroende men nu har fått tillbaka den illegitim fart han har i sig och därmed också självförtroendet. Teka har han varit bra på hela tiden, 18-9 är ett ypperligt facit.


Weigel har nu gjort poäng sju matcher i rad och har gått från noll på de sex förstamatcherna (samma poängantal som laget SSK stod på för övrigt) till två mål och sex assist varav den sjätte kom mot Leksand när Christopher Bengtsson gjorde 1-1 med ett mål som krävde videogranskning men där målkameran som är monterad ovanifrån (som Cmore ej har tillgång till) gav vid handen att pucken var inne. Det var till och med is emellan pucken och mållinjen.

Här har ni bild på det. Den som vill se Cmores video om detta kan se den här påtwitter.


Det var fler saker som blev omdiskuterade. Jag snackade såklart med Fredric Weigel om den soklara straff som SSK gick miste om när Henrik Nyberg var fri men trippades/fälldes med en klubba vid skridskorna. Vilket ni hör i inslaget. Det blev inte ens en utvisning trots att linjemannen gjorde tecken att det här var något de borde diskutera. Så här sa huvuddomaren Richard Magnusson själv efteråt, när han stod vid C-More och

”Jag bedömer det så här att han försöker nå puck och i det läget ute på isen så tycker jag att anfallande spelare vrider sig så pass att han kommer falla så småningom och då tycker jag det är en för enkel smälla att ta ett straffslag på. Nu tycker jag absolut att det är ett straffslag. Vi måste jobba så att vi är så pass ärliga – linjemannen gör ett jättebra jobb, det är ingen hemlighet att vi tredomarsystemet jobbar med linesen jättemycket, vi kan inte åka 60 meter och kolla på alla situationer men i det läget försöker jag hålla koll på situationen så länge jag kan och jag tycker att jag har gjort rätt bedömning och då är det mänskliga faktorn att jag kan inte slå om i det läget i huvudet”


Vi tar även upp varför han blev så arg och gestikulerade åt fansen i slutet av tredje, vad som förändrats i laget och i hans eget spel sedan Ulf Lundberg kom in i laget med mycket mer. Så in och lyssna på Fredric här nedan:



Copyright ljud och bild: www.hockeymedmariehallman.se

Jag såg förresten att Fredric lade upp en hälsning till fansen i kväll på twitter, här har ni den:

Inga kommentarer: