torsdag 24 augusti 2023

"Ser fram emot att få spela derbymatcher igen"

Oskar Magnusson - den spelare som jag tyckte så allra piggast ut i AIK mot Almtuna. 
Foto: Marie Hallman / hockeymedmariehallman.se

Ny säsong! Och just nu försäsong vilket är en tid som jag tycker är lite extra härlig då allt är öppet, alla möjligheter finns tillgängliga för alla och det är en härlig optimism hos alla lagen.

Det glittrar i ögonen på spelarna och det gillar jag. Vad jag kommer göra av den här försäsongen och säsongen återstår att se. Men hur det än är så älskar jag ju hockey och jag tycker att bloggen är en bra plattform att lägga grejer på så den håller jag i så får vi se hur det blir, vad jag mäktar med och i vilken form.

Med det sagt så spelade AIK sin tredje försäsongsmatch i kväll (onsdag 25 augusti).

Det blev knapp förlust (4-5) mot Almtuna i första matchen, stor vinst (5-2) efter ett målkalas i tredje perioden borta mot BIK Karlskoga och så nu 2-3 förlust efter straffar.

Jag tycker inte man kan dra någon som helst växlar på försäsongsmatcher. Lagen är så olika i fas, man tränar på olika saker, man är på olika ställen fysiskt och testar som i det här fallet många juniorer – i båda lagen. Så visst finns intressanta iakttagelser att göra men dra växlar, icke!

Mot Almtuna var flera tongivande spelare som exempelvis Rickard Gynge och Gerald Fitzgerald inte med i AIK som även passade på att lufta många juniorer. Roligast att se av dem alla var en kille som hade nummer 24 på ryggen och heter Elliot Sigler. Han öste järnet, hade noll respekt (positivt i mina ögon) och var snabb som bara den på rören. 

Bland seniorspelarna tyckte jag att Oskar Magnusson såg allra piggast ut. Här är därför ett snack med honom om bland annat: matchen mot Almtuna, varför han som gjorde mål inte lade en straff, var AIK är i försäsongsträningen just nu och hans tankar inför säsongen både om laget och för hans egen del.

Vi pratade även om tänkbara måltjuvar i vinter, nyss nämnde Elliot och såklart den satsning som många klubbar gör och hur det blir att möta nedflyttade Brynäs i premiären. En match dit det verkar säljas rejält med biljetter redan nu. 

Så in och lyssna!

Copyright Ljud och bild: Marie Hallman/hockeymedmariehallman.se


Inga kommentarer: