lördag 9 januari 2021

"En hemsk känsla"

Matchstraff för Rhett Rakhshani. Skärmdump från CMore.

 Rhett Rakhshanis matchstraff mot Brynäs, efter bara 4.18 av första perioden, blev förödande för Djurgården. Brynäs dunkade in tre mål på tre minuter under fem minuters utvisningen och sedan var det motlut de luxe för DIF som sköt dubbelt så många skott som Brynäs men ändå förlorade med 1-6.

Jag skrev matchen för TT och uppskattar att både Rhett och Greg kom ut och tog sig lång tid att prata med media efter matchen. Rhett väntade dessutom artigt medan vi alla pratade med Greg Scott först men när DIF-forwarden väl fick ordet gick han noggrant igenom allt som hänt.

Alltifrån händelsen som gav match straff till snacket med Greg efteråt (de träffades i spelargången på väg upp till media) men framför allt vad han tycker om bedömningen i SHL med domare som är "trigger happy".

Jag var på plats och jobbade på TT och fick tyvärr inte plats med ens en fjärdedel av allt Rhett sa i min text då jag även har ansvar att ta med båda sidor men här är den TT artikel jag skickade från kvällens match med snack med en del av det som  Djurgårdsstränaren Robert Ohlsson, Rhett Rakhshani och Greg Scott sa efter matchen:

OBS eventuell citering ska kreddas TT (Tidningarnas Telegrambyrå).

XXXXX

GÄVLE

Brynäscentern Greg Scott har missat större delen av säsongen på grund av knäskador. På lördagen gjorde han comeback och blev direkt inblandad de matchavgörande ögonblicken:

Djurgården får matchstraff. Den situationen väckte såklart heta känslor, även hos mig. Jag använde mina till att göra två mål. Det kändes fint, säger Scott efter 61 hemma mot Djurgården.

Gästernas uppförsbacke började redan efter fyra minuter och 18 sekunder då Djurgårdsforwarden Rhett Rakhshani fick ett matchstraff och Brynäs fem minuters powerplay.

En situation som visade sig bli matchavgörande då Gävlelaget dundrade in tre mål på de tre första minuterna av sitt överläge, sedan behöll målövertaget och ökade på till slutresultatet 6– 1 efter bland annat två fina mål av just Scott.

Men det var inte målen utan Djurgårdens matchstraff som alla ville prata om efteråt.

Exakt vad som hände finns det kraftigt delade meningar om.

Djurgårdstränaren Robert Ohlsson vidhöll efter matchen att Brynäscentern överdrev situationen:

Jag är fruktansvärt irriterad. Jag tycker att Greg lurar (domarna) Marcus (Linde) och Morgan (Johansson). Han gör det ganska bra, ställer sig vid sargen, har ryggen mot, tittar när Rhett kommer. Rhett slår ner på farten och ger honom en arm. Det här är ingen våldsam tackling, det är i kraftigaste fall en knuff, säger Ohlsson och fortsätter:

Jag tycker att mottagaren – någon gång måste man lyfta på det locket ska ta ansvar i situationen.

Greg Scott, som slog munnen i sargen hade svårt att ta in Djurgårdstränarens hårda ord:

Alltså jag spottade blod. Tror han verkligen att jag dunkar tänderna i sargen med flit? Det är första gången i min karriär som jag kallas ohederlig så det säger väl allt, säger Brynäscentern som inte hyste agg mot Rhett Rakhshani:

Jag känner honom, han är ingen ful spelare på något sätt men det är ju inte jag som delar ut matchstraff, det gör domarna.

De båda Nordamerikanerna möttes i korridoren på väg ut till media:

Vi sa båda som det var och såg varandra i ögonen när vi gjorde det. Greg betonade att han varken förstärkte händelsen eller dök och jag respekterar honom, har känt honom så länge så jag litar på det han säger. Jag kommer inte kalla honom lögnare eller någon som dyker, säger Rhett Rakhshani till TT efter matchen.

Djurgårdsforwarden var desto mer arg på domarna och på hur bedömningarna i SHL görs:

Domarna här är ”trigger happy” De sätter upp fokusområden på möten före säsongen och sedan blåser de på allt som kan tänkas gå in under de rubrikerna. Det här var inte ens en tackling. Och definitivt inget medvetet fult.

Jag har ingen fart alls utan tror att Greg oturligt tappar balansen och slår i sargen vilket gör att det ser värre ut än det var, säger Rakhshani och fortsätter:

Som domare måste du kunna skilja på om en spelare kommer in med fart och avsikt att skada eller om du som råkar putta till någon i farten. Jag kommer på sin höjd åt hans rumpa med mitt knä. Det får inte vara utgången av en händelse (reaktionen) som avgör eventuella straff utan uppsåtet (aktionen).

TT: Hur gick dina tankar ute i omklädningsrummet när du hörde mål ett, två och tre komma?

Det var en hemsk känsla. Det kändes som att jag svek mitt lag och det suger att förlora på det här sättet. Insatserna är höga och det är fel att domarna påverkar utgången av matchen på det här sättet. Sedan ska man väl inte släppa in tre mål under en femminutersutvisning heller men idag så gick precis allt som kunde gå fel just fel.

Marie Hallman/TT

XXXXXX

För den som undrar hur domarna resonerade och vill se situationen så går det att se HÄR på CMore sports twitterkonto.

Inga kommentarer: