söndag 24 maj 2020

Mina tankar om AIK:s silly season.... (4 maj med tillägg om Anton Karlsson)

(Foto www.hockeymedmariehallman.se)

Hockeyallsvenskans hemsida har en redig försäsongsbevakning av lagen i serien och bland allt som finns där så gör man enkäter med oss som bevakar lagen.

Jag och två till blev i början av maj ombedd att svara på hur jag tycker AIK agerat under silly season.
Vad jag plus övriga två i panelen (Moa Larsson och Fredrik Klang, båda på Svenska fans) tycker hittar ni HÄR på HA hemsida.

Vill ni bara läsa mina tankar om AIKs silly (som det var 4 maj) med ett tillägg om Anton Karlsson som ju värvades efter att enkätsvaren lämnades in så hittar ni det här:




Vad säger ni om lagets silly season så här långt = 4 maj?
Den är minst sagt häpnadsväckande. Spelare från förrförra säsongens succékantade lag verkar stå på kö för att komma tillbaka till AIK och det går ju inte att låta bli att skänka en tanke till stackars Jussi Salo som var i precis omvänd sits förra våren då de spelare som nu kommer tillbaka lämnade AIK i en strid ström och lämnade den dåvarande nye Gnagettränaren med ett enda stort vakum.
Men nu är det nya tider, AIK har ett (uppenbarligen) kapitalstarkt konsortium i ryggen och att då inleda värvningarna med Anton Holm och Fredric Weigel skickar ju minst sagt positiva signaler till såväl fans och sponsorer som andra spelare. Vem vill inte ta rygg på den dynamiska duon?!
Nu var ju Holm i Skellefteå medan Weigel körde Finland och Björklöven å sin sida förra säsongen så det ska bli spännande att se om radarparsmagin finns kvar. Jag hoppas och tror det. Forwardsparet är profiler på olika men ändå kompletterande sätt både på och vid sidan av isen. Det vill jag se mer av i vinter.


Vad är styrkan i lagbygget?
Att det finns en känsla av” flytta på er,här kommer vi ” -känsla över AIKs back och forwardsvärvningar så här långt.
Det låter kanske töntigt men AIK måste ha en i grunden kaxig trupp för att lyckas. Det hör liksom ihop med klubbmärket.
Förra säsongen var det på tok för blekt, det saknades ledarfigurer, det var många som mest verkade vilja vara någon annanstans, spelare som gömde sig och pekade finger på andra istället för att ta täten.
Den här uppsättningen backar och forwards känns lovande både attitydmässigt och i trolig leverans på isen.
Det känns som ett gäng som kan dra varandra framåt, uppåt och jag bara älskar att man tagit in en profil som Fredric Weigel igen. Han kan ensam tagga i gång AIK-fansen och sina lagkamrater. Niclas Heinerö måste ha en av de mest viljestarkaste hockeyhjärtan jag någonsin sett och jag har sett många.  Anton Holm må se lika ”glad” ut som Grumpy Cat i alla intervjuer han gör men han har bevisat sin skicklighet på isen och är en tjurig (och då menar jag i positiv bemärkelse) personlighet som alltid visar vägen på isen.

TILLÄGG efter att enkäten skickades in: AIK värvade efter att jag svarat på enkäten in Anton Karlsson från Österrikiska ligan. Anton var dock med och dödade AIK:s SHL-dröm för två år sedan när han tog upp Leksand i SHL. Nu får han chansen att göra detsamma med Gnaget. 
I Anton får AIK in en spelare med pondus, vilja att ge allt och en skön flytta på er attityd. Han passar med andra ord in mentalt i bygget (se nedan). Det gillar jag.
Han har det man i NHL kallar för grit, på svenska kan man väl kalla det en kombo av retsticka, passion och en som älskar att ta på sig blåstället och stressa motståndarna till misstag. 
Ska bli väldigt intressant att se honom i AIK. Jag misstänker att det finns viss revanschlusta också, då han inte fick vara kvar i Leksand när Dalalaget väl gick upp. Nu vill han upp och vara kvar förmodar jag. Det är en bra drivkraft.


Vad är svagheten i lagbygget?
Målvaktsparet känns på pappret lite skakigt. 21-årige Edvin Olofson gjorde ett bra intryck i den one and only matchen som han startade (på lån från Väsby) för AIK i vintras men är i övrigt helt oprövad i Hockeyallvenskan.
24-årige Claes Endre har inte ens spelat en enda match i HA och även om han får lovord från flera olika trovärdiga håll och även om han verkar vara en intressant karaktär så är frågan om det går att ta den där SHL-platsen med ett målvaktspar där ingen har spelat i HA. Spelar man i AIK har man dessutom ett väldigt tryck på sig och det trycket blir inte mindre av att klubben nu rustar hårt på utespelarsidan.
Nu vet jag inte om man kommer värva ett tyngre namn, gör man det så blir ju saken en annan men i skrivande stund känns det lite osäkert med två (på den här nivån) så oerfarna målvakter.

Vad mer måste in?
Lite mer storlek på backen skulle inte skada, en mer rutinerad målvakt (se ovan) vore inte fel. Det är där det känns mest tveksamt just nu.


Finns det någon drömvärvning klubben kan göra? 
Christian Sandberg. Om inte annat så för ledaregenskaperna. Och vilka tunga signaler det skulle skicka till fansen! Nu har ”Sampa” kontrakt ett år till med HV71 men frågan var ju just DRÖM-värvning.
Annars önskar jag ju att alla klubbar gjorde en Cannata, dvs hittade ett sådant där förhållandevis billigt och av allmänheten ej välkänt fynd som växer ut till den där superspelaren som alla vill ha. Det skulle Gnaget behöva.


Inga kommentarer: