torsdag 14 augusti 2014

" Vi körde fast en hel del i mittzonen"

(Robban Carlsson FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Vinst mot LHC i första matchen men mot serierivalen AIK tog det tvärstopp. SSKs insats i Järfälla var mycket, mycket sämre än den i Nyköping, säger tränaren Janne Karlsson och Robban Carlsson håller med:

– Ja så var det och jag tycker de var mycket hetare än vi, de såg mycket piggare ut …


Vad beror det på?
– Jag vet inte. Det var nog nyttigt för oss att få möta sånt motstånd också. Mot såna här lag måste man vända spelet väldigt snabbt, då kan man få bra lägen framåt men nu tycker jag att vi körde fast en hel del i mittzonen, säger Robban Carlsson och det får man verkligen hålla med om.

Där AIK sprakade om adrenalin såg SSK ut att ha tunga ben och lite kändes det som att man togs på sängen av AIK:s fart. Känslorna var det däremot gott om från båda håll ändå in i slutsekunderna då matchen avslutades med en hög brottande spelare. Det var ju en hel del gruff även direkt från start efter att AIK:s lagkapten Patric Blomdal satt tonen när han efter en dryg halvminut tryckte till Oscar Ahlström så att han fick kippa efter luft ett tag.

Inte så långt därefter rök Marcus Jonsson och Robban Carlsson ihop. ”Messy” skrek något i stil med ”ska du inte be om ursäkt för den” till SSK-forwarden som slog dövörat till.

 Vad han sa? Jag vet inte, har ingen aning, säger Carlsson med ett lurigt leende.

Kul ändå med känslor, trots att det är träningsmatch?
– Ja det ska det väl vara vi har ju de i premiären sedan också. Det är ju alltid bra att göra bra ifrån sig på försäsongen även om det inte säger allt, vi får väl ta revansch i premiären i stället. 

Varför är det kul att köra på ännu en säsong, nummer nitton för dig i SSK?
– Nej men jag vill ju spela och tycker att det ska bli jättekul med tanke på hur säsongen var förra året och allt det nya som kommer nu. Jag är fräsch och allt då vill man vara med och spela. Sedan gillar jag som sagt det här nya också. Kommer man topp två, har man ju två chanser att gå upp (först allsvensk final och sedan play offserie mot det sämst rankande laget bland playofflagen) och det är lite annat än förr. Det är ju betydligt bättre chans i år att gå upp än det har var innan eftersom det finns fyra platser, två extra, att slåss om.

Vad talar för SSK?
– Vi har bra lag och förhoppningsvis har vi bra chanser också men det handlar ju inte bara om att vara bra i serien, det handlar ju verkligen om att vara bra i slutet av säsongen också. Det är ju en process nu när vi har så många nya i laget.

Vad krävs för att det ska gå?
– För det första måste man ha ett system som följer, nu har vi många bra spelare men bara för att vi har ett bra lag och duktiga spelare så innebär ju inte det att allt kommer att lösa sig av sig själv utan man måste ju jobba väldigt hårt och utnyttja den skickligheten i rätt lägen, man måste ju fortfarande följa system och jobba hårt med grunderna för att det ska funka. Och vad jag känner så är det många i det här laget som har bra karaktärer, det är ingen som kommer falla ur ramen känner jag.

Om du jämför med förra säsongen, varför tror du att det här laget kan prestera bättre?
– Nej men det är ju ett helt nytt lag och alltså… jag vill inte ens prata om förra året. Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag vill bara förtränga det, det blev kollaps rakt igenom. Jag har aldrig varit maken – vi kom ju aldrig ur det där och det var först när Andreas (Johansson) kom (som ny tränare) som vi fick in energi. Det sitter mycket i huvudet också, det är psykologi.



Inga kommentarer: