tisdag 29 april 2014

Silly season SSK: Lidström, Stridh och Karlsson

(David Lidström är ett av tre nyförvärv för dagen i SSK. Här  fotad under sin första säsong i DIF. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det rasslade till tre gånger hos SSK under tisdagen, då först forwarden Nicklas Strid, sedan backen David Lidström och sist men inte minst nye assisterande tränaren Anders Karlsson presenterades.

Jag har messat lite med David Lidström men intervju kommer senare, han hade lite svårt just i dag.


Men när det gäller just den värvningen så känns det som en riktigt bra värvning av SSK.  Visst, har han haft sina svackor i DIF men han har utvecklats för varje säsong och var stabil under Kvalserien.

Lidström är, precis som SSKs sportchef Per Nygårds konstaterar i pressmeddelandet, bra på att leverera förstapass, något som SSK verkligen saknat den här säsongen. Han går gärna med upp också och får han lite sällskap på den här ”första pass fronten” så kan SSK få igång ett klart bättre offensivt spel än man hade senaste säsongen.

Kontraktet är på 1+1.

Så här säger Per Nygårds alltså i pressmeddelandet:
”David är en allround back med fin mobilitet. Han är duktig på att leverera ett bra förstapass och jag tycker han haft en fin utveckling av sin defensiv senaste säsongen. Under kvalserien gjorde han det bra och visade han att han klarar av att spela under press. David är en utmärkt back som kommer passa perfekt in i vårt lag. ”

David säger själv så här i pressmeddelandet:
Det ska bli riktigt kul att få göra om den resa jag gjorde i fjol i ett lag som verkligen satsar för SHL-spel. Jag har sett hur mycket SSK:s supporters har backat upp klubben i den satsning man gör och jag tycker det är riktigt, riktigt stort av dem! Det visar att klubben betyder väldigt mycket för många och det har verkligen påverkat mitt beslut att gå till SSK. Under tiden i Djurgården har jag breddat mitt spel en del och jag fick en liten annan roll än den jag hade i Karlskoga. Mina styrkor är annars att ligga rätt i banan, att hålla i pucken och sprida ett lugn och jag följer gärna med upp i anfallen när tillfälle ges”

***

Att 20-årige Nicklas Strid var på väg till SSK har det både skrivits och snackats om ett tag. Nu är det officiellt också att han får ett tvåårskontrakt.

Jag måste erkänna att jag har inte har  någon koll alls på Strid, som är fostrad i Brynäs och var lagkapten för Brynäs J20-lag under den säsong som precis har avslutats. Han har fått känna på SHL men var framför allt riktigt bra på att göra poäng  i J20 (22+24=46 poäng på 49 matcher).

Så här säger Nygårds om Strid:
”Niklas är en målmedveten och driven hockeyspelare. Han besitter en väldigt bra kvalitet och om han lyckas anpassa sitt spel till denna nivå så kan vi få se en fantastisk utveckling. Han är målmedveten och driven och gillar att närvara vid målsituationer där han bidrar med en bra intensitet och ett väldigt bra skott. Nicklas har en fin spelförståelse och bra skridskoåkning.”

Så här kommenterar Strid själv valet av SSK:
”SSK är ju en klubb som vill gå upp i år och det känns riktigt roligt att få vara med på den satsning man gör. Det känns riktigt bra att jag timade en bra formtopp under JSM-helgen i Södertälje då jag har förstått att man fick upp ögonen för mig ordentligt då. Sedan har jag pratat mycket med Gällstedt och han har bara haft gott att säga om SSK och Södertälje, det har betytt väldigt mycket för mig i mitt val av klubb. Jag skulle beskriva mig själv främst som en målskytt. Jag är rätt rivig i min spelstil och åker gärna mycket skridsko och jag spelar kreativt när tillfälle ges. ”

***

Sedan var det här med en assisterande kapten till nye tränaren Janne Karlsson. Här hämtar SSK in Anders ”Ante” Karlsson från Timrå där Karlsson både varit tränare för J18 och J20 samt under de tre senaste säsongerna assisterande i A-laget. Karlssons kontrakt är på två år.

Så här säger  Nygårds om den värvningen:
”I Ante får vi in en jättebra ledare som är duktig på att jobba med personliga relationer och att förbättra individen i ett kollektiv. Han är en bra människokännare och vi känner att Jannes och Antes egenskaper ihop kommer betyda enormt för att få ut maximalt ur både individen och laget. Med denna rekrytering fortsätter vi på det inslagna spåret att knyta till oss personer som dels har en vinnarhistoria och dels har erfarenhet att träna på minst den här nivån.”

Så här säger Karlsson själv:
” Det kändes som att det var dags för mig att pröva på nya miljöer och det ska bli väldigt roligt att komma till SSK där min barndomsidol Glenna Johansson lirade. Klubben har en uttalad sportslig satsning och det är både spännande och inspirerande att vara en del av det. Det vittnar om en stark kultur och historia att lyckas samla den kraft man åstadkommit i klubben under våren. Jag är rätt positivt lagd av mig men ställer stora krav på prestation och att det ska vara möblerat och klart om jag säger som så. Jag har en rätt bra människokännedom och har ofta glimten i ögat. Jag känner mig väldigt inspirerad över uppgiften och ser fram emot att jobba med Janne och alla de andra i klubben. ”




Inga kommentarer: