tisdag 5 maj 2015

VIASAT HOCKEY - minnen och möten i hjärtat för evigt


(Jorå. Alla kan spela hockey. Om än på olika nivåer... här är ett gäng från Viasat och lattjar lite i Segeltorp en dag. Ja jag var bland de sämsta på rören, det medges men viljan den var stor. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE

Viasat Hockey. En kanal för er i mängden kanske. Men inte för mig. För mig är Viasat hockey minnen för evigt. Människor och möten jag aldrig glömmer. Det började för min del med ett hockey-VM  i Bratislava 2011.

Niklas Jihden och co följde Sverige i Kosice under grundspelet. Jag och fotograf Micke Tauberg härjade runt med Ovechkin, Jagr, Granlund, Frolik och jääääättelånga Artushkin i Bratislava tills övriga Viasatgänget anslöt och slutspelet kunde börja.


Jag var rinkreporter. Hur kul som helst även om jag fick ta till lite småfula knep i bland för att få folk att stanna till för intervju där jag hade tänkt mig...

Det fortsatte med reportage i HockeyAllsvenskan. Jag minns de alla även om vissa etsat sig fast extra mycket. Som Pappa Wessner. Som Kåberg om att spy med skägg... Som Per Kenttä och hans minst sagt hektiska tillvaro som allt man kanvara i Asplöven.

Det blev ett junior-VM i Kanada. I Calgary. Jag och fotoNicke jobbade dygnet runt för att få ihop alla reportage och stå rinkside och som kronan på verket var det dramatiska matcher med ett guldskimrat finalavslut och en Zibanejad som grät och jublade om vart annat.

Det blev fler reportage från HA och från Tre Kronor. Det var ödmjuka bröder Kopitars i Mora, det var nördrepet med enormt ödmjuka Carl Hagelin. Det var resor i bussen med Örebro till Tingsryd,  en hjärtoperation från början till slut (tack fantastiska Calle och läkaren där). 

Där var passion och hjärta utöver det mänskligt möjliga när Björn Hellqvist besegrade både sjukdomar och följde drömmar när Rögle gick upp - hur ska man någonsin kunna annat än minnas den känslostormen som var där och då hos Björn och hans grabbar.

Där var galen glädje bland spelarna när Leksand gick upp. Tårar, tomhet och krossade klubbor när DIF och sedan även AIK åkte ur.  Där var hakor i golvet när vi överraskade Filip Forsberg ena året och Lukas Bengtsson året därpå med Guldgallret. Vi fick komma er alla så nära, så in på skinnet i vissa fall till och med ända in i hjärtat, på operationsbordet.

Jag jobbade lite mindre med Viasat senaste säsongen än de tre åren innan men kanalen finns i mitt hjärta och jag skulle kunna räkna upp ännu fler minnen. Jag har dem alla inom mig. Tack alla som ställt upp för oss, som låtit oss hänga med, ta tid, stöka, böka, som haft tålamod med oss och våra frågor och teknikfix och ja rubbet.

Jag hoppas få fler göra hockeyinslag även framöver. Någon gång, någonstans. Tills dess - ett stort tack även till alla fotografer och redigerare som bidragit med fantastiskt slit och hantverk och Niklas Jihde som pushat, peppat och alltid varit ett grym bollplank. Om ni visste hur den mannen sliter!!!

Viasat Hockey som det varit är över. Nu blir det Viasat NHL kvar hockeymässigt om jag förstått rätt. Bra det med. Och jag gör lite annat av varje just nu. Bland annat en hel del trav faktiskt. Och bloggen och poden har jag kvar. Sedan får vi se vad det blir framöver.

Hur som helst. Här är några av mina favoritinslag. En del, tex det med Björn Hellqvist har jag inga länkar till så det kan jag inte lägga ut, men det finns ju fler. Använd gärna länkarna under bilderna och titta! Och minns oss med samma glädje som vi alltid känt vid tanken på er som varit med och som tittat!!




Tränare, sportchef, kanslist,  vaktmästare, pappa.  Vi hängde på Per Kenttä en matchdag…



Vi var med – ända in i operationssalen -  när Calle Berglund opererade hjärtat



BIK Karlskoga busar till det – vi var med och styrde upp och blåste BIK-spelarna


Heldag med Kopitars i Mora



Örebro resan – tur och retur Tingsryd med ÖHK

Conny Strömberg talar ut om festandet, drömmarna, skillsen i öppenhjärtligt reportage

Pappa Wessner – idrottspappan som knappt missat en match


Mats Lusth och racerkungen Flash Nilsson gör upp  galen duell på Gelleråsen


JVM-stjärnorna Brodecki och Bristedts unika vänskap



Emil Kåberg pimplar och berättar om  drömmar framtiden och kräksjuka i skägget


Happyranda – mardrömsresan tur och retur


Far o son Wälitalo om att ta löven till finrummet

Inga kommentarer: