torsdag 7 juli 2011

Sommarintervju Richard Gynge: "Vi ska vara ruggigt ödmjuka och ruggigt stolta"


(Gynge trivs i svartgult. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)


Två veckor och en helg kvar av AIK-spelarnas semester. Men att enbart ligga och jäsa, dricka bira och mumsa chips de två veckorna funkar inte.

– Nä, ha, ha, det tror jag inte skulle vara så positivt. Jag tror jag väntar med såna grejer till efter karriären faktiskt! Säger AIK-forwarden Richard Gynge.


När jag ber honom fundera på hur länge han varit helt ledig, som längst under hockeykarriären så landar svaret på:
– Någon vecka, när man varit så sjuk att man inte har kunnat träna. Men annars så blir det aldrig helledigt. Sedan är jag aktiv som person, har ju golf och tennis som intressen så även om man inte kör hårdträning varje dag (under semestern) så håller jag igång. Sedan paddlar jag en del kajak också! Du hör ju, jag är en aktiv person, konstaterar Gynge med ett leende.

Kajak har han ute på landet, där han gärna paddlar iväg med sin pappa och njuter av stillheten:
– Att åka ut en tidig morgon och paddla är jätteskönt! Speciellt om man tar med sig lite frukost, lite kaffe och mackor så sitter man där ute och käkar. Det är jättefint, säger Gynge.

När han inte tränar (löpning, styrketräning och cykel), golfar, spelar tennis eller paddlar är han gärna på stranden med tjejen, eller åker ut på sjön lite och ”har det allmänt” skönt. Fiskar gör han däremot inte.

– Nej jag är dåligt på det. Jag gjorde det när jag var liten men nu får jag ingen fisk, ha, ha.

Går det att slappna av annars då, när man vet att det är drar igång med isträning redan första dagen och så första träningsmatchen fem dagar senare?
– Nja, man håller ju igång ganska bra. Det blir ju nästan att man kör fem dagar i veckan, minst ett pass om dagen men fördelen (med semester) är att man kan lägga in träningen på de tider som man vill köra och man kan vara vart man vill när man tränar, säger Richard Gynge.


(Gynge sätter en straff bakom Mark Owuya i ett av derbyna. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Säsongen som gick var hans första riktiga elitseriesäsong, alltså den första där han ingick som ordinarie i ett elitserielag och han tycker själv att det gick:
– Helt okej! Det gick lite halvtungt fram till jul men efter jul kom jag in mer och mer i spelet och då kändes det ganska bra.

Vad var största skillnaden mot att spela i hockeyallsvenskan?
– Jag vet inte, det är lite skillnad innan man kommer in i tempot och lär sig alla rutiner men sedan blev det bra.

 Fast du hade ju ändå testat det lite innan, i några matcher (med Brynäs)?
– Jo men det var ju bara fyra matcher och jag lirade så lite. Det är ändå matcherna man lär sig på, och eftersom jag bara hade varit med på fyra matcher så visste jag inte alls hur det skulle vara om jag ska vara ärlig.

Vad tycker du i efterhand var svårast för att komma in i tempot?
– Det är lite svårt att svara på men kanske att kunna ha bra fart i spelet och ändå samtidigt ha kvar kylan i avgörande lägen när det kommer till passningar och målchanser och så.

Det blev bara en assist av dig i slutspelet?
– Ja men det gick bra ändå, i spelet. Jag spelade riktigt bra där i slutspelet, är riktigt nöjd med det. För det första vann vi ju de fyra första matcherna (4-0 mot HV71) och så spelade vi, jag med, bra försvar och anfallsspel, även om poängen inte kom in just för mig.

Jag måste bara fråga, helt ärligt, trodde du att skulle kunna gå så bra som det sedan gick? Helt ärligt?
– Ja, jag trodde hela tiden på laget och man drömmer såklart hela tiden om final och vinst. För oavsett hur går och vad andra tror så har man ju sina drömmar. Sedan måste man vara ruggigt ödmjuk. Det var nära att vi hamnade i kvalserien, att vi tog tag i det och tog oss till slutspel, det var jäkligt start av oss. Men visst, det kunde ha slutat hur som helst. Vi ska vara ruggigt ödmjuka och ruggigt stolta över att vi lyckades gå till slutspel, säger Gynge.


(Gynge vs Mathias Tjärnqvist. FOTO JOHANNA LUNDBERG)
Den allra roligaste bilden som bloggen har av AIK-forwarden på näthinnan från förra säsongen är ändå sista grundseriematchen, när AIK tog en slutspelsplats och skickade Modo till kvalserien. Gynge hade precis gjort 3-2 med 7.45 kvar av tredje, klättrade upp på sargen, hängde över plexiglaset och bara skrek ut glädjen mot publiken.  (Ni kan se bilden på bland annat den här länken)

– Ja, ha, ha, det är ett fint minne för mig med faktiskt! håller Gynge med

Hur mycket har du fått höra om det där efteråt?
– Det har varit lite frågor. Det har varit många som tyckte det var jäkligt roligt. Jag har hört mycket från publiken och lagpolarna som tyckte att det var roligt gjort.

Kommer det fler sargklättringar eller sparar du dem till särskilda tillfällen?
– Jo men det (spara) måste man ju göra. Man kan inte fira alla mål så där, men jag får se till att det blir bra mål så ska jag väl kunna dra en variant till vid tillfälle, ha, ha, ha.

 Bara inte glaset ger vika och du åker med huvudet före ner på andra sidan?
– Ah men det klarar man, han i Leksand (Henrik Andersén) lever ju ha, ha.

Jo men han dök ju rakt igenom, inte upp och sedan ner?
– Jomen det var nog mycket kraft när han dök rakt igenom också, he, he, säger Richard Gynge med ett skratt.

Säsongen som kommer vill han:
– Ta med sig det som var bra i förra och så bli ännu bättre på allt. Det är ju samma inför varje säsong, man försöker bara bli bättre, det är det jag vill och att fortsätta bidra till att laget går bra. Och vi har tränat bra på våren så det känns bra.

En sak som jag har tänkt på är hur alla, såväl de som varit med ett tag som nya lagkompisar, hela tiden snackar om hur skön grupp ni har. Hur tajta ni är men också hur välkomnande alla är och hur kul det är. Och det är inte bara snack, utan alla menar det också.

– Jomen jag tror det beror på att vi har haft mycket kontinuitet i laget. Vi har en bra grund att stå på, vi har väl en … jag tror det är tio spelare nästan som jag har spelat tillsammans med hela tiden i AIK. Vi har varit med om mycket saker tillsammans, långa försäsonger och hårda träningar och fantastiska segrar på det, säger Gynge och fortsätter:

– Jag tänker på när vi gick upp i elitserien och så nu i våras ett slutspel tillsammans som vi - med facit i hand – gjorde jävligt bra. Vi är ett gäng på tio man som har gått igenom det här tillsammans, det har gjort oss jäkligt starka plus att alla i laget är bra killar i grunden.  Så det, att man får vara tillsammans länge, att vi är många svenskar och stockholmare i laget och samma ålder också är viktigt.

Men det är väl inte så att ni hänger på fritiden också?
– Nej, inte så mycket och eftersom vi är många Stockholmare så har många sitt umgänge vid sidan om och det tror jag kan vara nyttigt för man är ju ändå nära varandra minst fyra, fem timmar om dagen, sju dagar i veckan. Men visst gör många saker tillsammans även på fritiden.

Vem i laget är det som håller uppe stämningen mest?
– Det är många spelare som driver på, ingen nämnd och ingen glömd. Utan det är många i laget och så ledarna också. Sedan är det väl (sportchefen Anders) Gozzi och de andra ledarna som har sett till att vi får behålla den här stommen som har fått jobba ihop. Det är dem man ska tacka för det, avslutar Gynge.

Som har de här sommartipsen:

 Bästa semestertipset: Ut och paddla kajak en lugn och fin sommarmorgon! Att åka ut en tidig morgon är jätteskönt! Speciellt om man tar med sig lite frukost, lite kaffe och mackor så sitter man där ute och käkar

I hängmattan: Just nu läser jag ”Den motvilliga monarken”, den om Kungen. Den är bra och välskriven.

På grillen: Fläskkarré allra helst.

I glaset: Mestadels coca cola.

I i-poden: Jag har ingen i-pod men jag gillar blandad musik och sätter på radion, he, he.

4 kommentarer:

Kajan sa...

Hurra för Marie Hallman som är oerhört produktiv o har förmågan att verkligen ställa bra frågor.

E sa...

Tack Marie!

Pelle sa...

Bara jag som noterat att Gynge faktiskt gjorde AIK:s första och sista mål i grundserien förra säsongen?

Sen hade det ju varit kul att få veta om spelarna har något mål hemma på tomten som de står och skjuter emot. Jag såg i ett tv-reportage från förr att Kenta Nilsson hade det hemma på tomten som han stod och nötte på konstant sommartid.

Marie Hallman sa...

Kajan: Tack du det värmer :)

E: Tack själv!!

Pelle: Sista har jag med men första hade jag glömt faktiskt. Lattjo det där. Jag tror inte så många av dem står "hemma" och nöter så många av dem bor i lägenhet och inte har så mycket egen tomt.