måndag 6 april 2015

"Min sista arbetsdag är den 5 maj"

(FOTO JESPER ZERMAN)

AIK engagerar. Definitivt.  Den 4 april skrev jag här på bloggen att jag fått uppgifter om att alla som var anställda i AIK hockey AB, bland andra AIK:s biljettansvarige Sevve Saberi och pressansvarige Adam Ekman hade blivit uppsagda.

Samt att de enda som ska finnas kvar på kansliet är två personer anställda av föreningen AIK ishockey och de är VD Peter Wilcke samt en på kansliet arbetande tjej till.


Detta ledde till diskussioner på Golden Hill (forum för AIK hockey på Svenska fans). Bland annat lade en person som hette Sven  Erlandsson ut en kopia av ett mejl som enligt ”Sven”, kom från Johan Segui. I den kopia som lades ut stod bland annat att ”Ingen har fått sparken från kansliet”. Sven tyckte i sitt inlägg att alla borde kontakta ansvarig person och fråga om det stämmer.

Jag (Marie) tyckte det var än bättre att gå till den person det gäller, till exempel Sevve Saberi, biljettansvarig hos AIK och en av dem jag fått höra skulle få lämna.

Hans svar var glasklart:
– Ja, det stämmer. Den konsulttjänst jag har haft hos AIK är uppsagd den 5 mars. Det är två månaders uppsägningstid så min sista dag på AIK Hockey blir den 5 maj, svarade Saberi då.

När jag (Marie) gick ut med dessa fakta fick jag återigen på nöten. Några personer hävdade såväl på twitter som på Golden Hill att Sevve Saberi minsann ”inte alls fått lämna någon tjänst i AIK utan det hade han gjort året innan så hur kunde han bli uppsagd nu?”

Ett konstigt påstående i min värld då jag har sett Sevve jobba för AIK med biljettförsäljning hela det senaste året också. Jag ringde återigen upp Sevve Saberi för att reda ut vad som gäller kring hans anställning.

Det samtalet har ni här nedan.  Mina frågor är fetmarkerade, Sevves svar i normal stil:

Okej.  Hur var det nu, är du eller är du inte uppsagd från kansliet?
– Jag är uppsagd. Det avtalet jag hade med AIK sades upp den 5 mars.  Det var två månaders uppsägningstid så min sista arbetsdag är den 5 maj. Efter den 5 maj har jag inga fler uppdrag för AIK hockey.

Men nu hävdar folk att du sa upp dig redan förra året?
– Det gjorde jag inte. Det som hände förra året var att vi bytte anställningsform för mig. Jag hade en vanlig anställning hos AIK Hockey då, men under sommaren så gjordes den anställningen om till att bli ett konsultuppdrag enbart för att spara in lite på min lön.

Varför då? Var det för att du ville lämna AIK eller ha en annan arbetsgivare?
– Nej, nej. Verkligen inte. Jag ville vara kvar men genom att ändra anställningsformen gjorde vi ett försök att spara in pengar på min lön. Så det var enbart för att underlätta för AIK Hockey ekonomiskt. Men mina arbetsuppgifter har varit desamma hela tiden. Jag har gjort samma saker det här året som innan. Det enda som är annorlunda är den anställningsform jag har haft då det var mer förmånlig för AIK om jag jobbade som konsult istället för som vanlig anställd.

På vilket sätt var du konsult då?
– Det finns ett bolag (Attendence, Maries anm) som jobbar med publikutveckling. De anställde mig sedan skrevs avtal med AIK hockey om att använda mig som konsult. Enbart för att det skulle vara bättre för AIK hockeys ekonomi då AIK hockey skulle tjäna på att jag var anställd som konsult.

Och på vilket sätt tjänade AIK hockey pengar på att din anställning omvandlades till ett konsultavtal?
– Så här funkar det. Om du köper en biljett via Ticnet eller AXS, så tar de en så kallad serviceavgift för att förmedla biljetten och tjänsten de tillhandhåller. Attendence och AIK Hockeys gjorde upp en idé att låta den serviceavgiften, alltså den normala intäkten för Attendance, att gå tillbaka till AIK. Så när du köper en biljett till en match med AIK hockey så avstår Attendence den avgiften. De låter istället AIK använde den serviceavgiften till att betala konsulten, det vill säga delar av min lön.

Så om jag betalar en serviceavgift om till exempel tio kronor på min biljett?
– Då blir det en intäkt för AIK genom att de slipper betala motsvarande summa för mitt jobb, för min lön. Det är ganska smart faktiskt på så sätt att AIK har sparat pengar, i alla fall är det vad jag har fått höra. Så ju fler kampanjbiljetter eller rabatterade biljetter vi (AIK Hockey) skulle sälja, desto mindre behövde AIK betala för mig, då serviceavgifterna på biljetterna täcker en del av min kostnad.

 Om AIK inte hade tjänat något på att omvandla anställningen, hade du hellre velat ha kvar din ”vanliga” anställning då?
– Ja det är klart. Men eftersom det skulle gynna AIK så gick jag med på att omvandla anställningen till det här konsultavtalet. Och enligt vad man har sagt till mig så har AIK tjänat på det upplägget genom att man har sparat in pengar som jag sa nyss till dig.

Så om du varit anställd eller konsult – det låter ju mer som en lek med ord, då du gjort samma sak, rent arbetsmässigt?
– Ja så är det ju. Sedan varför de säger upp mig nu, det får AIK Hockey svara på men jag känner mig uppsagd i varje fall även om det är mitt konsultuppdrag som är avslutat nu.  Vi gjorde ju bara om anställningsformen inget annat skulle ju ändras egentligen.

Enligt mina uppgifter har även Adam Ekman som skötte media, Christoffer Bodin som jobbat med media och arrangemang under matcherna sagts upp liksom Jeanette Brohäll som har jobbat halvtid på marknad. Stämmer det? Och stämmer det att det just nu bara är de två som är anställda av föreningen: VD Peter Wilcke och en tjej som heter Linda som kommer vara kvar på kansliet.
– Ja det stämmer till viss del. Jag kan inte allas uppsägningstider och jag vet inte om de andra har skrivit på papper ännu, men jag har hört att de meddelats att de måste bli uppsagda. Bodins tjänst hos AIK Hockey var ju tidsbegränsad och gick ut nyligen vad jag förstår så han har ju inte blivit uppsagd per say, men hockeyn har såklart inte råd att ha honom kvar heller.


Nu har en person med nicket ”Sven Erlandsson” postat ett inlägg på Golden Hill där han lägger ut en kopia på ett mejl från Johan Segui där det står att ” Ingen har fått sparken från kansliet”. Vad tänker du när du hör det?
– Att det är väldigt märkligt. Jag antar att alla förstår att AIK inte har råd att ha anställda kvar om man inte har intäkter och pengar. Mitt jobb för AIK Hockey upphör ju 5 maj. Sparken eller uppsagd, det är bara två ord varav det ena låter värre än det andra. Det essentiella är att AIK Hockey inte har råd att ha anställda kvar om man inte skapar intäktsmöjligheter.

Vad ska du göra nu då?
– Jag har inte bestämt mig helt. Jag funderar på vad jag vill göra härnäst.

Har du frågat Segui om det finns någon annan lösning än att du lämnar? Om det går att på något sätt ha dig kvar?
– Hur biljettförsäljningen kommer se ut i framtiden, hur biljetterna ska säljas det vet jag inte. Det finns säkert någon plan på det, men det får du fråga ledningen om. Det viktiga är inte att jag ska vara kvar hos AIK Hockey utan att sektionen får bättre förutsättningar för att kunna bli en fungerande och välmående organisation.

Men biljetter ska ju säljas, så hur förklarar de att du inte blir kvar?
– För att det inte finns ekonomisk täckning. De har inte råd helt enkelt. Men det är ju inte så konstigt. Om vi inte förlänger gamla eller säljer nya säsongskort och partnerskap (sponsorsdealar, Maries anm) då finns det ju inga intäkter heller att ha anställda.

Så du lämnar nu?
– Ja, så är det. Jag skulle gärna jobba med det i fortsättningen, utan tvekan. Om det var rätt personer i ledningen och rätt förutsättningar. Men AIK Hockey behöver utan tvekan finansiärer och en injektion för att kunna skapa kontinuitet och långsiktighet för att bli ett stabilt lag som till slut ska kunna dra sig själv, avslutar Sevve Saberi intervjun.

**

Jag (Marie) tycker ju personligen att det är hål i huvudet att inte ha någon som säljer säsongskort just precis nu. Att det var svårsålt så länge AIK kvalade, förstår jag. Vem vill köpa säsongskort förrän man vet vilken serie laget spelar i? Men var de spelar i höst vet vi nu och då borde försäljningen drar igång för fulla muggar. Pronto. Anser jag (Marie) Man måste även ut med info om vem som kommer träna laget och gärna info om några spelare som kommer representera klubben.

Enligt vad jag har lärt mig de senaste femton åren så är det nämligen tiden mellan januari och juni som är allra viktigast när det gäller försäljning av säsongskort.

I januari, februari så brukar man börja med kampanjer där fansen kan förlänga sina befintliga säsongskort (vilket då var svårt i år av nyss förklarade kvalserieskäl). I mars, april, maj kör man sedan kampanjer för att dra igång nyförsäljning av säsongkort. Eftersom det blev stopp i allt under januari, februari, mars, borde man köra utav bara den nu istället. I det läget väljer AIK att säga upp biljettansvarige. Obegripligt anser jag (Marie).

Att man får många säsongskort sålda redan under våren är ju extra viktigt då säsongen är slut och man inte har några publikintäkter från matcher. Och vem ska sälja säsongsbiljetter nu? Vem ska dra in sponsorspengar och ta hand om befintliga sponsorer när alla sägs upp?

Jag (Marie) ser bara en tänkbar anledning och det är att man outsourcar, alltså lägger ut den tjänsten på ett säljbolag. Biljetterna säljer ju inte sig själv liksom. AIK har i skrivande stund inte lagt ut någon info till säsongskortsinnehavarna om detta.

Men kommer väl komma sådan info. Exempelvis den 12 april då AIK har medlemsmöte. Jag utgår (utan att veta) från det.

Nu är ju jag inte medlem i AIK och kommer inte bli det heller. Så jag kommer inte att gå på mötet. Däremot tycker jag att alla medlemmar som kan ska gå dit och passa på att ställa alla frågor man har där till Johan Segui och övriga i styrelsen (eller vilka som nu är tänkta att ge info till dem som kommer.)


Inga kommentarer: