(FOTO JESPER ZERMAN)
AIK engagerar. Definitivt. Den 4 april skrev jag här på bloggen att jag
fått uppgifter om att alla som var anställda i AIK hockey AB, bland andra AIK:s
biljettansvarige Sevve Saberi och pressansvarige Adam Ekman hade blivit
uppsagda.
Samt
att de enda som ska finnas kvar på kansliet är två personer anställda av
föreningen AIK ishockey och de är VD Peter Wilcke samt en på kansliet arbetande
tjej till.
Detta
ledde till diskussioner på Golden Hill (forum för AIK hockey på Svenska fans). Bland
annat lade en person som hette Sven Erlandsson ut en kopia av ett mejl som enligt ”Sven”,
kom från Johan Segui. I den kopia som lades ut stod bland annat att ”Ingen har
fått sparken från kansliet”. Sven tyckte i sitt inlägg att alla borde kontakta
ansvarig person och fråga om det stämmer.
Jag (Marie) tyckte det var än
bättre att gå till den person det gäller, till exempel Sevve Saberi,
biljettansvarig hos AIK och en av dem jag fått höra skulle få lämna.
Hans svar var glasklart:
–
Ja, det stämmer. Den konsulttjänst jag har haft hos AIK är uppsagd den 5 mars.
Det är två månaders uppsägningstid så min sista dag på AIK Hockey blir den 5
maj, svarade Saberi då.
När
jag (Marie) gick ut med dessa fakta fick jag återigen på nöten. Några personer hävdade
såväl på twitter som på Golden Hill att Sevve Saberi minsann ”inte alls fått
lämna någon tjänst i AIK utan det hade han gjort året innan så hur kunde han
bli uppsagd nu?”
Ett
konstigt påstående i min värld då jag har sett Sevve jobba för AIK med biljettförsäljning
hela det senaste året också. Jag ringde återigen upp Sevve Saberi för att reda
ut vad som gäller kring hans anställning.
Det
samtalet har ni här nedan. Mina frågor
är fetmarkerade, Sevves svar i normal stil:
Okej. Hur var det nu, är du eller är du inte
uppsagd från kansliet?
–
Jag är uppsagd. Det avtalet jag hade med AIK sades upp den 5 mars. Det var två månaders uppsägningstid så min
sista arbetsdag är den 5 maj. Efter den 5 maj har jag inga fler uppdrag för AIK
hockey.
Men nu hävdar folk att du sa upp
dig redan förra året?
–
Det gjorde jag inte. Det som hände förra året var att vi bytte anställningsform
för mig. Jag hade en vanlig anställning hos AIK Hockey då, men under sommaren
så gjordes den anställningen om till att bli ett konsultuppdrag enbart för att
spara in lite på min lön.
Varför då? Var det för att du ville
lämna AIK eller ha en annan arbetsgivare?
–
Nej, nej. Verkligen inte. Jag ville vara kvar men genom att ändra
anställningsformen gjorde vi ett försök att spara in pengar på min lön. Så det
var enbart för att underlätta för AIK Hockey ekonomiskt. Men mina
arbetsuppgifter har varit desamma hela tiden. Jag har gjort samma saker det här
året som innan. Det enda som är annorlunda är den anställningsform jag har haft
då det var mer förmånlig för AIK om jag jobbade som konsult istället för som
vanlig anställd.
På vilket sätt var du konsult då?
–
Det finns ett bolag (Attendence, Maries anm) som jobbar med publikutveckling.
De anställde mig sedan skrevs avtal med AIK hockey om att använda mig som
konsult. Enbart för att det skulle vara bättre för AIK hockeys ekonomi då AIK
hockey skulle tjäna på att jag var anställd som konsult.
Och på vilket sätt tjänade AIK
hockey pengar på att din anställning omvandlades till ett konsultavtal?
–
Så här funkar det. Om du köper en biljett via Ticnet eller AXS, så tar de en så
kallad serviceavgift för att förmedla biljetten och tjänsten de tillhandhåller.
Attendence och AIK Hockeys gjorde upp en idé att låta den serviceavgiften,
alltså den normala intäkten för Attendance, att gå tillbaka till AIK. Så när du
köper en biljett till en match med AIK hockey så avstår Attendence den
avgiften. De låter istället AIK använde den serviceavgiften till att betala
konsulten, det vill säga delar av min lön.
Så om jag betalar en serviceavgift
om till exempel tio kronor på min biljett?
–
Då blir det en intäkt för AIK genom att de slipper betala motsvarande summa för
mitt jobb, för min lön. Det är ganska smart faktiskt på så sätt att AIK har
sparat pengar, i alla fall är det vad jag har fått höra. Så ju fler
kampanjbiljetter eller rabatterade biljetter vi (AIK Hockey) skulle sälja,
desto mindre behövde AIK betala för mig, då serviceavgifterna på biljetterna
täcker en del av min kostnad.
Om AIK inte hade tjänat något på att omvandla anställningen, hade du hellre velat ha kvar din ”vanliga” anställning
då?
–
Ja det är klart. Men eftersom det skulle gynna AIK så gick jag med på att
omvandla anställningen till det här konsultavtalet. Och enligt vad man har sagt
till mig så har AIK tjänat på det upplägget genom att man har sparat in pengar
som jag sa nyss till dig.
Så om du varit anställd eller
konsult – det låter ju mer som en lek med ord, då du gjort samma sak, rent
arbetsmässigt?
–
Ja så är det ju. Sedan varför de säger upp mig nu, det får AIK Hockey svara på
men jag känner mig uppsagd i varje fall även om det är mitt konsultuppdrag som
är avslutat nu. Vi gjorde ju bara om
anställningsformen inget annat skulle ju ändras egentligen.
Enligt mina uppgifter har även Adam
Ekman som skötte media, Christoffer Bodin som jobbat med media och arrangemang
under matcherna sagts upp liksom Jeanette Brohäll som har jobbat halvtid på
marknad. Stämmer det? Och stämmer det att det just nu bara är de två som är
anställda av föreningen: VD Peter Wilcke och en tjej som heter Linda som kommer
vara kvar på kansliet.
–
Ja det stämmer till viss del. Jag kan inte allas uppsägningstider och jag vet
inte om de andra har skrivit på papper ännu, men jag har hört att de meddelats
att de måste bli uppsagda. Bodins tjänst hos AIK Hockey var ju tidsbegränsad
och gick ut nyligen vad jag förstår så han har ju inte blivit uppsagd per say,
men hockeyn har såklart inte råd att ha honom kvar heller.
Nu har en person med nicket ”Sven
Erlandsson” postat ett inlägg på Golden Hill där han lägger ut en kopia på ett
mejl från Johan Segui där det står att ” Ingen har fått sparken från kansliet”.
Vad tänker du när du hör det?
–
Att det är väldigt märkligt. Jag antar att alla förstår att AIK inte har råd
att ha anställda kvar om man inte har intäkter och pengar. Mitt jobb för AIK
Hockey upphör ju 5 maj. Sparken eller uppsagd, det är bara två ord varav det
ena låter värre än det andra. Det essentiella är att AIK Hockey inte har råd
att ha anställda kvar om man inte skapar intäktsmöjligheter.
Vad ska du göra nu då?
–
Jag har inte bestämt mig helt. Jag funderar på vad jag vill göra härnäst.
Har du frågat Segui om det finns
någon annan lösning än att du lämnar? Om det går att på något sätt ha dig kvar?
–
Hur biljettförsäljningen kommer se ut i framtiden, hur biljetterna ska säljas
det vet jag inte. Det finns säkert någon plan på det, men det får du fråga ledningen
om. Det viktiga är inte att jag ska vara kvar hos AIK Hockey utan att sektionen
får bättre förutsättningar för att kunna bli en fungerande och välmående
organisation.
Men biljetter ska ju säljas, så hur
förklarar de att du inte blir kvar?
–
För att det inte finns ekonomisk täckning. De har inte råd helt enkelt. Men det
är ju inte så konstigt. Om vi inte förlänger gamla eller säljer nya säsongskort
och partnerskap (sponsorsdealar, Maries anm) då finns det ju inga intäkter
heller att ha anställda.
Så du lämnar nu?
–
Ja, så är det. Jag skulle gärna jobba med det i fortsättningen, utan tvekan. Om
det var rätt personer i ledningen och rätt förutsättningar. Men AIK Hockey behöver
utan tvekan finansiärer och en injektion för att kunna skapa kontinuitet och långsiktighet
för att bli ett stabilt lag som till slut ska kunna dra sig själv, avslutar
Sevve Saberi intervjun.
**
Jag
(Marie) tycker ju personligen att det är hål i huvudet att inte ha någon som
säljer säsongskort just precis nu. Att det var svårsålt så länge AIK kvalade,
förstår jag. Vem vill köpa säsongskort förrän man vet vilken serie laget spelar
i? Men var de spelar i höst vet vi nu och då borde försäljningen drar igång för
fulla muggar. Pronto. Anser jag (Marie) Man måste även ut med info om vem som
kommer träna laget och gärna info om några spelare som kommer representera
klubben.
Enligt
vad jag har lärt mig de senaste femton åren så är det nämligen tiden mellan
januari och juni som är allra viktigast när det gäller försäljning av
säsongskort.
I
januari, februari så brukar man börja med kampanjer där fansen kan förlänga
sina befintliga säsongskort (vilket då var svårt i år av nyss förklarade kvalserieskäl).
I mars, april, maj kör man sedan kampanjer för att dra igång nyförsäljning av säsongkort.
Eftersom det blev stopp i allt under januari, februari, mars, borde man köra
utav bara den nu istället. I det läget väljer AIK att säga upp biljettansvarige.
Obegripligt anser jag (Marie).
Att
man får många säsongskort sålda redan under våren är ju extra viktigt då
säsongen är slut och man inte har några publikintäkter från matcher. Och vem
ska sälja säsongsbiljetter nu? Vem ska dra in sponsorspengar och ta hand om
befintliga sponsorer när alla sägs upp?
Jag
(Marie) ser bara en tänkbar anledning och det är att man outsourcar, alltså
lägger ut den tjänsten på ett säljbolag. Biljetterna säljer ju inte sig själv
liksom. AIK har i skrivande stund inte lagt ut någon info till
säsongskortsinnehavarna om detta.
Men
kommer väl komma sådan info. Exempelvis den 12 april då AIK har medlemsmöte.
Jag utgår (utan att veta) från det.
Nu
är ju jag inte medlem i AIK och kommer inte bli det heller. Så jag kommer inte
att gå på mötet. Däremot tycker jag att alla medlemmar som kan ska gå dit och
passa på att ställa alla frågor man har där till Johan Segui och övriga i
styrelsen (eller vilka som nu är tänkta att ge info till dem som kommer.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar