söndag 26 januari 2020

TT texten från Brynäs vs Luleå - intervjuer Molin, Rautio och Berglund


Foto www.hockeymedmariehallman.se

Mycket snack nu om det som hände i Gävle i går då Luleå slog ett retroklätt Brynäs i Monitor ERP Arena och framför allt om Emil Molins påkörning av Luleås båda målvakter. 

Jag var på plats för TTs räkning och gjorde intervju med såväl Rautio som Molin. Men något har hänt när texten lades ut för den går i skrivande stund inte att hitta. Synd! Så jag lägger ut den här i stället. Obs att all eventuell cred är till TT.

Här är TT:texten som även innehåller lite inledande snack om kvällens tvåmålsskytt:


GÄVLE
Brynäsfansen nostalgifrossade i guldminnen från 1993 - då snodde Luleås unge succéforward Einar Emanuelsson showen två gånger om:
– Han har varit grymt bra den här säsongen, ställer till mycket oreda och gör mycket mål för oss. Viktiga mål dessutom, konstaterar Luleåtränaren Thomas Berglund för TT.

Segern (3–1) var Luleås tredje raka mot Brynäs. Och den togs trots en jämn match där lagen mest tog ut varandra.
Då krävs något extra som när 22-årige Emanuelsson levererade dubbelt upp:
Han kvitterade till 1–1 i början av andra perioden efter en snabb rush från mittzonen och med ett skott som gled längs isen under Jonathans Sigalets klubba och in mellan benen på Samuel Ersson.
Och vispade bara 52 sekunder in i tredje perioden även in segermålet (2–1) efter att Luleåbacken Daniel Sondells skott hade studsat via kortsidans sarg, fram till Brynäsmålet och via Samuel Erssons plockhandske ner vid första stolpen.
Om det var tur eller skicklighet?
– Det får du själv räkna ut, det var kanske en blandning? Einar har gjort en jättebra säsong, speciellt nu på slutet då han har klivit fram och nyttjat sin höga hastighet på ett bra sätt, sade Luleåtränaren med ett leende till TT.
Lika glad var han inte när målvakten David Rautio kom på tal.
Rautio fick en smäll mot huvudet i första perioden vid en kollision med Brynäsforwarden Emil Molin, spelade fram till pausen men klev sedan av matchen yr, fick sitta ett tag med kylhjälmen och kom sedan aldrig ut till båset igen.
TT fick dock en pratstund med Rautio efter matchen:
– Jag mår lite bättre nu men vi får se. Det kändes inte hundra där så det var bättre att kliva av.
TT: Hur uppfattar du vad som hände?
– Deras kille (Emil Molin)  ska skjuta så allt mitt fokus är på honom. Jag tycker inte att jag är långt ut eller någonting och har ingen möjlighet att uppfatta att det ska komma någon, sedan får jag en smäll huvudet, summerar Luleåmålvakten som trots yrseln såg segermålet på twitter inne i omklädningsrummet:
– Einar är stekhet! Det är kul för han lägger ner jäkligt mycket tid på träning och är otroligt seriös.
Brynästränaren Micke Holmqvist och just Emil Molin beklagade båda det som hänt efter matchen.
– Det är jättetråkigt att han måste kliva av men jag får en knuff i ryggen och har inte en chans att bromsa. Jag har ingen aning vad jag ska kunna göra annorlunda där och det är bara tråkigt för målvakten att han får grejer i huvudet. Det är ingen som vill det, säger Emil Molin till TT.
TT: Men du åkte även ihop med inbytte Joel Lassinantti som också fick en smäll i huvudet i slutet av matchen?
– Ja, men den situationen är annorlunda. Jag försöker åka ner mot pucken när deras back stänger min väg men där måste jag göra något annorlunda, annars blir det utvisning. Det vet jag och jag borde ha försökt väja åt något håll, försökt stanna eller på något sätt ge upp situationen egentligen. Jag hoppas bara att ingen av dem blev allvarligt skadad.
För Luleås del överväger man nu enligt Thomas Berglund att plocka in en målvakt från juniorlaget som back up till kommande veckas matcher för att kunna vila Rautio om det behövs.
Marie Hallman/TT

Inga kommentarer: