onsdag 29 augusti 2012

Robin Press: "Alltid skönt att ta död på trender "


(Robin Press tog död på VIK-spöket. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Första segern på försäsongen, då var det en 17-årig back som kom in och avgjorde med sitt första mål i seniorspel och första målet i SSK-tröjan.

– Det var riktigt skönt. Kanske inte det svårast jag har gjort men...ändå! Det var ett mål och det är alltid roligt, säger Robin Press och ler stort.

Pucken hoppas han att han har med sig hem, det verkar i alla fall som någon fixade den åt honom. Målet kom i pp och var – riktigt snyggt.

– Det var det. Av en tillfällighet, så blev det ganska snyggt men det jag gjorde var inte så svårt.

Beskriv målet?
– Vi körde våran (pp)-variant då. Damien (Fleury) fick ta skott i mitten sedan så… missade han pucken lite och den styrdes genom slottet till mig på bortre (stolpen) så jag fick öppet mål, berättar Robin Press.

17-åringen som fyller 18 i december var ju inte med förra säsongen men hans mål innebar ändå slutet på två jobbiga sviter, till att börja med den som bestod av fyra raka torsk mot Västerås under seriespelet i hockeyallsvenskan förra vintern.

Det var då VIK nollade SSK två gånger (2-0 den femte oktober och 4-0 i Västerås den 16 december) och bara släppte in två SSK mål totalt (ett i 5-1 segern 16 oktober och ett i 3-1-segern den 13 februari). Nu dödade Press VIK- spöket med sitt 3-2 mål.

– Alltid kul att vinna och alltid skönt att ta slut på trender och döda historia, det är viktigt, säger han och skiner som en sol.

Har det någon betydelse inför när ni ska mötas på riktigt i serien?
– Ja det är klart, vi har ju ett litet mentalt övertag nu. Man känner ju varandra, lagen emellan och det är självklart viktigt. Det var skönt att få göra tre mål och så två av dem i power play, det var nice.

Segern innebar även ett slut på den jobbiga sviten om tre förluster på försäsongens tre första träningsmatcher?
– Ja precis, de två sista matcherna har väl inte varit så mycket att hänga i julgranen men jag tycker ändå att mot Linköping så kändes det att den hade vi lika gärna kunnat vinna. Då var vi bra och då var det nästan ännu mer en tillfällighet att de avgjorde, så det var skönt.

Om du jämför den här vinsten med hemska 1-7 mot Örebro i träningsmatch två, vad är skillnaden då tycker du?
– Vi var bättre på nästan allt i dag. Vi jobbar hårdare så där och framför allt så har vi lite studs med oss – med mitt mål då till exempel – som vi absolut inte hade mot Örebro. Då var det de som hade såna där (turmål), kanske fyra stycken. Så det (vinst) var väldigt skönt, vi var mycket bättre i dag.

Tränaren Johan Strömwall sa efter förra matchen att det syntes att ni saknade matchtempo då, var det stor skillnad mot nu med just tempot tycker du?
– Ja… det är klart att man kommer från en sommar och så och det är klart att ju mer man spelar, ju mer kommer man in i det så det känns absolut bättre i dag.

Ni har matchvecka nu med tre matcher – BIK i söndags, Västerås nu onsdag och Almtuna på fredag. Enligt Strömwall är tanken att öka matchtempot i varje match, känns det som ni gör det?
– Ja det tycker jag och förra veckan kom vi ju från en vecka helt utan matcher. Vi hade tränat från måndag till söndag så det känns absolut bra nu och jag tror att det bara kommer bli bättre ju längre veckan går, absolut.

Robin Press fyller 18 i december men spelar redan nu utan galler eftersom man får ta av det den säsongen som man fyller 18. SSK har sju backar varav tre är under 20 men trots att Press är junior så förväntas han ta stort ansvar – som mot Västerås i dag. Och hittills har han gjort det bra på försäsongen, det intygar inte minst tränaren Johan Strömwall som gärna lyfter fram Press och 18-årige Emil Djuses prestationer.

Och Press själv är ganska lugn även om han är medveten om vad han förväntas prestera:

– Det är klart att det är så men, äh… man vill ju alltid vara bra liksom sedan är det kanske inte jag som tar snacket i omklädningsrummet men man försöker alltid tillföra så mycket man kan.

Vad vill du ha för roll?
– Jag är ju ny och sådär så jag är väl kanske inte den som pratar mest men jag vill försöka ha en framträdande roll ändå, självklart. Sedan får man se hur långt det räcker. Det är ett bra lag och många skickliga spelare och sådär så man får ta lite den roll man får när man är så ung.

Nu var du ju inne på pp, kommer du fortsätta i den spelformen även under säsongen?
– Det vet jag inte men vi har kört en del – i vår femma – på träningarna och det har gått ganska bra då, så att det var kul att få chansen i dag.

Hur tycker du försvaret ser ut? Jag tycker det känns som att det kanske saknas en eller två lite äldre och mer rutinerade backar?
– Ja det tror väl jag också men det har lite mer med matchtempot, att få in ännu mer rutin och sådär att göra, just i och med att vi är så unga backar. Och det tror jag också kommer att bli ganska många snäpp vassare sedan. Men det är klart, Sonntag är skadad, det vore jättebra att få in honom men jag tror på våra backar absolut. Vi kommer att bli mycket bättre, säger Robin Press.

SSK-backen tar hjälp med bland annat praktiska saker som skjuts till rinken av målvakten Anton Forsberg. Men ska han gå in på backdetaljer i spelet vänder han sig till:
– Anders Sörensen (assisterande tränaren). Han har hjälpt mig mycket. Jag är tacksam för det sedan är det väl mer att om någon märker att jag behöver hjälp med någonting då kommer de äldre och ger tips och sådär, så det löser sig själv lite. De äldre i laget tar också stort ansvar med rutin och så men jag tycker att de… det blir ju att de som är äldst, att de fast de inte är äldre än 25, tar ansvar och hjälper de yngre killarna. Så det löser sig självt i ett lag.





Inga kommentarer: