söndag 25 juli 2010

Christian Sandberg "Det var nästan så att man började längta redan i kvalserien"


(Sandberg firar avancemanget i våras, nu är det upp till bevis. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Jaha! Nu börjar det! Dags att börja tagga upp lite tänkte jag.

Djurgården har ledig i två dagar till, de kör i gång sin säsong på onsdag.

Men SSK och AIK börjar säsongen 2010-2011 redan i morgon, måndag.


För AIK blir det en del ändringar efter steget upp till elitserien, flera av spelarna är ju debutanter i högsta serien dessutom.

Som Christian Sandberg, som kollade lite film på söndagen i väntan på att få träffa lagkamraterna igen...


Har du saknat dem?

– Jag vet inte... Ha, ha, ha (stort skratt). Jo men det är klart. Vi är ju ett lag, det är härliga grabbar så det är klart att det ska bli skönt att få träffa dem och komma igång igen, säger AIK-forwarden som skrattade gott åt frågan.


AIK kör igång klockan nio på måndagsmorgonen med tester och fys hela veckan ute på Ritorp. Det har varit lite snack om ett eller ett par ispass, lite smygstart sådär, men på schemat så står det än så länge bara fys.


Den riktiga ispremiären är måndag 2 augusti, sedan drar AIK till Visby för träningsmatchande.

Och visst har Sandberg hållit igång under ”semestern”.


– Ja jag har försökt köra så mycket jag har kunnat. Sedan har jag varit lite utomlands och bara haft det bra.


Är det inte svårare att träna när man är ensam och solen skiner och stranden och allt lockar jämfört med när det är höst och man är på ”jobbet” med lagkamraterna?

– Jo visst fan är det så men det gäller att ta sig i kragen, man tränar ju för sin egen skull. Vi hade en jäkligt lång träningsperiod där i våras också ju, fram till midsommar, så man tog en vecka lugnt, sedan rullade det igång igen med träningen.


Vad har du kört då?

– Jag hade lite strul med ryggen i slutet av förra säsongen och i början på fysen i våras så jag har kört en hel del rehab för ryggen, inte så mycket av de tunga grejerna. Det har inte blivit så mycket löpning och knäböj utan jag har kört övningar och det jag kan.


Men problem med ryggen, det sa du inget om i vintras? Det kan ju ha inverkat på ditt spel och varit en orsak att det inte blev så många poäng som det brukar bli?

– Jo, det är klart att det påverkade men det var inte så farligt under slutet av säsongen, det var värre sedan, det small till i början på fysen där.


(Foto: Olsin sportfoto.)


Är det bra nu då?

– Ja, nu känns det mycket bättre, så jag får testa ryggen nu och se hur det känns, säger Christian Sandberg.


Som de nykomlingar man är så har AIK tippats absolut sist i så gott som alla rankningar som har publicerats av tidningar och på nätet.


Men det gör inte så mycket, säger Sandberg. Och det är inget som spelarna har snackat om sinsemellan heller:


– Vi har inte pratat om det alls. Nu ska vi väl sätta oss ner och prata målsättningen och så men för mig spelar det ingen som helst roll vad folk tippar eller tycker. Det blir mer en sporre i så fall om alla vill eller tror att vi ska komma sist. Det är bara bra för mig för då får vi slå ur underläge och jobba uppåt.


Vad känner du själv att ni bör ha för målsättning?

– Alltså det kommer att bli stentufft men visst skulle vi kunna knipa en slutspelsplats... men vi får vara ödmjuka med uppgiften. Det är första året på länge i elitserien och vi är nykomlingar så det kommer att bli tufft men nog ska vi sikta in oss på en slutspelsplats ändå, det tycker jag, säger Sandberg.


Nu är det ju flera månader sedan avancemanget blev klart men det finns ju faktiskt fans som fortfarande inte riktigt är vana vid att AIK står under rubriken elitserien och inte allsvenskan numera.


Och det må vara en knäpp fråga men jag var tvungen att ställa den... och undrade försynt om Sandberg nu kände sig som en elitseriespelare, även mentalt. Om man nu kan känna så?

– Ja, ha, ha, vi ÄR ju elitseriespelare nu så... och det har vi ju varit en tid så det ska vi väl känna att vi är. Vi är ju i elitserien så nu är det upp till bevis. Det kommer att bli tuffare, bli hårdare matcher och träningar, så man får försöka vara så väl förberedd som möjligt så får vi se om några månader om vi verkligen är det (elitseriespelare) också, ha, ha. Men det ska bli skoj, det är jävligt roligt det här.


Känns det pirrigt redan?

– Inte nu men det blir det säkert när serien väl drar igång, till de första matcherna. Men det är ju bara bra om man är lite lagom nervös, det kommer ju ändå släppa snabbt sedan när man kommer in i spelet och förhoppningsvis får att allt att stämma.


Vad tror du är viktigast för att hålla sig på rätt sida av kvalseriestrecket? Jag kan känna att en bra start är livsviktig?

– Mmmm fast jag vet inte. Det är ju oftast nykomlingarna som startar bäst, för något år sedan eller om det var förra så gick Rögle som tåget i början och var uppe i ledning ett tag sedan dalade man något enormt och tappade i match efter match. Visst är det viktigt med en bra start men det är minst lika viktigt att hålla en jämn takt under seriens gång så att man håller uppe spelet och håller uppe tempot genom hela serien.


Det blir väl den tuffaste utmaningen kanske, att orka det? Både mentalt och fysiskt?

– Ja visst är det så. Allt blir ju ett snäpp upp nu. Det blir hårdare träningar, tuffare matcher så det gäller verkligen att man är förberedd på bästa sätt för att orka hålla igång, säger Sandberg.

Och jag vet inte hur det är med er läsare men visst börjar det suga lite i hockeytarmen nu?!

AIK-forwarden längtar i alla fall redan nu till premiären:


– Ja visst gör man det. Det är nästan så att man började längta redan i kvalserien. Det kommer att bli jäkligt kul, he, he.


(Så här glad blir man när man tar steget upp i elitserien... Foto: Olsin sportfoto)


Har du till och med sett det framför dig?

– Ja, he, he. Lite har man väl tänkt hur det ska vara... jag har ganska höga förhoppningar om publik och inramning och allt möjligt, säger Christian Sandberg och får plötsligt något väldigt förväntansfullt i rösten.


För om alla sköna fans, det vill säga de 99,9 procent som gillar hockey och älskar sina lag istället för att hata andra, sjunger och hejar precis så bra som de har visat tidigare att de kan så kan fansen, från alla sidor, göra den här säsongen till en enda stor publikfest.


Det hoppas i alla fall jag (Marie) och Sandberg:


– Ja, det hoppas jag också på. Det kan säkert bli lite stökigt, speciellt runt derbymatcherna men jag hoppas att de (klubbarna) har bra koll på det för då kan det bli riktigt roliga och fartfyllda matcher både på isen och läktaren. Så jag hoppas det kan hålla sig där så att det blir en kamp om det med sång och sånt på läktarna istället för slagsmål för det skulle bara skada båda klubbarna, avslutar AIK-forwarden.

8 kommentarer:

Don66 sa...

Hmm...är det inte ytterligare en vecka till ispremiären...?

Don66 sa...

Glöm det...läste inte ordentligt! ;-)

Daniel sa...

Bilden i artikeln tänkte jag på, "så här glad blir man när man vinner kvalserien" Va det inte SSK som gjorde det???

Anonym sa...

Daniel//

Varför bryr du dig i det?

Känns onödigt att gnälla på ovesäntligheter.

Marie Hallman sa...

Don 66 :)

Daniel: det har du rätt i, går upp i elitserien borde det stå. Hade för bråttom i morse innan jag skulle iväg till DN. Ska ändra det.Tack för påpekandet!

Anonym: det är lugnt rätt ska vara rätt jag ändrar.

D Widing sa...

Hej, mig ser ni i DIF nästa säsong.

Marie Hallman sa...

Widing: ha, ha

Marie Hallman sa...

(ha ha till att han skulle gå in oc skriva här själv alltså)