fredag 30 juli 2010

Klockrent Brynäs!



(Ove Molin har hittat en ny karriär. Här intervjuas han av Radiosporten efter sista matchen som spelare. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

När Ove Molin klev av isen på Hovet i våras efter sista kvartsfinalen så var det inte bara slutet på en säsong, det var även slutet på en karriär som spelare. Men nu har han hittat en ny väg och blir från och med 1 augusti talangutvecklare i Brynäs.

Gävleklubben har skickat ut ett pressmeddelande där det står att Molin kommer att anställas som assisterande tränare för BrynäsU16 som talangutvecklare för något som klubben kallar "morgondagens Bryäsare".

Brynäslegendaren (för det är han ju verkligen) har redan jobbat ideellt som assisterande tränare för Brynäs U16 i ett par säsonger men nu blir det mer formellt plus kanske det viktigaste att han blir en tung kugge i Brynäs talangutvecklingsprogram.

Det programmet ska enligt pressmeddelandet, plocka upp unga lovande spelare som inte är mogna ännu att ta steget upp i a-laget men som har potential att hamna där. Spelarna kommer få talangkontrakt, ev lånas ut till andra klubbar men hela tiden ha kontakt med Molin som ska följa spelarnas utveckling på nära håll. Ove Molin blir dessutom ansvarig för att driva projektet framåt och målet är att ha 9-12 spelare på talangkontrakt per treårscykel.



(Sista tv-intervjun med Canal Plus, som spelare. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Molin kommer dessutom att köra speciella träningspass, i rollen som utvecklingsansvarig, med ungdomsspelarna.

Så här säger Molin själv i pressmeddelandet:
"Jag står ofta på sidan, och tittar på både pojklags- och juniorhockey, och jag har alltid känt att det här vill jag hålla på med, säger Ove Molin. Jag har också gjort det, men på ideell basis. Nu får jag göra det på heltid, och det känns verkligen jättebra. Jag får dessutom göra det i Brynäs som ligger långt fram i ungdoms- och juniorhockeyn. Jag har gjort en resa som få har gjort, och hoppas och tror att jag har saker att bidra med till de här yngre spelarna i deras utveckling. Det känns verkligen jättekul och jag ser fram mot det otroligt mycket."

Jag tycker det är ett klockrent initiativ. Ove är en helskön människa, är intresserad av spelarutveckling, och har ju erfarenhet som få. Och har som sagt fått en del träning i hur man hanterar kids i och med att han redan kört ett par år som assisterande åt bland annat sin sons lag.

Ska bli kul att följa det här projektet som jag hoppas att fler klubbar tar efter. Mycket bra initiativ!

Ska föresten bli intressant att se när Ove tar steget upp som seniortränare på högre nivå. Det kommer en sån dag, det är jag övertygad om.

2 kommentarer:

Tomas / Brynäsportalen.se sa...

Tycker personligen det här är win-win på alla sätt. Fansen får se en ikon bli kvar i klubben, klubben kan dra nytta av hans stora erfarenhet och Ove själv får hålla på med något han älskar.
Vid sådana här tillfällen känns det extra bra att vara Brynäsare :)

Marie Hallman sa...

Tomas: Förstår det! Mycket bra agerat av Brynäs. Verkligen. HOppas fler klubbar gör likadant. Sedan är ju Ove one of a kind. Grymt bra människa, som du säger: win-win.