fredag 22 september 2017

DIF vs Malmö 4-3 e förl. "Jag fick trycka på lite"

(Marcus Högbergs målgest. Woooohooo kanske man kan kalla den?! Det visade sig dagen efter att Bourque var sist på pucken men förarbetet från Marcus var ju magiskt! FOTO JOHAN SAHLEN)

Hemmapremiär för Djurgården som tog emot Malmö på Hovet - då kunde fansen gå hem med både dramatik, fina mål, en missad straff, en bejublad hemkomst och två poäng på näthinnan.

Andreas Engqvist stod för såväl den missade straffen – landade lite väl enkelt på Oscar Alsenfelts benskydd – och en bejublad comeback på Hovet.  Det var ju hemvändaren som avgjorde (4-3) efter 1.15 av förlängningen.

(Andreas Engqvist fick en fin comeback på Hovet. FOTO JOHAN SAHLÉN)

"Alsenfelt kom ut bra med benskyddet och räddade men pucken låg ändå kvar där, så jag fick trycka på lite", säger Djurgårdsforwarden till Sportbladet.

Trycka på lite…. Var det ja. För som ”Ante” forcerade in den segerpucken, framför klacken dessutom. Viktigt att en spelare som han åker in på Hovet med den attityden, den pondusen, det jävlar anammat. Det saknade Djurgården ofta förra säsongen. Får Andreas Engqvist med sig fler personer på den vagnen så blir det en rolig säsongen för DIF-fansen.

(Niclas Bergfors bara kööööör. FOTO JOHAN SAHLÉN)

Det finaste målet stod Nicklas Bergfors för. Jag bara älskar när spelare vinner dueller, åker ifrån motståndet och sedan kyligt och distinkt sätter ett stenhårt handledsskott i bortre krysset. Hockeygodis.

XXX
Marcus Högströms solonummer var annars det roligaste målet om man kan säga så. Här snackar vi prestation utöver det vanliga. DIF-backen lobbade pucken över Malmös Lars Bryggman, åkte efter och hämtade upp pucken själv igen, vände, vred och snärtade in 1-1. Ett minst sagt moralhöjande mål får man nog säga. Klass!  

EDIT: Dagen efter gick Djurgården ut med att det har ändrats målskytt till Rene Bourque som ska ha varit sist på pucken och då alltså gjorde både mål och assist i matchen. Läs mer om det HÄR på Djurgårdens hemsida. Jag låter det jag skrev stå kvar men ja nu vet ni.

XXX
Patrik Lundh nätade också, styrde in en fin passning från Bourque. Äääääntligen tyckte nog en och annan om den assisten, mest troligt även han själv. Förväntningarna har varit stora, det är bara gilla läget och börja leverera. Bra leverans vid den framspelningen till 3-2.

(William Lagesson hade 19.52 i istid FOTO JOHAN SAHLÉN)

CITATET
”Jag tyckte han var king! Faktiskt. Jag tyckte Lagge var så bra som jag hoppades att han skulle vara. Han hade pondus i det han gjorde och i det han tog sig för … så att han utstrålade – för mig – en pondus och en självklarhet som alla spelare som spelar bra gör. Så jag tycker Lagge var jäkligt bra!”
(Djurgårdstränaren Robert Ohlsson svarar på presskonferensen på en fråga om Djurgårdsbacken William Lagessons insats. DIF lånar backtalangen från Edmonton under den här säsongen.

XXX 



Inga kommentarer: