söndag 2 mars 2014

"Det var sista chansen att få en vinst mot dem"

(Mattias Janmark avgjorde mot Luleå. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Fyra förluster och en målskillnad på 5-18 på de fyra första matcherna. Men i femte mötet mot Luleå blev det till sist en seger (2-1):

– Vi hade pratat om att det var ett lag vi hade haft problem med innan och att det var sista chansen att få en vinst mot dem, konstaterar Mattias Janmark.


Luleå har varit ett spöke för AIK, inte minst när det har gällt att släppa in mål. De fyra första matcherna har slutat 2-6, 2-5, 1-4 och 0-3 och AIK har sett rätt chanslösa ut. Nu stod Gnaget upp inte minst i egen zon men också offensivt.

– De andra matcherna mot dem har blivit ganska målrika och det är kanske inte så man vill ha det mot Luleå – mot dem vill man ha det lite tajtare. Så jag tycker vi genomför en bra match och håller en hög lägstanivå matchen igenom nu.

Vad gör ni annorlunda nu jämfört med de fyra första mötena mellan lagen?
– Det kan vara små detaljer i matcherna men vi lyckas reda ut det mesta när de trycker tillbaka oss och det blir inte så många chanser åt något håll. Det är kanske en sån matchbild man vill ha mot Luleå egentligen, eftersom de har många duktiga spelare som kan gå på genombrott och som kan trycka dit puckarna. Så det gäller att inte ge dem någonting gratis och vara tät bakåt så kommer man få chanser framåt till slut också.

Vad betyder det mentalt att ni kan få lite segrar nu och kanske i de tre sista matcherna?
– Nämen det är alltid kul att vinna, det kan alltid ge en boost, men samtidigt så vet vi att det inte alltid gör det. Det kan lika gärna gå åt andra hållet också så det gäller att ta det på rätt sätt och få lite energi av det och sedan komma hit i morgon och träna ännu hårdare för att man får lite mersmak av vinsten, säger Janmark.

 (FOTO JESPER ZERMAN)

Att AIK fått tänka på annat och rensa skallarna samtidigt som man tränat hårt under OS-uppehållet, syntes nu.

Var känner du att ni är formmässigt just nu?
– Det är väl svårt att peka på, jag vet inte hur alla andra känner sig. Personligen har jag haft lite strul med sjukdomar och sådär, så det är långt ifrån toppform. Men det är väl därför vi har kört så hårt nu för att man ska försöka hitta en topp till i början av Kvalserien men jag tycker inte att jag är där än.

Du sa till radioreportern här innan att det nästan är lättare att köra match än att träna?
– Ja men lite så är det. vi har kört några dubbelpass och det blir ganska mycket men på matcher så … mellan matchdagar så blir kanske träningarna lite mer återhållsamma än själva matchen som inte är lika påfrestande. Eller visst är den påfrestande men det kanske är roligare så det tar inte lika hårt på kroppen.

Segermålet kom med en man färre på isen också, Hynning satt utvisad. Så det målet och den segern var extra skön att få med sig kanske?
– Ja absolut det var ett tag sedan man gjorde mål. Jag har inte varit bortskämd med det, säger Janmark med glimten i ögat.

  (Äntligen måljubel tillsammans med Christian Sandberg. FOTO JESPER ZERMAN)

Det var den 16 januari som han gjorde mål senast och senaste målet innan kom dess tolfte december i tomt mål. Nu avgjorde han matchen efter att ha fått fri gata ner mot Mark Owuya i Luleåmålet

Det var en duell vid sargen sedan är det någon, jag eller någon annan, som lyckas peta ut pucken, så hamnade den lite på mellanhand mellan mig och backen. Så såg jag att han åkte ner mot pucken, då försökte jag sträcka mig fram och peta förbi den för då har han sålt sig och så var det ingen back bakom honom som kunde täcka upp. Så då var det fritt fram…

Forwarden Martin Karlsson gjorde debut, i fjärde kedjan. Hur såg han ut i matchen och vad kan han bidra med i Kvalserien tror du?
– Jag tror han kommer köra stenhårt för att visa att han håller på den här nivån och kommer bidra med det som coacherna vill att han ska komma med. Han kändes allround – han kunde hålla i pucken och få lite byten och få ner pucken djupt och han kändes som en riktigt, stabil och tillförlitlig toppforward så jag blev imponerad av hans debut.

Kommer ni att pumpa honom och (AIKs andra Almtuna värvning) Per Svensson på all info ni kan om den HockeyAllsvenska lagen?
– Nja det är klart att coacherna kanske gör det. Det är deras jobb att förbereda oss men samtidigt så tycker jag att vi ska kunna vinna de matcherna på våra egna färdigheter, så man ska inte lägga för mycket fokus även om det är bra att få lite inside.

Hur mycket vill ni veta om det kommande motståndet?
– Nja man vill ju veta det som kan hjälpa en men samtidigt så tycker jag att vi kommer ovanifrån och vi ska kunna vinna på det som vi gör bra. Sedan går det alltid att peka på svagheter och spetskompetenser i de andras lag. Så det gäller att se upp med vissa saker och vara kanske hårdare på vissa andra saker men rent generellt så ska vi kunna vinna på eget bevåg

Vad tror du blir viktigt i Kvalserien?
– Det handlar väl… man har ju hört att det blir ett mentalt spel och det kan jag tänka mig med mycket publik och både hemma och borta… sedan gäller det att våga gå ut och spela som om det är vanliga hockeymatcher. Vi kommer ovanifrån och ska kunna vinna på våra spetskompetenser så det gäller att spela ut till hundra procent och inte vara rädd för någonting.

Men ni är ju i egenskap av SHL-lag, det laget som, jämte Örebro, har mest att förlora?
– Nja jag vet inte… jag tror att det är många föreningar som det ser ut nu i alla fall som är ganska beroende av att gå upp i och vara uppe i SHL också så jag vet inte om vi är de enda som har något att förlora. Det kanske kommer se ut så men samtidigt så tror jag inte att man känner så. Utan om vi vinner och tar oss ur det där levande så kommer det ses som bra, inte minst med tanke hur det har varit här på slutet. Jag tycker ändå att vi har saker att vinna i en kvalserie också.

Har ni pratat om att det kan bli mentalt tufft ändå?
– Äh vi har inte gått in sådär jättenära på det men det är klart att alla vet om vad som gäller och vi har snuddat på det lite grann innan men jag tror att det kommer mer av det närmare och kanske även under Kvalserien

Tre av de nya spelarna, de tre importerna väntar på klartecken från Migrationsverket och nu får ni in mer konkurrens. Vad kan det betyda för laget?

– Jag personligen tror att det är bra. Vi har haft skador och sjukdomar och har inte haft någon jättekonkurrenssituation sådär så det är bra om det kommer in nya killar som ger allt och som kanske ger en skjuts i ryggen till andra som är här. Så jag ser inget negativt utan bara positivt med det.

Inga kommentarer: