lördag 1 mars 2014

"Jag känner hur det bara asfladdrar till underbenet"

(Guter fick lämna Hovet på kryckor. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMANJ.SE)

Mattias Guter hann bara var med en halv period. Sedan small det. Han krockade olyckligt med en av Asplövens spelare och fick en knäskada:

– Jag tänker att jag ska ta mig upp men det går bara inte. Det går inte att stödja på benet, konstaterar Djurgårdsforwarden.


Det såg inte ut att vara någon ful tackling utan bara en olycklig krock som lämnade båda spelarna liggandes intrasslade i en hög på isen.

– Jag har inte så jäkla bra koll på vad som hände. Men jag åker förbi deras ena kille vid blå. Sedan ser jag bara någonting i ögonvrån. Han ska checka vår back tror jag och jag ska åka och byta. Så hinner jag precis undan med överkroppen och har benet så här tror jag (visar att det är utsträckt bakom kroppen) och då träffar han bara knäet i stort sett och jag känner hur det bara asfladdrar till underbenet.

– Först var jag säker på att var en lårkaka, en kraftig lårkaka, men sedan känner jag att det tog inte så högt upp och då börjar jag känna smärta på insidan av knäet. Men jag vet inte så mycket än. Jag har ont på insidan av knäet och jag har pratat med Bengan (Bengt Gustavsson) vår läkare och han har klämt lite överallt. Men han vet mer senare. Jag ska förmodligen magnetröntgas på måndag och då vet vi väl definitivt vad det är. Men vad sa han till er? Inre ledband eller sådär?

Jäpp. Han sa till mig att ett av de fyra ledbanden är uttänjt, att det är ett ledband vid knäet.
– Ja då är det ju bara hoppas att det bara är det för då är det väl fyra veckors frånvaro förhoppningsvis, säger Guter.

Med lite tur går det ännu fortare. Djurgårdsläkaren var optimistisk och hoppades att det stannar vid två veckors vila men kunde inte ge klart besked. Det kommer först nästa vecka då Mattias Guter magnetröntgas.

Guter är så här långt fyra i den interna poängligan med 15 mål + 15 assist = 30 poäng. Han skapar ständigt lägen så visst kommer det märkas att han är borta. Men gissa hur lång tid det kommer ta att bli återställd går inte och Guter själv har inte haft någon liknande knäskada innan:

– Aldrig någonsin så det är därför jag inte känner igen smärtan liksom. Jag kan stå på benet men jag vågar inte sätta tyngd på knäet.

Man blir ofta väldigt instabil runt knäet om det är ledbandet?
– Ja och det kände jag direkt att det är liksom … fladdrigt. Benet bara hänger och dinglar men jag hoppas att det inte är allt för allvarligt.

Nu missar du matchen mot Rögle?
– Ja det är inte roligt, speciellt inte när Karlskoga gick och vann sin match (på fredagskvällen, 4-3 mot Karlskrona). Det är tungt men jag tror grabbarna kommer klara av det så att vi går direkt till Kvalserien och då, förhoppningsvis, finns jag med igen. Men jag vågar inte säga något nu om det. Men det blir ju inget spel i playoff om vi hamnar där, i så fall.

Sista omgången avgör striden om den sista direktplatsen till Kvalserien. Vinnaren får en och en halv vecka ledig innan Kvalserien, förloraren i den striden tvingas till ett ovisst playoff och DIF går in omgångens sista fajt två poäng före jagande BIK Karlskoga i tabellen.

Vad blir nyckeln mot Rögle?
– Framför allt att vi spelar så som vi har gjort sedan Säcken tog över, att vi spelar tajt i mittzon. Som idag, de får inte så klara målchanser, utan vi stänger till och håller dem på utsidan plus att då det är på bortaplan att vi sätter våra chanser och är effektiva.


Inga kommentarer: