fredag 16 september 2011

Åberg: "Vi hade ganska bra snurr i kedjan"


 (Jubel med Andreas Holmqvist och Fimpen Eklund. FOTO ANDREAS GRANDIN)

Minns ni att jag tyckte ni skulle spana in Pontus Åberg under försäsongen? Det kan bli mycket av honom på isen i vinter om han fortsätter i samma stil som under premiären.

Då blev det nämligen elitseriedebut (har varit ombytt utan att spela en match tidigare) och första elitseriemålet på en och samma gång. Målet var dessutom segermål (2-1). Det gjorde glädjen bara ännu större.



 (Bra snurr! FOTO ANDREAS GRANDIN)


Tim Eriksson backcheckade bra på deras backar och pucken kom ut till mig, jag sköt in den mellan benen… med flit. 

-Jag siktade, he, he, säger Åberg med ett nöjt skratt i bussen på väg hem från Jönköping.

Han fick rejält med speltid för att vara debutant, spelade i en kedja med Tim Eriksson och Fimpen Eklund och var på isen i alla byten i fem mot fem men fick se pp och boxplay från bänken.

Hur var det att spela första A-lagsmatchen på ”riktigt” jämfört med träningsmatcherna?
– Det var lite annorlunda. Det var bra tryck på läktarna och så, man blir lite nervös men det är bara att jobba på och göra sitt jobb så bra man kan.

Snackade du med någon av de äldre spelarna inför matchen?
– Nej, för nervositeten släpper när pucken väl släpps.

 (Jonas Almtorp tar sig ett snack med HV:s OScar Sundh. FOTO  ANDREAS GRANDIN)


Det blev ju en udda start med gedigna hyllningar och hedrande av Stefan Liv. Hur kändes det att bara, jaha, då kör vi efter det?
– Det är klart att det är sjukt, det som har hänt men man får försöka tänka bort det där direkt och spela på.

Hur länge satt känslan från hyllningarna kvar?
– En liten stund kanske, det var kvar en känsla lite i början men sedan när pucken släpps får man bara koppla bort det och spela hockey

Det var din första elitseriematch, vad kändes bra förutom målet?
– Ja du, jag tycker att jag jobbar på bra. Vi hade ganska bra snurr i kedjan i anfallszon, sedan hade jag några lägen men om jag var nära fler mål? Nja, nä det tror jag. Kanske.
hade några lägen

Fimpen snuurrar. FOTO ANDREAS GRANDIN)
Vad kände du att du måste jobba mer på?
– Det är väl allt. Man måste håll på att man har hög säkerhet bakåt, att man har en tredje man hemåt, en som säkrar så man inte bara rusar iväg. Det var bara det. Sedan tycker jag att jag hade tempot i mig. Det var bra.

Lagkamraterna då, hur skötte sig dem?
– De var bra idag! Vi var extra bra i egen zon och dödade deras pp så det var lite onödigt att det blev som det blev på slutet, säger Pontus Åberg.

Det han tänker på är givetvis HV71:s reducering till 1-2 i slutet av matchen.
– De tryckte på rätt duktigt där och vi fick någon utvisning. Sedan lyckade alla hålla ut, vi fick tre poäng, det var det viktigaste.

(Snack lite sådär, mitt i matchen. FOTO ANDREAS GRANDIN)

Första-målet-pucken fick han så klart med sig hem. Någon lagkamrat snappade upp den och såg till att den kom med på bussen hem mot huvudstaden. En hel del sköna ryggdunk blev det också från polarna i laget.

– De tyckte det var kul för mig.

Debut, mål och dessutom segermålet. Hade du kunnat föreställa dig det här inför matchen?
– Egentligen inte men det kommer väl med hårt arbete, skjuter man så går någon puck in till slut.

Beskriv din spelstil?
– Jag är en väldigt offensiv forward, åker mycket skridskor, tar mycket skott och kan dra en gubbe också om det är så, säger Pontus Åberg.

Hur mycket han får spela framöver har 17-åringen ingen aning om. Han tar varje dag som den kommer men han är glad att få hänga med a-laget och säger att han kommer jobba hårt för att få en plats där.

Spel i derbyt hoppas han på, liksom spela hemma på lördag mot Modo:
– Det är alltid skönt att spela på Hovet, vi har ju den bästa publiken, tycker jag!




8 kommentarer:

Metal Machine sa...

Äsch, vem fan är Åberg? Han platsar ju inte ens i J18-VM! //Tränaren för småkronorna

Marie Hallman sa...

Metal machine: ja det där är ju jättemärkligt. Pontus visste inte varöfr, han fick aldrig någon förklaring till att han petades.

viktor. sa...

Åberg har potential att bli hur stor som helst, vem behöver Zibanejad, vi har Åberg!

Marie Hallman sa...

viktor: Men tänk att ha båda?!

viktor. sa...

Är ganska säker på att Mika är förlorad, han gör bra ifrån sig på campen.

Marie Hallman sa...

viktor. Men rookiecamp är en sak, riktiga campen en annan och eftersom han själv satt ribban på 1-2 line så vill det till att det går riktigt bra. Vi får se. Han är ju grym så visst har han stor chans att slå sig in men det är ju fler där som är grymma. Blir spännande detta.

Storebror sa...

Ha ha ha ha. Bara 2-1 mot HV. De UTKLASSAR ju vi i sömnen. Ingen vidare start för dif på säsongen. Ser fram emot tisdag när ni precis som Timrå i premiären får skjuta er trötta mot Fasth och sedan sätter vi några enkla kassar på ert jättesåll. Vad sägs om en repris av första derbyt förra året, 5-2 eller varför inte 5-0 denna gång?

Två derbyförluster på två dagar i nästa vecka. Det är inte lätt att komma från Östermalm nuförtiden...

/SM-fyran som blir ännu bättre i år.

Anonym sa...

Va bara tvungen att svara lillasyster, hahahahaha.. Ja det räcker så :)