måndag 19 september 2011

Liwing: " Det är en jäkla bra harmoni i laget"


(Jonas Liwing är redo. www.hockeymedmariehallman.se)

Jonas Liwing gjorde 13 poäng (3+10) förra säsongen. Den här hösten har han redan hunnit med fyra pinnar på två matcher, en tredjedel av förra säsongens skörd:

– Ja jag har haft lite tur med passen i år kan man säga, ha, ha, nä jag vet inte vad jag ska säga mer än att det har blivit några poäng här och där, säger AIK-backen och spricker upp i ett nöjt leende.


Men bara tur är det kanske inte, Liwing har haft en fin försäsong med bra fart på rören.

– Ah jag vet inte men jag tycker att de assister som jag har fått är mer tur. Det är inte så att jag har slagit någon avgörande passning till öppet mål utan det är mer andra assist här och där och någon dump som Blomdahl plockade upp så man ska inte dra för mycket utifrån det, det har varit mycket tur som sagt.

Du var forward i någon match under försäsongen?
– Ja, forward mot Almtuna och under en period mot Timrå under försäsongen. Det var kul. Jag gillar ju att vara offensiv och det är ju ett lite annat spel också som forward. Man kan åka på mer utan att tänka så mycket hemåt så det var roligt.

Men visst har du ändrat lite i spelet, du har sett än mer offensiv ut nu även om du redan varit en som åker med upp förr?
– Jag har ju satt som en sak som jag ska förbättra, att jag ska följa med upp lite mer i anfallen och försöka komma upp snabbare i banan när vi går till anfall. Det är något jag har försökt jobba med under försäsongen. Jag vet inte om det kanske gör att man ser mer offensiv ut och gör så att man har lite mer puck i anfallszon.

Vad krävs för att förbättra det där då? Snabbare fötter?
– Ja, snabbare fötter och tänka till när man har släppt ifrån sig pucken nerifrån, att man tar några snabba skär uppåt i banan, då kan man glida i alla fall en zon istället för två, ha, ha.

Och om du är med där uppe så är det ju större chans att få till någon målpass och få med sig det?
– Ja precis, ju snabbare man är i anfallszonen, desto mer får man ju nudda pucken också, säger

 (Liwing bytte tröja under pp-träningen och körde med vit tröja och svarta damasker.   www.hockeymedmariehallman.se) 

Liwing som gjorde tre assist, varav två i pp, i första matchen och fick en passningspoäng i den andra, mot Färjestad.

– Då slog jag bara en långpuck till Linus (Videll), så gjorde han resten, ha, ha.

Finns det något mer – än att hänga med upp oftare - som du vill bli bättre på jämfört med förra säsongen?

– Ja det finns alltid mycket att förbättra… Jag hade ju en plus/minusstatistik förra året som var hyfsat dålig. Jag vet inte var det landade, det var minus tretton, fjorton, femton eller vad det var, säger Liwing med ett generat leende och fortsätter:

– Så jag vill förbättra framför allt spelet i egen zon och spelet framför eget mål. Det och att bli lite tuffare och att försöka få stopp ute vid sargerna och plocka bort killar framför mål.

Men det är ingen risk att du får ännu mer minus om du följer med uppåt oftare?
– Nja, man får ju avväga. Bara för att man vill följa med i anfallet så kan man inte sticka titt som tätt, man får ju avgöra om vi har kontroll på pucken, då kan man sticka i en lucka eller om man har någon bakom sig. Det är avvägningar helt enkelt. Man får hoppas att man blir lite smartare också, ha, ha, ha. Jag har ju blivit ett år äldre nu, säger Liwing och skrattar samtidigt som Viktor Fasth kommer vaggandes i sin utrustning ner mot omklädningsrummet.

Är han smartare nu? Frågar vi.
– Ingen kommentar, ha, ha, skämtar Fasth tillbaka.

Jonas, jag antar att du tror att AIK vinner?
– Ja det tror jag. Eller, nej, jag vet det. Vi har vunnit två sköna matcher här på rad nu och det trots att vi inte har spelat så jättebra. Jag tycker att vi var bättre mot Färjestad än mot Timrå men vi har ändå inte hittat den form som vi vill ha, det lugn som man letar efter. Så det tror jag kan komma i morgon, då ska de fan få bekänna form, Djurgården, he, he!

Vad avgör?
– Att vi är ett bättre lag i år, vi har börjat säsongen bättre och det är en jäkla bra harmoni i laget. Det känns riktigt bra inför matchen helt enkelt. Sedan vann de ju mot oss förra säsongen, i bäst av fem matcher, så vi får köra på revanschlusta, på att vi ska vända det där, den här säsongen.

Hur viktigt är det att vinna just derbyna?
– Jätteviktigt! Man kan gå lite mer rakryggad här nere på Hovet och det är krig mellan AIK och Djurgården, det har det alltid varit så jag anser att det är jätteviktigt.

Inga kommentarer: