torsdag 26 april 2012

Andreas Frisk: " Att få spela i elitserien med den klubb man älskar är ju ett drömscenario"


Han var nära att förlänga med Örebro men när Anders Gozzi ringde med en konkret förfrågan om elitseriespel fanns inte mycket att fundera på för Andreas Frisk:

– Det är skitkul! Det är lite som … att man har varit bortrest i fyra år och kommer hem. Det ska bli skitkul framför allt att få prova nya elitserien och spel i AIK som har gått bra de två senaste åren, säger den nye AIK- backen

Eller nygamle kanske man ska säga. Frisk har ett gediget AIK-förflutet med AIK som moderklubb, juniorklubb och givetvis klubb i hjärtat.

– Ja, det är inget snack om den saken. Jag började i AIK:s hockeyskola när jag var sex år, har alltid sett alla hockey och fotbollsmatcher som jag har kunnat med AIK, det är klubben i hjärtat och så får jag chansen att spela  i elitserien med moderklubben, den klubb man älskar det är ju ett drömscenario.

När han senast spelade i AIK – säsongen 2007-2008 låg AIK i hockeyallsvenskan, Frisk gjorde två mål och tio assist på 45 matcher och spelade (liksom säsongen innan) med ett A på bröstet.

Säsongen efter drog han till Vålerenga i Norge, säsongen efter det blev det fem matcher in Comet innan han gick till Örebro där han sedan varit i två säsonger till, alltså totalt tre säsonger. Och poängskörden har ökat för den spelskicklige backen, som förra säsongen gjorde 3+17= 20 poäng på 51 matcher i grundserien.

Men elitserien har han ingen erfarenhet av:

– Nä jag är ju rookie där, så jag vet inte vad jag ska förvänta mig mer än att det ska bli jäkligt skoj. Jag har ju sett elitseriehockey sedan jag lärde mig krypa så det ska bli kul framför allt att få lira på Hovet men också att få åka till nya arenor som Scandinavium, Löfbergs Lila, Cloetta center och allt vad de heter och lira.

Hur tror du det blir att spela i elitserien, spelmässigt för dig?
– Oj, det kommer säkert skilja sig lite från hockeyallsvenskan men de två senaste åren i Örebro har vi ju mött Modo, SSK, Timrå och Djurgården. Så vi har mött fyra lag som visserligen var sist och näst sist i elitserien men ändå. Sedan kanske det skiljer sig lite i spelet men nu kommer jag vara med AIK från att träningen drar igång på onsdag (2 maj), jag är med när vi går på is i augusti och när man är med från början så blir det inte så stor skillnad.

–Jag tror det blir större skillnad när man kliver in direkt under säsongen.  Man blir ju som omgivningen är och nu när vi kommer spela mot elitseriemotstånd på försäsongen och så, så hinner man ju vänja sig lite.

Vad får du för roll i AIK tror du?
– Ingen aning! AIK har bra spelare så man får visa att man färgar där. Sedan vet jag inte vilken roll jag får, utan jag ska bara göra allt för att få lira, jag vill bara in och göra ett bra jobb.

Men var bland sju backar ser du dig själv?
– Alltså det går inte att svara på ju. Det finns grabbar i laget som har spelat landskamper och i elitserien tidigare men jag kommer att jobba stenhårt för att vara AIKs bästa back. Jag har ju inte kommit till AIK med förhoppningen om att vara åttonde back.

Att han tog ett år i Norge och några år i hockeyallsvenskan med Örebro tror han var nyttigt för honom själv – som spelare och som människa.

– Jomen när man har bott i samma stad och har spelat hela livet i samma klubb kan det vara bra att prova på något nytt. Och även om Norge inte är långt bort så var det ett annat land, utan familj och vänner nära, det växer man av. När man bara stannar hemma så hamnar man inte i komfortzonen, så att lämna AIK vid den tidpunkt jag gjorde var bra för mig. Jag blev starkare, hade ingen att luta mig mot utan fick klara sig bäst jag ville och för min del var det bra. Sedan har jag haft hur roligt som helst i Örebro.

Ni var ett ruggigt tajt gäng där, känns det märkligt att lämna grabbarna?
– Ja, på så sätt att du har rätt i att det var ett ruggigt bra gäng. Men så är det ju i hockey. Nu fick jag chansen att spela i elitserien och då måste man ta den chansen, det ska bli skitkul. Samtidigt så har jag bott i den här stan (Örebro) i tre år och har lärt känna mycket sköna polare som man nu får lämna bakom sig men förhoppningsvis så har man polarna kvar ändå. Det är ju så det funkar, säger Frisk.

Som är en riktig hockeynörd även om han följer fotbollsmatchen mellan Gefle och AIK på tv när bloggen ringer upp. Men han har givetvis följt Gaget alla år utanför huvudstaden, vet hur det har gått och säger själv att han har ”bergskoll på allt”.

Han har spelat med Fredrik Carlsson och Jonas Liwing på backen tidigare, samt med forwards som Patric Blomdahl, Christian Sandberg och Daniel Bång.

Men allra roligast blir:
– Ja får man ta sig till slutspel med AIK inför ett fullsatt Hovet nu när man äntligen är hemma så vore det jäkligt roligt. Men det roligaste blir faktiskt att få spela med just AIK, där de hör hemma, i elitserien där de spelade när jag var liten och gick och tittade. AIK var ju inte i elitserien när jag kom upp som senior men att få spela med AIK där vi hör hemma blir det bästa.

Det blir inga derbyn dock?
– Nej, det är ju lite dubbelt det där. Det är roliga matcher men det värmer otroligt att de får spela i allsvenskan nu. Djurgården har varit så kaxiga så för mig gör det inget att de får lira en säsong i hockeyallsvenskan.

Inga kommentarer: