onsdag 18 april 2012

Enroth: " Jag fick kramp i fötter, armar och allting"


 (Jhonas Enroth tvingades kliva av med kramp efter 37 minuter. FOTO:WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Han fick kramp redan efter en minut. I slutet på andra gick det inte ens att röra sig längre, då var det bara att kliva av:

– Vi sa innan att jag skulle köra så länge det funkar. Jag trodde jag skulle fixa hela matchen, men det kunde jag verkligen inte så här i efterhand, konstaterar Jhonas Enroth.

Tre Kronorkeepern har haft ett par hektiska dygn innan matchen. Flyg från Buffalo till New York, sedan flyg till Stockholm. Och direkt bilfärd till Örebro. Alla väskorna blev dock kvar i New York så det blev en del fixande och trixande med det under tisdagen.

På onsdag förmiddag hade grejerna äntligen nått Örebro, en träning och ett par timmars sömn på det så var det dags för match sedan.

– Jag skulle ha tränat i går eftermiddag men grejerna kom hit i går morse, så ah. Det blev sådär.

De skramlade ihop (Örebromålvakten) Nicklas Dahlbergs prylar åt dig?
– Ja men det gick inte. Men det är ingen big deal (att grejerna kommer bort), det händer i stort sett varje gång att de tappar bort grejerna sådär.

På så vis bra att du kom hem tidigt och inte rätt in i VM så är grejerna borta?
– Ja exakt. Skönt att man hade lite marginaler i alla fall, he, he, säger Enroth.

Matchöppningen, straff och mål för Schweiz efter bara 1.01 blev tuffast tänkbara:
– Det var en bra dragning men samtidigt så tycker jag att jag inte borde ha köpt hans första fint så mycket som jag gjorde. Men, det var en väldigt bra dragning.

Jobbigt att få en sån start?
– Äh jag vet inte jag försökte inte tänka på det så mycket, det är bara gå in och försöka tänka att det kunde ju lika gärna ha varit det sista som hände i matchen. Det är bara köra så, säger Enroth.

Som till råga på allt fick kramp i samband med straffen:
– Ja, jag började krampa på en gång vid straffen. Jag fick kramp i höften och allting och försökte kriga på men till slut så fick jag kramp i fötter, armar och allting. Det funkade inte till slut så, det var lite synd

Vad beror kramperna på?
– Jag har ju flugit hem, landade i går morse och är väl lite jetlaggad fortfarande. Sedan har jag inte varit på is heller på länge, så det är väl de anledningarna. Kroppen sa ifrån, verkligen.

Var det dumt att spela?
– Nej jag tror inte det var dumt, det var bättre att få göra den här matchen här än att få komma in och få kram på fredag, tycker jag. Nu vet jag att jag kanske kommer ha lite kramper igen så nu kommer jag att förbereda mig bättre inför fredagen.

Hur förbereder man det?
– Dricka mycket, äta bra och så stretcha lite mer kanske.

Hur är det att spela när man får den där krampen?
– Ja, alltså du kan ju inte röra dig när du får kramp. Man försöker bara stå och skaka loss lite, det är inte riktigt fair mot mig själv om man ska försöka fortsätta spela. Då kan jag inte riktigt visa mitt rätta jag.

Så när det kommer en spelare så vill man agera men det går inte att röra sig?
– Ja exakt. Nä men det är svårt att komma upp efter att man har gått ner och sådär och som nu till exempel, det sista som hände var att jag inte kunde röra mina fötter. Det var en speciell känsla.

Men om du krampade redan efter en minut varför klev du inte av i pausen?
– Ja... jo, men jag ville försöka.

Envis som en gris?
– Ja precis, jag försökte och trodde väl att det skulle släppa lite sedan efter pausen men det blev bara värre, säger Enroth.

Han släppte in ett mål till innan han klev av i slutet av andra. Målet kom efter 5.01 av mitten perioden efter en tekning.

– Den ska jag ta. Jag stod och sov lite där, var inte riktigt beredd, så det är väl inget snack om det.

Kan du vara nöjd ändå med matchen med tanke på förutsättningarna?
– Nej, nöjd är jag väl inte. Vi låg under med 0-2 när jag klev ut så nöjd är jag inte men samtidigt så tycker jag att det kändes hyfsat, med tanke på att jag krampade så mycket som jag gjorde så det känns väl okej ändå, tycker jag.

På fredag möts lagen igen, nu i Nyköping. Viktor Fasth kommer att ansluta under torsdagen men vem som spelar på fredag har Enroth inget besked om än.

– Nej, jag vet inte, jag hoppas bara att jag får en till chans eftersom jag bara spelade 37 minuter här. Tjeckien har han (Mårts) inte sagt något om. Inte resten av träningsmatcherna eller VM heller.




4 kommentarer:

DanieLos sa...

Hej Marie! alltid lika underhållande och roligt att läsa dina intervjuer!
Jag är killen som via twitter(@DanieLosDaza) ville ställa en fråga/tjänst. Ville nämligen jätte gärna få min Enroth tröja, från tiden i SSK då vi gick upp i ES, signad! Jag har försökt få kontakt med honom via twitter men inte fått den. Så ville se om du kunde ge honom min Alias där och kanske be honom ta kontakt med mig :) Kan förstå att han får massa mentions och inte hinner gå igenom alla, därav missat min?
Vore jätte tacksam om du kunde hjälpa mig. Velat få den signad länge nu :)
Keep up the good work Marie!
Ha det!
MVH/Daniel

Anonym sa...

*suck* Ännu en av dessa alla kraftigt överskattade svenska målvakter som drar över pölen och sedan får en räkmacka in i Tre Kronor bara för att de spelar i nordamerika. Han hade väl kunnat se till att etablera sig härhemma i elitserien först. Enroth var ju inte ens bra härhemma i Sverige innan han åkte över. Och nu landslagskeeper. Man baxnar. Inte undra på att det går utför med svensk ishockey.

DanieLos sa...

@Anonym.. Inte bra?
Södertälje, Elitserien: GP: 27 - GAA: 2.13 - Rädd%: 93,2
Det uträdde han i ett ganska medieokert lag. Han & Bjurling den säsongen va anledningen till att SSK inte lirade i Kvalserien!
Sedan hade han 91,7 i Buffalo på 26 matcher. Är det inte du som underskattar? Du kan inte ha sett många matcher där Enroth vaktat kassen?

Marie Hallman sa...

Hej Daniel Känns lite meckigt det där. Vet inte var du bor men det kanske går att styra upp på något enklare sätt? Om du tex har tid /möjlighet att åka till Segeltorp i augusti när de tränar där?
Mejla dina kontaktuppgifter till mejl@hockeymedmariehallman.se så kanske vi kan komma på någon bra lösning

Anonym coh DanielLos: Jag håller med Daniel!