söndag 28 juni 2009

Linus Klasen sköt hem tredje raka VM-guldet. "Jag är sjukt jävla glad"

Det blev VM-guld för tredje året i rad för inlineslandslaget. Detta efter 7-6 mot USA och precis som i de andra matcherna satt det hårt inne. Avgörandet kom med mindre än tre minuter kvar till full tid.

SSK-forwarden (Stockholm Capitals i inlines) Linus Klasen satte det avgörande 7-6 målet. Jag fick tag på en minst sagt glad Linus som beskriver segermålet så här:

- Jag kom en mot en, snärtade ett handledsskott mot målvakten, sedan drog jag den mellan benen på backen och la den i mål, berättar Linus Klasen som nu avgjort två av de senaste tre årens VM-finaler. Förutom dagens (lördag) final så avgjorde han i sudden death för två år sedan, även då i Tyskland.

Hur glad är du då? undrade jag.
- Jag är sjukt jävla glad! Det är så jävla underbart, jublade en glad Linus från det jag antar var banketten för det surrade rejält av folk bakom honom.

Skoj, tycker jag. De blågula målen i VM-finalen mellan USA och Sverige har ni här: (Värt att notera är att Dick Axelsson stod för fem poäng varav två mål och tre assists, i VM-finalen!)

PERIOD ETT: 0-1 (00.45) Daniel Wessner (Dick Axelsson), 1-2 (8.46)Dick Axelsson (Daniel Wessner).
PERIOD TVÅ: 2-3 (14.44)Andreas Svensson (Linus Klasen), 2-4 (19.00)Jimmy Andersson (Dick Axelsson, Daniel Wessner).
PERIOD TRE: Inga svenska men väl tre amerikanska mål. Och ett målvaktsbyte av Sverige som bytte ut Dennis Karlsson mot Pontus Sjögren efter att amerikanska spelare åkt på Karlsson som blev skadad vid pååkningen.
PERIOD FYRA: 5-5 (40.59)Dick Axelsson (Linus Klasen), 6-6 (44.51) Martin Thelander (Daniel Wessner, Dick Axelsson), 6-7 (45.21) Linus Klasen (Daniel Brolin, Andreas Svensson).

Dennis Karlsson tog 21 av 27 skott, Pontus Sjögren höll nollan när han kom in och tog 11 av 11 skott.

Inga kommentarer: