måndag 7 juni 2010

Silly season AIK. Gozzi: " Vi sitter och förhandlar just nu"


(Anders Gozzi hoppas få klart lagbygget i kväll eller i morgon. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)


AIK saknar en forward – sedan är lagbygget komplett.
Och kanske, kanske kan den forwarden bli klar i kväll (måndag).
– Vi sitter och förhandlar just nu, sedan om det blir ja eller nej, det får vi se, säger AIK:s sportchef Anders Gozzi.

Han hade, liksom övriga sportchefer, en viss förhoppning om att det skulle ”rassla till ” på spelarmarknaden efter VM men, det har det inte gjort.

– Nä, det har inte hänt ett smack, konstaterar Gozzi.

Du trodde att det skulle lossna efter VM?
– Ja precis men jag får svar av en kille idag eller i morgon i alla fall, sedan har vi en annan förfrågning på gång som vi kan gå vidare med annars.

Är den ni ska få svar av en svensk eller utländsk spelare?
– Det är en svensk kille. Det är ett namn, en förstafemma-spelare som ska in. Men man jobbar ju mot flera andra också för blir det nej på där (på den spelare man nu förhandlar med) så kanske man får gå vidare med andra spår.

Hur långt har ni kommit med den här svenske forwarden då?
– Vi sitter och förhandlar, sedan om det blir ja eller nej, det får vi se. Men vi har i alla fall börjat förhandla med en spelare, de andra är sidospår – än så länge.

En del AIK-fans tycker att klubben borde ha satsat på att få in ”större”, ”publikdragande” profiler och det har Gozzi vant sig vid att höra nu men:

– Vi kan ju bara handla utefter vad vi kan spendera, vad vi har för plånbok och vad vi tror på är rätt karaktärer på killarna.

Det var en läsare till bloggen som bad mig fråga dig hur du såg på spelare som backen Johan Åkerman och forwarden Daniel Widing?
– Det är två bra spelare MEN båda sitter ju på kontrakt.

Så det är inte så mycket att fundera på där?
– Nej, vi har ju kollat med båda två hur läget är men ingen av dem kan ge besked ännu och såna saker så det är två spår som vi inte kommer att göra något åt nu. De sitter ju på kontrakt och kan inte ta beslut än på ett tag så, det är som det är.

Den av fansen ikonstämplade Montrealforwarden Georges Laraque har AIK inte pratat med än, eftersom man helt enkelt inte får göra det enligt NHL:s regler.

Jonas Andersson som gjorde succé i Tre Kronor under VM och som haft några fina år i Finland och Ryssland hade AIK gärna tagit men det verkar kört:

– Ja jag tror det. Vi hade gärna velat ha honom men det verkar inte som att vi kan få det.

Darius Kasparaitis har det snackats en del om också. Ryktet går att han skulle gå på is nästa vecka om det säger Gozzi så här:

– Han är väl på gång och har hållit på och kört lite i New York men han är inte riktigt hel ännu. Han har sagt att han EVENTUELLT kommer hit nästa vecka men vi har inte fått något okej på det ännu.

Vad tror du om hans fysiska status då?
– Ingen aning faktiskt. Han säger att han vill känna på att träna lite, sedan får man se men vi utgår från att det inte blir någonting med honom.

Det får bli en bonus OM han skulle kunna fortsätta köra?
– Ja, precis, avslutar Gozzi.

Dela

18 kommentarer:

Jacob sa...

Tror du att den svenske forwarden kan vara Linkan? Fick väldigt ont i magen när jag läste denna intervju. Det får inte vara Linkan.

Marie Hallman sa...

Jacob: Det är jag väldigt säker på att det inte är. Linkan är alldeles för mycket DIF för att skriva på för Gnaget. Jag har visserligen inte frågat honom på ett tag men nej, det kan jag bara inte i min vildaste fantasi tänka mig. Det är lika otroligt som att Tärnström skulle ha valt DIF vilket han inte gjorde.

Unknown sa...

Efter att ha tittat lite på free agent marknaden har jag kommit fram till att det är mest troligt Michael Nylander eller en som jag inte ser så jätte trolig men Peter nordström. Kan ju vara nån från nhl/ahl men jag känner inte till någon svensk forward som funderar på att vända hem.

Usch känns som jag har för mycket fritid när jag tittar på sånt här speciellt när det inte ens rör sig om mitt favoritlag.

Marie Hallman sa...

Billy: Finns ju fler namn, om jag ska gissa så varför inte Anger? Eller Jämtin? Som var snabbt ut med att säga att det var kul ett AIK gick upp. Notera dock att detta enbart är gissningar. Jag har inte någon koll alls på detta namn i skrivande stund.

Anonym sa...

Men Marie det är ju foppa som ajk håller på att förhandla med =)

Jämtin är det nog inte då han har ett år kvar på sitt kontrakt med plastklubben.

Nylander känns väl mest troligt som ett "stort namn". Är det Anger så tycker jag fruktansvärt synd om ajk. Han behöver ju ha en riktig lirare bredvid sig, och han ser jag inte i ajks laguppställning.

/Jepe

Jerker sa...

Tack för de svaren Marie. MEN Gozzi verkar inte ha riktigt koll på Widing. Jag minns bestämt att någon av kvällstidningarna skrev för ett par dagar sedan att han brutit kontraktet efter att klubben värvat två tjecker och var på väg till elitserien eller KHL. Den ene var Sykora. Den andre minns jag inte vem det var. Men kvoten av utlänningar var fylld i och med värvningarna av tjeckerna och Widing var "femte" forward.

Jämtin har ju ett år kvar på kontraktet med Linköping. Han blir väldigt dyr att lösa...

Men enormt tack för den rapporten. Den var efterlängtad :-)

Anonym sa...

Personligen tror jag att AIK;s sista forward blir Hannes Hyvönen. Marie, kan inte du ringa Mackan och kolla om det är något flerårskontrakt på gång, börjar bli orolig. (Inte för att han ska gå till AIK..ha ha men för stora stygga NHL).

Berra

Marie Hallman sa...

Jepe: Ja he he, men jag tror inte på Foppaspåret... och jag missade helt att Jämtin har kontrakt en säsong till. Det ska ju vara om LHC vill dumpa honom i såfall. Sorry att jag missade kontraktslängden där. Anger behöver någon men det kan kanske funka ändå. Jag vet inte, har som sagt inte en susning om vem de förhandlar med.

Jerker: Tack själv! :) Sorry för Jämtin där. Gozzi lät väldigt bestämd om Widing och sa ju att han pratat med bland annat honom så han borde ha koll. Men även om klubben vill släppa spelarna så kan de ha krav på en ersättning, har hänt förr, och det kan vara ett problem - till exempel.

Berra: Hyvönen? Han är ju inte svensk... det ska vara om han är sidospåret då?! ;) Mackan? Ja vad det än blir så AIK blir det inte, samma läge där som Linkan. Inte en chans. Ska pröva att ringa Mackan senare men han säger sällan något innan han har bestämt sig så vänta dig ingen kioskvältare där he he

Jerker sa...

Marie: Oavsett hur säker du är, är det Linkan han förhandlar med trots allt?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/djurgarden/article7260732.ab

Vilken oerhörd fantastisk värvning det skulle bli och vilket hån mot Dif. Precis som när Wesström värvade bajenikonen Eguren till fotbollslaget.

Marre sa...

Tror också att det är Linkan. Han har ingen plats i Jokerit (passar inte i laget). Och Gozzi förhandlar med svensk forward.
Även om han plockar många poäng så måste man konstatera att han verkar ha svårt att få till lagkänsla och delaktighet. Jag förstår Hardy.

Jerker sa...

Javisst är det Linkan.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/AIK/article7263336.ab

Lysande om han skulle skriva på. Och som sagt: Det största skulle vara att han som en av de största dif-ikonerna på senare år skulle börja lira med oss. Och därmed göra en reeeeeejäl hånande långnäsa åt alla difare. Det skulle vara ännu större än när Frazze-judas skrev på för dif.

Erixon sa...

Jerker > Skillnaden är att gnaget kommer sist oavsett Linkan så ni borde spara pengarna till elitlicensen istället.
Se det som ett råd.

Anonym sa...

Vet inte vad man ska tycka angående linkan. Visserligen så är han ju fri att gå vart han vill, DIF har ju varit rätt så tydliga med att han inte är intressant. Men att gå till gnegget från Solna näääää det gillar jag inte riktigt. Men gnegget är väl vana att rensa upp rester från DIF och Bajen. Vad mer kan man begära från Stockholmswannabies.

Det går inte att komma ifrån att Linkans populäritet kommer sjunka drastiskt bland delar av Djurgårdsfamiljen.

/Jepe

Jerker sa...

Erixon: Och det ska komma från en person vars lag inte har VÅGAT möta Gnaget efter den stora 5-0-förnedringen 2004 när vi skulle spela i allvenskan och ni i elitserien...
Dif spelade kraftigt över sin kapacitet det senaste säsongen och förr eller senare lär verkligheten hinna ikapp laget. Om jag vore som du skulle jag vara mer orolig för målvaktssidan, som ju är supersvag om lill-Riddarn skulle gå sönder eller bli sjuk igen.

Henke sa...

Marie! Du måste höra med Linkan! Han får bara inte gå till gnaget, mår illa av bara tanken..

Marie Hallman sa...

Jerker: Jag tycker detdär låter så enormt konstigt med tanke på vad Linkan har sagt till mig tidigare men han kanske har ändrat sig? Jag vet inte. Ska försöka hinna kolla i morgon, jobbar dock på dn på dagen så det kan bli lite sent.

Marre: Att AIK hör av sig till Linkan är ju en sak, de har ju hört av sig med kontraktsförslag till Foppa också... det kan ju inte Linkan göra något åt. Frågan är ju vad han har svarat på kontraktsförslaget. Sedan kan ju ingen säga att han sviker DIF, när DIF inte velat ta en kontakt sedan i juli förra året typ.

Jepe: jo, precis. Men som sagt, jag ska försöka kolla.

Henke: Ska försöka i morgon som sagt.

Jerker sa...

Nu har det gått mer än en dag. Gozzi verkar ha svårt när det gäller tidsperspektiv... Dags att rassla till nu! Det finns inte bara Bremberg som är ledig. Markus Matthiasson och Johan Ramstedt är två andra lirare som skulle kunna tillföra mycket.

Stockholmare sa...

"Markus Matthiasson och Johan Ramstedt är två andra lirare som skulle kunna tillföra mycket." - Ja, vilka artister dessa herrar är. Tänk dig vad Christian Sandberg, Johan Ramstedt och Markus Matthiasson skulle snurra upp backarna i ES.

Nu vet jag hur högt (g)ni(het) sätter ribban i alla fall...