måndag 13 juni 2011

Silly season SSK: Kalteva förlänger

Per Nygårds hoppades men vågade inte lova i förmiddags, men det tog bara några timmar så var nästa kontrakt påskrivet då finländske defensiva backen Mikko Kalteva förlänger med ett år.

Jag måste dock säga att jag blev lite ... hm. Förvånad. Kalteva är ingen det har snackats om, tvärtom så trodde jag han ingick i de som fick sina kontrakt rivna och sedan raskt avfördes från listan över intressanta.



Det har inte snackats något alls om honom men det kanske jag får sätta på mitt eget slarvkonto som bara tog för givet att han inte skulle fortsätta och ej heller var önskvärd men skitsamma han blir kvar en säsong till i alla fall.

Kalteva var minst sagt risig i några av elitseriematcherna men han fick ett litet lyft i slutet av grundserien, sedan var han inne på något mindre smickrande baklängesmål i kvalserien, men visst i hockeyallsvenskan borde han kunna ta revansch på sin egen insats.

SSK hoppas, enligt ett pressmeddelande som skickats ut att han nya tränarparet ska locka fram mer av Kaltevas offensiva spel. Vi får väl se.

Men han själv verkar ju sugen på att bjuda tillbaka och säger så här i ett pressmeddelande:

"Både jag och min blivande fru trivdes riktigt bra i Södertälje därför kändes det också som ett lätt val att stanna kvar. Jag känner också att jag har en del ”unfinished business” i Södertälje och jag vill verkligen hjälpa klubben tillbaka till Elitserien.
Jag ser fram mot att spela med de många unga spelarna, vi kommer bli ett hårt arbetande lag som åker mycket skridskor, personligen ser jag fram mot att hålla mig hel och göra min bästa säsong i karriären. "


När det gäller backar så har Mora nu gått ut med att man signar förre AIK-backen Peter Nolander. Dalaklubben presenterade honom i dag, samtidigt som man även bekräftade uppgifterna om att ryske jättetalangen Denis Golubev lånas in från KHL-laget AK Bars Kazan, samt att man har tagit in 21-årige letten Raimonds Vilkoits på ett try out kontrakt.

11 kommentarer:

Steffe sa...

Javisst tillhörde Kalteva spelarna som fick sitt kontrakt terminerat. Han fanns ju bland de spelare som Nygårds räknade upp för LT som skulle lämna laget efter förra säsongen.
Så nog är det hela märkligt alltid. Men det troliga är att ingen annan klubb var intresserad av Kalteva efter säsongen med tanke på vilken dålig reklam han gjorde för sig själv. Om jag inte missminner mig var det ju han som stod och knoppade i samband med ett av Växjös avgörande mål i kvalserien som sedan ledde till att Växjö kunde ta sig förbi Södertälje i kvalserietabellen.

Jag räknade också att man skulle rensa ut allt det gamla och ta in nya och fräscha krafter och Kalteva känns allt annat än det.

Hade ju varit mycket bättre om de värvat Peter Nolander. Nygårds verkar inte ha ansträngt sig tillräckligt där eftersom han påstod att Nolander skulle utomlands. Sen valde han att skriva på för en seriekonkurrent. Kraftig miss av Nygårds, precis som när han inte tog upp kampen om att få tillbaka Klasen när han återvände hem.

Nu skulle det inte förvåna ett dugg om Björn Bjurling kommer in som en av två målvakter.

Anonym sa...

Tack Marie, Du är bäst!

//Christer

Marie Hallman sa...

Steffe: ja det där scenariot, blev över, känns väl aktuellt med Kalteva. Han kändes verkligen som ett avslutat kapitel. Men men. I allsvenskan kanske han kan funka och han lär ju, med tanke på sina insatser, ha krävt allt för mycket i lön!

Men Nolander är nog inte mycket Nygårds kunde göra åt. Nolander har ju hela tiden sagt själv, även när jag har pratat med honom att es var prio ett och sedan ev utomlands. Nu blir det Mora där han har spelat förr- i fem säsonger. Inte så konstigt med tanke på just det. Han är förvisso från Arvika men lär ju känna folk där borta.

Christer: Tack du och tack själv för att du läser!

Gustaf sa...

Om jag har förstått det rätt är det färdigvärvat på backsidan nu när det gäller Södertälje. Ser inte allt för imponerande ut om du frågar mig - tvärtom riktigt svag backsida.
Stefan Bemström
Kurt Davis
Blaz Gregorc
Andreas Hjelm
Mikko Kalteva
Viktor Lööv
Fredrik Sonntag
Alexander Ytterell

Trodde Nygårds skulle åstadkomma något mycket bättre än det här. Det här är inga spelare som gör att jag kommer att förnya mitt årskort i alla fall. Har haft det så länge man kunnat sedan mitten av 80-talet men nu är det slut och lika bra det verkar det som med tanke på den där skrala backuppsättningen.

Nygårds talar om att vara med och slåss om kvalserien. Är det den undre kvalserien han syftat på då? Det verkar inte bättre. Direkt tragiskt att han inte satt samman en bättre backbesättning än det där. Nolander som det pratats om hade jag ju tagit alla dagar i veckan före Kalteva. En spelare som spelat SM-semifinal framför en som gick bort sig gång på gång i kvalserien går före i min agenda varje dag i veckan på prioriteringslistan.

Nygårds känns verkligen inte som någon skicklig lagbyggare när han inte åstadkommit bättre än det där. VAR ÄR de etablerade och rutinerade NAMNEN och då snackar jag inte om Bemström som är 39 bast och trögast i landet på grillorna???

Och minns bara hans floppvärvningar av Saarinheimo och Lehoux förra säsongen och det faktum att han inte grejade en ny keeper när varken Sjögren eller Helenius höll måttet. I stället stod han där overksam med händerna i fickorna och trodde att det skulle ge bättre effekt att han själv gick ned i båset. Men det gjorde det som bekant inte... Jag är skeptisk till Nygårds. Mycket skeptisk och han har inte förbättrat sina aktier med tanke på värvningarna till kommande säsong.

Björne sa...

Gustaf verkar vara det största puckot som finns, Aik:are eller DIF:are ??

Gustaf sa...

Björne: Jag är SSK:are. Vad är du själv?
Jag såg min första SSK-match 1980. När såg du din första? Vad gjorde du under SM-finalserien 1985? Jag har varit SSK:are så länge jag minns. Men förr eller senare kommer man till en gräns där man känner att nu räcker det! Jag har betalat så mycket pengar (vägar inte tänka på exakt men det rör sig säkert om ett femsiffrigt belopp) genom åren till denna förening men det man fått tillbaka har ju bara varit skräp förutom några fina år i mitten av 80-talet. Och nu får det fanimej vara nog. Varför ska jag satsa på SSK när de inte satsar själva och på att ge mig en bra upplevelse? Jag vill se dem spela i elitserien men eftersom de sviker mig sviker jag dem. Jag kommer att gå på enstaka matcher kommande säsong. Men jag kommer inte att köpa ett säsongskort förrän det blir ett vettigt lagbygge igen och laget är tillbaka i elitserien.

Anonym sa...

Det är bra att du inte tänker förlänga ditt säsongskort Gustaf. Surkartar kan stanna hemma. Riktiga supportrar håller på sitt lag i både med- och motgång.
Själv gick jag på min första SSK-match 1973 och tänker förtsätta med det länge till.

Marie Hallman sa...

Gustaf: Med tanke på att spelarbudgeten är en tredjedel av föregående år så kan man nte vänta sig några stora namn. SSK har inte råd. Man kommer kunna ha fyra-fem rutinerade (=välbetalda) spelare, resten måste vara unga och hungriga. Det är så livet i hockeyallsvenskan ser ut om man inte har en finansiär som Malmö, Örebro och Leksand har.

Nolander ville Nygårds ha men Nolander ville inte till SSK. Inte mycket att göra då.

Lehoux ansågs ju - av de flesta - som en supervärvning när han kom, med säsongen innan i gott minne. Att han sedan dippade efter några omgångar var trist men det tror jag inte man kan begära att någon skulle veta.

Jag förstår om man är skeptisk och jag är också lite undrande till hur det ska gå men jag tänker i alla fall vänta med motorsågen tills laget fått en chans att visa vad de går för. AIK ansågs ju som sämsta es laget ever av vissa (dock ej mig) och de tog sig till semifinal.

Så vad det står på pappret är inte alltid så noga.

anonym och björne. Bra att ni finns. Är det någon gång SSK behöver sina fans så är det nu. Blir ju omöjligt att köpa in de där NAMNEN som gustaf efterfrågar om ingen vill titta på laget.

Chippen sa...

Gustaf>> Fråga vem som helst om Lehoux, hela forumet mer eller mindre skrev efter honom och att du då går in och skylle Nygårds för att Lehoux inte var lika bra som säsongen innan, det tycker jag är dåligt av dig.

Saarenheimo var en chansning som inte gick hem, fine så, men känns nästan som du har något personligt emot Nygårds?

Vad hade du väntat dig för spelare när man har sagt att man ska satsa ungt?

Peter sa...

Ja gott folk, bara att konstatera att den Gustav troligen aldrig har haft ett säsongskort och överhuvudtaget inte sett särskilt många matcher heller.

Och till Marie du gör ett kanonjobb.

Marie Hallman sa...

chippen: instämmer!

Peter: Tack :)