torsdag 23 juli 2009

Försäsong SSK: Topi Jaakola riskerar att missa matcherna på försäsongen.

Det här var ju inte ett besked man ville ge till SSK:fansen men SSK:s finländske VM och landslagsback Topi Jaakola kommer mest troligt att missa de träningsmatcher som spelas fram till slutet av augusti. Samt riskerar att missa övriga matcher fram till seriestarten.

Detta på grund av en medicinsk åkomma. Jag kan tyvärr inte säga vilken, eftersom de källor som jag har pratat med inte var helt säkra på vad det är för problem som Jaakola har. Det enda samtliga källor var eniga om var att det INTE rör sig om något benbrott eller liknande utan att det mer är en medicinsk åkomma, att han inte lär kunna vara med på matcherna förrän tidigast mot slutet av augusti. Samt att Jaakola riskerar att missar samtliga träningsmatcher men sedan förhoppningsvis är spelbar från och med seriestarten.

Jag har tyvärr inte fått tag på Topi själv och när jag fick tag på SSK:s assisterande tränare Peter Larsson så hänvisade han vidare till klubbdirektören Stefan Jonsson i just det här ärendet. Honom har jag inte heller fått tag på än, men så fort jag får tag på någon som förhoppningsvis kan ge mer klargörande info så kommer jag lägga ut det.

*****
Apropå SSK ... när jag ändå hade SSK:s assisterande tränare Peter Larsson i telefonen (på en av hans sista semesterdagar... såklart, bloggen tackar för att han svarar ändå) så passade jag på och frågade huruvida 19-årige backen Blaz Gregorc har fått a-lagskontrakt eller inte.

På det svarade Peter Larsson så här:
- Alltså... han är kontrakterad av oss, för att spela i både a-laget och i J20 men han kommer att vara med oss, redan nu på försäsongen men även framåt. Han kommer ha en plats i a-lagets omklädningsrum och även träna med oss och sköter han sig så kommer han att spela.

Tycker du man ska räkna in honom som nyförvärv då?
- Hm, ja men samtidigt så har han ju varit hos oss (SSK:s J18 och J20) i två år redan så det är ... du får kalla det vad du vill, ha, ha. Men han och Lukas (Kilström) kommer att spela på åttonde och niondebackplats. Det är bra att ha lite folk om det blir händer något. Han att träna med både med oss och J20, sen hur han utvecklas, om det blir spel i tio eller 30 matcher under säsongen, det får man se. Men han är med i racet om att ta en plats i laget i alla fall.

Men det är inte han som är den här nya backen? Som Stefan Jonsson pratade om här i bloggen för några dagar sedan, eller hur?
- Nä, precis det är en annan kille. Blaz har funnits med i våra tankar länge men är väl inte de som vi räknar med som det här nyförvärvet, det är en annan kille men där är inget klart än. Vi har mejlkontakt dagligen om läget och när jag kollade nyss (torsdag morgon) så var inget klart i alla fall. Men vi jobbar hårt på det. Jag vet att killen vill hit men det är andra parter som ska säga sitt, agenter och så vidare så vi får se hur det blir, avslutar Peter Larsson.

5 kommentarer:

Benny sa...

Känns hugget som stucket om vilka som har den sämsta truppen i Elitserien. Rögle, SSK eller DIF... Känns ändå som om SSK har något sämre än de övriga två. Det behövs mer än en storback för att SSK ska undvika kvalserien.

Vi kan väl redan nu rita in kvalserielagen: SSK, Rögle/DIF, AIK, Leksand, Västerås, Mora.

marie hallman sa...

Benny: Jag säger bara Luleå. Så körda som de var några matcher in på säsongen och så slutade de femma. Hockey är lite för oförutsägbart för att man ska kunna slå fast sånt där redan nu. Men jag håller med om att det är lite tunt på backsidan hos SSK.Det är det.

Anonym sa...

På SSK´s forum tar man bort de kommentarer som gällde Topis evt skada för att det är ett känsligt läge på säsongen. Här skall hockeysverige snart få läsa allt..

Att Blaz skulle vara den sista backen in är det knappast någon som trott då han varit klar sedan årsmötet för x-antal månader sedan. Detta har varit tydligt i alla intervjuer som jag läst. Inte du?

M sa...

Anonym: Vad är det för tramsigt snack angående Topis skada om att det är ett känsligt läge på säsongen. Vad skulle det göra om det kom ut??? Skärp dig och SSK kan ju skärpa sig också. Det var ju det löjligaste man hört. Dumstrut och Bagdad-Bob-varning på SSK.

marie hallman sa...

Anonym: Jag tycker att SSK borde berätta vad det är för problem som Topi har. Om han ändå inte kan spela och det ändå inte är en skada som motståndarna kan göra värre så är det bara dumt att inte berätta, det skapar bara spekulationer. Anser jag. När han inte är i Södertälje och inte spelar med SSK såå kommer snacket ändå gå igång. Alla kommer ju ändå undra vars karln har tagit vägen...och varför han inte spelar. Lite svårt att smyga med det.

Nä, jag har inte trott att Blaz var siste back in men jag har sett att andra har trott det så jag tyckte det var intressant att ta upp det samt att då få en uppdatering på hur det går med den sista backen. Bra info av Peter där tycker jag att backen själv är intresserad men att fler ska säga sitt innan det blir klart.

M:Jag håller nog med dig jag.