lördag 10 oktober 2015

Norsk fredagsmys i Växjö

(Thoresen fotad inför säsongen. FOTO JOHAN SAHLÉN)

Fredagskväll i Växjö. Då blev det norskt fredagsmys för hela Djurgårdsslanten. Assist, assist, avgörande mål och straffmål på det.

Fyra färska poäng in på kontot och de två första SHL-målen för Patrick Thoresen sedan återkomsten i Djurgården.


För det var inte vändningen – utspelade och inte ett skott förrän sjutton minuter in i första perioden följt av en upphämtning och seger som har fastnat på näthinnan.

Inte heller Marcus Sörensens 1-1 eller Daniel Brodins 1-2 mål även om de var fina. Nä jag minns den där – i alla fall till synes – perfekta droppen/passningen bakom ryggen till Brodin vid nyss nämnda mål som jag minns.

Det ser så random ut. Men också så genomtränat ut. Elegant. Casual och på bladet. Drömhockey.

Att Thoresen skulle lägga straffen som Djurgården fick efter att snabbe Marcus Sörensen
Kommit fri men fått målchansen spolierad på grund av en kraftig slashing på sin klulbba kändes givet.

Norrmannen var ju som en hink glödhet norsk nydrillad olja och hade redan snurrat bort Nihlstorp och gett sig själv öppet mål vid 1-3. Så även om det var ”Jävla juste av Sören att låta mig ta straffen ” så var straffläggaren given.

Och avslutade såklart sin helkväll i Växjö med att sätta Djurgårdens fjärde mål på en straff.

En annan kul grej med Thoresen är hans sätt att tänka runt hockeyn. Det kan låta som en självklarhet att träna extra  i tre, fyra veckor för att få upp fräschheten och lättnaden i kroppen men hur många stjärnor i hans ålder och position gör det? Visst det förekommer men det är hängivenheten, kompromisslösheten att inte tumma på något som jag gillar hos Ove Sundbergs norske look alike.

För att förtydliga, så här sa han till DIF:;s hemsida efter matchen: ”Jag kände mig fräsh hela matchen och det har jag strävat efter här nu tre-fyra veckor som jag har tränat extra.

Precis rätt inställning. Det kommer lyfta DIF hoppas jag.

**
Apropå målvakterna så klev ju Micke Tellqvist och backen Phlip Holm av med en ”liten skavank” senast. Holm sägs dessutom borta från spel i en dryg månad.



”Tellan” däremit stod över den härmatchen och är enligt Djurgårdens hemsida ”dag till dag”.

Inga kommentarer: