lördag 15 oktober 2011

Gynge: " De håller ner oss och ger oss ingen energi"


(Gynge i vintras. Han hade ett par fina lägen i går men det blev ändå förlust för AIK. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det blev rätt målsnålt i Jönköping, i alla fall jämfört med när AIK och HV71 möttes senast. Men HV fick ändå ett tidigt mål, genom Per Ledin, efter bara 14 sekunder:

– Ja, det började inte så bra, slår Richard Gynge fast självkritiskt.

Men AIK hämtade sig snabbt och fick in en kvittering (1-1) efter bara 21 sekunder av andra. Den gången var det Josh MacNevin som nätade, framspelad av just Gynge. Och med hjälp av en HV-spelare:

– Josh MacNevin kom två mot en tillsammans med Blomdahl och så lurade han ner målvakten och skulle passa till Blomdahl som hade öppet mål, då bröt backen passen men bröt den in i eget mål. Han satte dit klubban så pucken gick in.

Så egentligen styrde HV-spelaren in ett självmål?
– Ja, ha, ha men det kändes ändå som att om, annars hade Blomdahl gjort mål ändå. Han hade ju öppet mål. Men sedan släppte vi in två mål till (en i början och en i mitten av tredje, Maries anm) så det kändes väl sådär. Och vi kom samtidigt inte till några riktigt klara chanser heller, säger Gynge.

På eran hemsida står det att ett ”tröttkört AIK” förlorade?
– Ja men det stämmer väl kanske. Vi kände oss sega i både ben och huvuden så det kanske var därför det gick som det gick. Vi har ju spelat ganska mycket nu, har haft tre (borta) matcher på fem dagar även spelat mycket dessförinnan men äh. Jag vet inte.

Om vi struntar i kaosperioden senast ni mötte HV71 och bara jämför de två första, där ni gick ifrån till 6-2, och jämför dem med dagens match. Vad är skillnaden?
– Nä men det är väl att i dag kommer vi inte upp i samma fart och intensitet. Men HV gör en bra match också. De håller ner oss och ger oss ingen energi. Och deras målvakter spelade bra båda två. Danne (Larsson) kom in efter första pausen och gjorde det bra där, säger Gynge och fortsätter:

– Vi hade lite chanser, jag hade väl någon eller ett par som jag borde ha satt också. Så min egen match var sådär. Det var ingen höjdarmatch. Jag hade som sagt några lägen jag hade velat sätta dit.

Vilken chans var närmast?
– Det var två som var nära, jag hade bland annat ett bra skott i pp. Fick till ett finns skott efter en pass av MacNevin i första perren också, det blev ett okej skott men han (Andreas Andersson) räddade den.

Kent McDonell kom in i laget under lördagen och gjorde därmed sin säsongsdebut i Elitserien, efter att ha spelat match i Schweiz så sent som i går. Och det ändrade om lite i laget:

– Ja det blev lite ändring i kedjorna men (Christian) Sandberg hade lite ont i ljumsken tror jag, så han lirade inte men det blir lite omkastat sedan. Fast jag spelade med samma killar som förr så jag kan inte skylla förlusten på någon ändring.

Ni kommer vara lite för många forwards nu?
– Ja men det är väl bra att det är konkurrens. Det gäller att vara på topp om man ska spela, det är bra.

En som inte var med på lördagen var David Lillieström Karlsson men hade dragit iväg för att spela med J20 under söndagen, helt enligt plan.

 Och fortsätter Gynge i den stil han kört hittills lär han få fortsätta spela. Han har redan gjort åtta poäng (4+4), vilket är en tredjedel av förra säsongens totala poängskörd och har som alltid sett snabb ut på fötterna med rappa handleder.

– Tack!! Det var snällt sagt! Säger Gynge när han får höra det berömmet.

Men visst har det gått bra för dig hittills i höst?
– Det håller jag med om. Varför kan jag inte förklara, vi har tränat lika bra som vanligt. Sedan handlar det om att få lite självförtroendet och förtroende av tränarna. Plus att jag har fått spela med bra spelare och har fått lite mer pp i en bra formation med bland andra Rosén. Så det och att vi som sagt har tränat hårt. Det är kul att det ger resultat.

(Om någon undrar varför HV71 bytte målvakt efter en period, i ledning 1-0, så ska det enligt annan media beror på ljumskproblem för Andersson som inledde matchen.)



Inga kommentarer: