lördag 15 oktober 2011

Kempe: "Tanken var att få honom i sidled"


 (En lite lessen Mario Kempe. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Skellefteå kom ut starkt och chockade mer eller mindre Djurgården med högt tempo och väldigt tajt defensiv och ledde med 2-0 efter första perioden.

Hemmalaget fick chansen att få kontakt, sedan Patrick Cehlin dragits ner en bit in i andra. Mario Kempe åkte fram för att lägga straffen, men fick inte till den riktigt.

– Det var inte så bra straff… eller… jag fick den ungefär som jag ville men sedan ville jag gräva upp pucken men jag lyckades inte. Tanken var ju att få honom i sidled och så skjuta högt.

Du kom lite för nära såg det ut som?
– Nja, jag vet inte, jag borde kunna få upp pucken ganska högt ändå där men det lyckades inte, säger Kempe.

 (Kempe vs Eriksson.FOTO ANDREAS GRANDIN)

 Som håller med om att Skellefteås inledning på matchen ställde Djurgården:
– Vi börjar matchen dåligt sedan kommer vi in i det mer och mer, men med den starten så är det svårt att vända och det vet vi alla om.

Varför?
– Nämen om man börjar dåligt och de gör två mål så är det alltid svårt att vända två målsunderläge men det är ingen omöjlighet och vi kom ändå tillbaka ganska hyfsat tycker jag och sådär. Men deras målvakt var bra… men som sagt, börjar vi bättre har vi större chans att vinna matcherna.

Om du jämför den här och förra matchen mot Linköping där ni spelar riktigt bra, vad är skillnaden?
– Det är starten! Vi är sämre i starten. Det lag som öppnar bäst, de får ju momentum och så får man ett spelövertag. Och det är lättare att spela då om man har ett spelövertag och motståndaren får jaga, än om man själv får jaga en upphämtning. Det är skillnaden.

En annan märklig detalj i matchen var att Djurgården var bättre och hade fler chanser i numerärt underlägen än i pp. Men varför?
– Jag vet inte, de hade väl bra boxplay, de har seriens kanske bästa boxplay men det är egentligen ingen ursäkt, vi ska vara bättre i power play tycker jag och det borde vi vara.

Hur var matchen för egen del då?
– I dag kändes det så där. Jag tycker att jag har känt mig pigg i benen i varje match nu så det är i alla fall något positivt som jag får försöka ta med mig, och sedan… ah jag vet inte. Jag försöker i alla fall alltid jobba och vara jobbig för motståndarna även om vi inte har pucken hela tiden i vårat lag eller som man säger, som i början av matchen så kan man alltid vara jobbig för motståndarna. Så jag känner mig i bra form i alla fall och pigg i benen så det ska nog lossna snart, säger Kempe.

Det var inte bara Cehlin som drogs ner så det blev en straff. Mathias Tjärnqvist blev också störd i ett friläge bara något anfall efter. Men då friade domarna:
– Jag vet inte varför men det kan ha och göra med att han tog en innan också och kanske tycker nästa var lite billig.

Ska det spela roll?
– Egentligen inte men jag kan inte säga varför det inte blev straff.

Tycker du att det var en straff?
– Ja jag tycker det var straff på båda men. det är självklart att man tycker så, men åt andra hållet hade jag nog inte tyckt det, ha, ha.



Inga kommentarer: