tisdag 22 maj 2012

Silly season AIK Fasth officiellt klar för Anaheim "En dröm som blir sann"


 (Viktor Fasth - här glad efter senaste säsongens andra nolla, lämnar AIK För Anaheim. Obs snusen. Hann lär lagra innan han åker... FOTO:WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Anaheim har nu (natt mellan måndag och tisdag) gått ut officiellt med värvningen av AIK:s målvakt Viktor Fasth. Han har skrivit ett ettårsavtal för kommande säsong med klubben.

Anaheim hade, enligt klubbens hemsida, en telefonpresskonferens med Fasth efter att dealen hade offentliggjorts där han sa så här:


(Fasth! FOTO JESPERZERMAN.SE)



... om att skriva ett årsavtal:


"Jag är verkligen lycklig och ser fram emot att få vara en del av klubben. Det är en dröm som blir sann för mig, jag är verkligen glad"


... att han valde Ducks:

"Ducks har visat stort intresse för mig. Jag fick känslan att de ville ge mig den här chansen och att de tror på mig. Det är viktigt för mig"

...att komma över till NHL nu:
"Jag är glad att jag får den här möjligheten att komma över till NHL. Det har alltid varit en stor dröm för mig.Det var ett tufft beslut (att tacka nej) förra året men vi beslöt oss för att stanna hemma i Sverige då. I år kändes det bra att åka över och det kändes svårt att tacka nej då.Så att tacka nej var aldrig ett alternativ"



 (FOTO JESPERZERMAN.SE)


...hur länge han funderat på spel i NHL:
"Jag har spelat två år i elitserien nu. Innan dess var jag i hockeyallsvenskan och division ett. Det var framför allt i slutet av förra säsongen som jag började tänka på det och känna att det var en möjlighet för mig. Som barn drömde jag alltid om att spela i NHL, i världens bästa liga. Jag är verkligen glad att jag nu får den här chansen.

...om han pratat med andra svenska NHL-spelare om att spela i Nordamerika:
"Jag har pratat i år med de andra killarna under VM och fick lite info och tips där. Jag frågade vad de visste om Anaheim och fick bara höra bra saker om klubben. Det gjorde mig verkligen glad"


(Fasth! FOTO JESPERZERMAN.SE)


Jag (Marie) önskar verkligen Viktor lycka till. Här snackar vi vinnarskalle in i minsta detalj.Han har verkligen burit AIK under sina två år i klubben och bidragit stort till AIK:s framgångar.Jag hoppas han går all in och verkligen får en chans där borta.

6 kommentarer:

Mattias sa...

Tyvärr han höll inte måttet i VM, men önskar han lycka till där borta!

Anonym sa...

En otroligt trevlig kille och en riktigt bra målvakt! Lycka till Viktor!

Niklas Persson sa...

Kul för Fasth! men han kommer få det svettigt Hiller är ju en riktigt br amålis! Men han kommer säkerligen få chansen och göra bra ifrån sig!

Kul!!

Dock trist att jag som målvaktsnörd inte får följa honom lika mycket och lika lätt nästa säsong!

Peter sa...

Kom igen nu Marie! Nu är Kalle Anka cup slut för detta år. Nu åter dags att fokusera på något viktigare, dvs. SSK och årets silly season ;-)

Skulle bli jättetacksam om du kunde få till en lååång intervju med mr. Nygårds om läget.

Skulle vilja veta hur många till som ska in i laget. Det sas att en spets till skulle in men sen sparkades Sabolic så det borde väl innebära att två till ska in framåt nu då?

Givetvis intressant att också höra hur många backar till som ska in. Har hört oroväckande kommentarer om att endast två till ska in. Det innebär att vi stannar på sju backar vilket i sin tur innebär att vi har precis minimum antal. Vad händer om (när) någon blir skadad.

Tack på förhand!
Peter

Anonym sa...

Tyvärr för Viktor tror jag inte han kommer att lyckas i NHL där skotten är precisare än i ES. Se bara på det sista målet han släpper in mot tjeckerna. I NHL kan spelarna skjuta högt...och sikta... Nej, jag har inte fel.
/Brasse

Marie Hallman sa...

Mattias och anonym: Ja jag hoppas det går bra för honom!

Niklas det ständiga dilemmat, man önskar att folk ska få spela där de drömmer om att vara men saknar de hemma samtidigt!

Peter: Tyvärr känner jag mig rätt slut också.Kan absolut ringa Nygge men kan inte lova att det blir bums.Tack själv för att du läser !!

Brasse vi får väl se!