lördag 12 maj 2012

VM Landeskog:" Skulle jag ge min mamma en sån knuff då skulle hon stå upp"


(Landeskog mitt i smeten. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)
 
Sverige ledde med 3-1 men fick sedan parkeringsbiljett i utvisningsbåset. Då vände Ryssland och vann matchen.

– Vi tappar fokus och bjuder in dem i matchen genom att ge dem pp, då är de bra, konstaterar Gabriel Landeskog.


Varför kan ni inte hålla er kallare?
– Jag vet inte men det är mycket känslor inblandade. Det kanske är lite övertändning, framför allt från min egen sida. Sedan blir man ju frustrerad när man ser sånt som händer med 74:an (Alexei Yemelin) inblandad. Men han gör ett jävligt bra jobb, gör det han ska göra där ute och det är synd att vi ska torska matchen på det.

Det var framför allt tre saker som retade upp Tre Kronor. Att 3-1 skytten Johan Franzén – som var kung på isen så länge han var kvar där - först fick en spearing i magen och sedan fick näsan mest troligt bruten genom en crosschecking rakt över ansiktet. Och det samtidigt som ryssarna själva föll som bowlingkäglor – eller helt enkelt slängde sig och dök på fotbollsmanér vid ett flertal gånger.

Bästa – eller ska vi säga värsta- skådespelaren var Alexei Yemelin som förutom att få svenskar ut till utvisningsbåset givetvis kvitterade till 3-3 när han väl fått ut både Franzén och Landeskog på botbänken:

– Jag vet inte om jag ska säga det, men han (Yemelin) gör saker där ute som jag inte tycker att man ska hålla på med om jag ska vara ärligt. Sedan gör han det bra. Han vinner ju matchen åt dem.  Men ska jag vara ärligt så… skulle jag ge min mamma en sån knuff då skulle hon stå upp. Så det är tråkigt att se om jag ska vara ärlig. Sånt där ska inte förekomma på en hockeyplan, det är tråkigt att se.

Du tycker han faller för lätt?
– Ja men å andra sidan så fick han ju med sig utvisningen, så hängde de en i pp:e efter så det var väl bra gjort av honom. De vann ju matchen på det. Och jag måste vara kyligare där, måste ta bättre beslut men å andra sidan så är jag inte så stark att jag ska kunna välta omkull honom sådär lätt. Han hjälper väl till lite, men samtidigt är det ett dåligt beslut av mig. Jag måste vara kyligare där.

Men du tvekade inte att ta en fight med Malkin heller, det blev lite fäktande där innan domarna bröt in?
Nej men han är ju en av de bästa i världen, så varför inte! Man vill ju mäta sig med de bästa!

Vad tycker du om domarnas insats?
– Det är svagt av dem att inte se filmningarna som 74:an gör. Det är tråkigt att se men det är de som dömer, säger Landeskog.

Knappt sex minuter in i tredje crosscheckades Johan Franzén rätt över ansiktet nere vid det ryska målet. Att något gått snett syntes på en gång då blodet började rinna och sedan forsade fram där han låg med ansiktet ner mot isen.

Backen Dmitri Kalinin fick 5+20 – match penalty – direkt men skakade på missnöjt på huvudet på vägen ut trots den växande blodpölen på isen.

Eftersom Kalinin fick matchpenalty är han avstängd automatiskt i nästa match men kan även bli avstängd fler matcher efter att IIHF:s disciplinnämnd granskat händelsen. Även den spearing som delades ut mot Johan Franzén av Alexei Yemelin – i första perioden skulle enligt uppgift granskas även den.

Franzén åkte i sin tur till sjukhus med Tre Kronors läkare Björn Waldebäck. Prognosen när de åkte var bruten näsa berättar Svenska Hockeyförbundets Tommy Boustedt:

– Om man får en kraftigt crosschecking på näsan, det blöder mycket och det pekar lite fel åt ena hållet så är det väl något sånt. Det är inte bra i alla fall konstaterade han.

Gabriel Landeskog var dock optimistisk – sett utifrån läget- bara minuterna efter att han hade klivit av matchen.. En bruten näsa kan man ju spela med så fort svullnaden lagt sig lite efter någon dag eller två! Säger han och fortsätter:

-Jag hoppas det bara är näsan får jag väl säga. Han är en stor kugge i vårat lag, en av de bästa hos oss och en av de bästa i NHL också. Han har varit otroligt bra så får han ta två såna där smällar, det är tråkigt att se. Men han är en tuff lirare, han har varit med om mycket. Det är ingen fara, det är nog lugnt med honom, säger Landeskog.

Det såg ut som om det blev lite oroligt i laget när han fick utgå?
-Oroligt och oroligt men han är en av våra bästa spelare. Det är klart man tappar en stor kugge i laget men ah, det känns väl som att vi tappar fokus i redan i slutet av andra genom alla utvisningar och sedan får de (Ryssland) komma igenom och hänga en i första bytet i tredje också.

Hur reser ni er från det här?
– Det vet jag inte för … ska jag vara helt ärligt så… då går man och lägger sig och vaknar så är det en ny dag. Det ska inte vara någon fara.

Inga kommentarer: