måndag 14 maj 2012

Silly Season DIF: Tjärnqvist sr, Tellan, Cehlin och Magnusson

Det blir ingen Micke Tellqvist i Djurgården. Han är istället klar för KHL-laget Dinamo Riga. Det stod klart i dag måndag då den lettiska klubben gick ut med nyheten officiellt.

Jag har sökt men tyvärr inte fått tag på "Tellan" så varför det blev så här får ni inget svar på nu. Jag har sökt hans agent men han ville att Tellqvist själv skulle ge en kommentar och lovade att återkomma.



Men tyvärr så har inte han heller svarat efter det, vet inte om det kom annat emellan eller om inte han heller fick tag på Tellqvist. Jag hoppas det går att få tag på honom inom kort, vet att många undrar vad som hände. Om han nu vill berätta, det vet jag inte men så är läget nu i alla fall.
***

I helgen blev det klart att Daniel Tjärnqvist inte stannar i DIF. Han har skrivit på för Kölner Haie där han blir klubbkompis med Andreas Holmqvist. Har tyvärr inte hunnit ringa Daniel! Får ta igen det senare.

***
Patrick Cehlin har jag däremot messat med. Han bekräftar att han inte blir kvar i Djurgården. Vad det blir i stället vill han däremot inte kommentera ännu.

***

Djurgårdens målvaktstränare Thomas Magnusson blir inte heller kvar. Tyvärr - om ni frågar mig. Han har sagt upp sig från tjänsten som just målvaktstränare i DIF eftersom han har jobb inom Svenska hockeyförbundet som han inte tycker går att kombinera med jobbet i DIF längre.

Tungt tapp för Djurgården!

Nu går det ju att hitta ny målvaktstränare -kanske blir en lösning att plocka in tillfällig personal från Sweden Hockey Institute, till exempel. Jag vet att Magnusson föreslagit det till DIF. Men numera är en målvaktstränare en självklarhet för alla bra målvakter så det känns inte helt hundra det här.

Vad DIF kommer att göra i den frågan vet jag inte. Challe verkar inte ha tid att svara på såna frågor just nu. Och givetvis ska  han prioritera lagbygget. Men det är lite synd att det inte finns möjlighet att ställa frågorna som många DIF-fans har. Tyvärr. Vi får väl hoppas det kommer öppningar kring det.

11 kommentarer:

Mattias sa...

Faaan! Allt som man hoppas på går åt helvete nu :( Hoppas nu bara att mitt kära Djurgårn klarar av att gå upp, jag accepterar inte att Djurgårn ska vara i AS.

Marie hur blir det med Mackan?

Pelle sa...

Bajen Fans, Här kommer Djurgår'n!

Anonym sa...

Mattias: Ha ha ha ha. Tjalle Berglunds "järnkaminer" lär precis som Slöddertälje bli kvar i hockeyallsvenskan under en överskådlig framtid. Som föregående skribent skrev: Bajen Fans, här kommer Djurgår´n!

Anonym sa...

En avgörande skillnad är dock att DIF är o förblir Stockholms Stolthet.
Fansen sviker inte vilket innebär att något namnbyte inte är aktuellt!
Bajen fans fler åskådare än HIF hockey.
= gillar sig själva mer än laget!

Niklas Persson sa...

Väldigt trist med Tellan och väldigt trist med Magnusson. Där tappar DIF en grym mv-tränare och hockeytänkare. Tung förlust minsann!!

Anonym sa...

Att Tellan inte kommer är negativt, men att Magnusson forsvinner ser jag inte som bara negativt. Tycker inte han har lyckats med fler än Wesslau, vilket är kraftigt underkänt. Kanske kan vi få in Wikegårds kompis, Micce målvaktscoach, som gjorde ett utmärkt arbete i Frölunda, men som slutat där efter säsongen. Marie, kolla gärna läget med Micce.

Peter sa...

Andreasson är klar som målvkatstränare för Örebro.

Niklas Persson sa...

Owuya gjorde ju en hyffsat bra säsong, Magnusson har ju bara varit två säsonger i DIF ju, vilka har han misslyckats med??? Har ju bara jobbat med Owuya, Ridderwall, Wesslau och Sandberg.

Att tycka att han misslyckats och får kraftigt underkänt? Vad bygger du det på?

Tompa sa...

Hej Marie
Tack för en grym blogg,har aldrig kommenterat en blogg tidigare i mitt liv men känner nu att jag bara måste, jag har följt DIF hockey i 35 år nu och ser det som mitt livs kärlek, vilket då förstås gör att jag mår piss nu, men jag kan ta att vi åkte utt idrott är så men nåt jag inte kan ta mer är vissa spelares totala likgiltighet inför sinna egna mistag. Jag säger inget om spelare som Kempe,Brodin, Cehlin osv dom är unga och har kanske inte "råd"med en sesong i en tyst HA. Men Bröderna Tjärnqvist, Honken samt troligen Printz och Mackan VART FAN ÄR ER REVANCHLUSTA? vart finns viljan att rätta till det man varit med om att förstöra? Ta D.Tjärnqvidst tex en kille känd för att vara kompromislös i lönefarhandlingar skriver efter 3Års försök av DIF på och säger att han vill stanna karrieren ut och hans fru är trött på flytta och i Stockholm ska vi bo länge etc,etc. Vad händer jo DIF åker ur och han forsätter att säga att han ska stanna,, Men drar sen till fucking köln,, eller drar och drar snarere smyger iväg så som sin brorsa. Dom kommer först överens med nya klubbar men tar i samråd med dessa beslut om att inte offentligöra nåt förrens flyttlaset har gått så att man slipper möta nån på stan som inte gilar ens beslut. Daniel har 7 NHL och 3 KHL sesonger i plånboken och skulle lätt kunna gjort en sessong i HA för en 60000-100000 i månaden utan att behöva söka socbidrag. Daniel din familj är säker överlyckliga, jag menar vem skulle inte vilja bryta upp och flyta till Köln i två år? komigen vi pratar ju ändå om värdsmetropolen köln nu. Det håller inte att som A.Holmqvist skylla sin flytt på brist på handlingskraft från DIF, varför är det rörigt i DIF nu? jo pga av att ni misslyckades det är eran jävla plikt att ge dom tid. Skulle älska om du eller någon kunde bolla dessa frågor på ett moget viss och höra vad dom har för svar, återigen finns det ingen vilja att vara med om att bygga upp det man förstört? aja jAag är kanske bara gammaldags och tror att idrott och heder forfarande hör ihop,
Tack för mig,
Tompa

Niklas Persson sa...

Håller i mångt och mycket med dig Thompa. Dock ska ju Mackan enligt sin agent inte ha några planer på att inte spela i DIF.

Precis som jag kan hålla med dig och ha större förståelse för dom unga spelarna att dom rör på sig för att spela i bättre ligor och tjäna bättre pengar. Sen spelare som Cehlin, Kempe, Norman mfl dom har ju inte heller utvecklats i den takt i alla fall jag hoppats på. Då är det kanske lika bäst för båda parter att skiljas åt.

Gällande Tjärnqvists så Mattias lite samma där inte hänt så mycket på sista tiden lika bra skiljas åt. Men den äldre där håller jag med dig och med Holmqvist. Lite stolthet och ansvar vore trevligt att se.

Samtidigt, i dagens idrott är det ju ett jobb för spelarna och om mitt jobb plötsligt sa att vi halverar din lön. Ja då hade jag också flyttat vidare...

Det är väl den stora skillnaden sen vi såg Öhling, Perlström, Södergren och killarna spela iklädd våran sköld.

Marie Hallman sa...

Mattias: Mackan - vet inte! När han bestämt sig för att svara då går det bara inte att få tag på karln. Och en del källor hävdar att han är kvar kontraktet ut, andra att han letar nytt men jag vet tyvärr inte.

Pelle: Så illa tror jag inte det går.

Niklas: Ja verkliegn.

Anonym: Jag tycker fortfarande att Magnusson är bra. Håller med Niklas där. Micce är redan klar för ÖRebro precis som Peter skriver så han blir det inte.

Tompa: Jag förstår frustrationen. Samtidigt så är inte allt svart och vitt. Andreas H ville stanna men DIF var väldigt tveksamma och verkade inte vilja ha honom kvar. Kanske blev fel i dialogen där men så upplevde han det. Mathias blev - enligt uppgifter jag har - personligen hotad under kvalserien. Inte så konstigt om han inte vill vara kvar då.
Men jag tycker det är synd att Daniel drar. Han hade behövts. Synd också att det blev som det blev mellan DIF och Andreas H. Jag tror han hade varit bra i allsvenskan.