tisdag 15 maj 2012

VM Erik Karlsson " Jag har fått väldigt stort förtroende från alla som har varit runt mig"



(Erik Karlsson. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)



38 skott på mål på sex matcher. Erik Karlsson har ett bra skott och använder det. 21-åringen från Lannaskede i Småland har skjutit sig in i svenska folkets hjärtan under VM:


– Det gäller bara att tro på det du gör och jag har haft väldig tur ändå under min karriär att jag har fått chansen att vara den spelaren jag är, säger Ottawabacken.

Men inget kommer gratis, det blir till att jobba på skottet om det ska sitta:

– Nämen det blir en del skott. Vi tränar ju ofta och vi spelar många matcher och då blir det att man försöker skjuta många puckar och hålla sig i form.

Hur mycket skjuter du på en dag?
– Oj det har jag ingen aning om. Det varierar. Vissa dagar kanske jag inte tar ett enda skott, vissa kanske jag tar 20. Vissa mer än andra.

Har du alltid skjutit mer än andra?
– Ja det har blivit att man har åkt mycket skridskor och då har man oftast en puck och då blir det att man skjuter men det är svårt att säga vad det är liksom.

Alfredsson sa att vi inte skjuter lika mycket här som där?
– Nä, det blir ju lite annat spel här hemma och det är en vanesak också, att skjuta mycket och oftast så spelar du med spelare som lägger upp pucken till dig så att du kan skjuta och jag kommer göra det så länge jag spelar hockey, säger Erik Karlsson.

( FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)  
 
Tittar man på hur han skjuter så är det sällan klubban i luften och ladda som en golfsving, så här långt i VM är det mest skickligt maskerade skott som har gett resultat.

– Du hinner oftast inte ladda bössan hundra procent alltid och då blir det att jag får ta lite snabbare skott ibland och i dagens hockey är vi bra på att skymma målvakterna. Det behöver inte alltid vara så hårt.

Vad gillar du själv för skott?
– Jag? Backhand!! Det blir inte så ofta, ha, ha men jag tycker det är roligt att skjuta backhandskott.

Du skjuter ju väldigt hårda skott också, vilket är det bästa skottet. Ett hårt skott eller ett precist skott?
– Nä men ett välplacerat skott är alltid bättre än ett hårt. Tycker jag.

Men många står bara och matar hårda?
– Ja jag gör det med, man vill ju skjuta så hårt som möjligt bara att det är välplacerat så… äh ibland blir det hårdare än andra gånger, så är det.

Om du skulle tipsa en liten knatte vad skulle du säga då?
– Att skjuta mycket bara!

Det är inte så noga hur man gör?
– Nej, alla skjuter olika, det gäller att hitta sitt sätt, det som du gör bra. Det beror mycket på klubban och vinkeln och hur bra balans du har, slår Erik Karlsson fast.

 ( FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)  

Under träningen i måndags åkte han och bytte klubba, tryckte den lite mot isen och man kan ju undra över om det är så stor skillnad på klubborna. Men jodå:

– Det är stor skillnad! Men hemligt då, ha, ha. Nä det är ingen skillnad… men vissa klubbor är bättre än andra, jag vet inte varför men i vissa lägen känner du för en klubba, i andra känner du för andra klubbor. Det är bara en sån sak som sitter i huvudet.

Vilka egenskaper har din klubba? Hårt eller mjukt skaft?
– Mittemellan! Nä men vissa känns som det är bättre flex i och vissa har sämre så ibland så får man byta.

Den här säsongen gjorde Erik Karlsson 78 poäng under grundserien i NHL, stor succé givetvis och Karlsson har en given kontraktsförlängning som ligger och väntar. Så var det inte för några år sedan då han fick ihop en poäng på sju matcher. Skillnaden mellan då och nu är:

– Att jag har blivit mycket äldre, det är väl det. Och ju äldre du blir, desto bättre hockeyspelare blir du oftast.

Tar du för dig mer?
– Ja det blir kanske det med åren att man skjuter mer och vågar mer och så. Så är det ju, ju fler skott du tar, desto större chans har du att göra fler mål.

Du spelar alltid med små marginaler, hur små vågar du spela med?
– Tillräckligt för att inte gå bort mig!

Vad säger coachen i Ottawa om dit spel?
– Ingenting! Det är små marginaler hit och dit, ibland kanske det ser värre ut än det är.

Men uppmuntrar dina tränare ditt spel eller säger de till att nu är du för vågad?
– Det är lite både och. Ibland får du ta lite skit och spelar man som jag gör så är det bara att ta det och gå vidare. Alla spelare får skäll någon gång i karriären. När jag var yngre fick jag ta lite mer skit än nu men jag ville spela mitt spel, och det är det som har gjort mig framgångsrik, det finns ingen anledning att ändra på det nu. Sedan ska dugivetvis lyssna och ta informationen från coachen till dig eller också spela ditt spel och våga lita på sig själv, säger Erik Karlsson och fortsätter:

– Det gäller bara att tro på det du gör. Jag har haft väldig tur ändå under min karriär att jag har fått chansen att vara den spelaren jag är. Att ingen har försökt göra om mig till en annan spelare. Utan jag har fått väldigt bra support från alla, har fått väldigt stor förtroende från alla som har varit runt mig, speciellt lagkompisar… och tränare också så det är väl det som är huvudsaken.

 ( FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)  

Den här säsongen gjorde Erik Karlsson som sagt 78 poäng i grundserien. Under VM har det än så länge blivit tre mål och två assist och man kan ju undra varför en kille som är liten, snabb, skjuter bra och gillar att spela offensivt inte är forward istället för back?!

– Ja du fråga min far, det var när jag var liten som jag började spela back tidigt. Jag trivs där bak. Byta? Nej det har jag aldrig funderat på. Jag kan inte spela forward.  Har aldrig gjort det. Jag har ju spelat back hela mitt liv.

Men du gillar att vara offensiv och skjuta mycket?
– Ja men det kan man göra som back också så nej forward kommer jag aldrig att spela, säger Karlsson bestämt.

Att han inte kommer bli någon muskelknutte har han accepterat för länge sedan, han har inte såna gener helt enkelt. Istället lägger han tyngdpunkten på spänsten genom att träna en del friidrott och gymnastik.

– Jag försöker köra mycket balans och smågrejer så det blir allt från det ena till det andra men gymnastik blir det en del faktiskt.

Slår du volter också?
– Nä jag kan inte göra något så spektakulärt, men stå på händerna kan jag!

Hjula?
– Ja det kan jag också, ha, ha.

( FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)  

Att det blev storstryk mot Ryssland i fredags släppte han tidigt, det är ingen idé att älta det säger Karlsson:

– Nä nu blev det som det blev, vi hade matchen, hade ledningen och spelade bra i två perioder, sedan blev det som det blev. Och luften gick ur oss lite, men det är sånt som händer.

Något ni bör göra annorlunda i spelet?
– Nej, absolut inte. Vi ska köra på, någon gång förlorar man, bättre ta det tidigare än senare i turneringen.

Vad betyder det att Sverige nu får in Bäckström?
– Oerhört mycket tror jag. Det är en oerhört skicklig spelare, han har varit skadad en del i år men har ändå haft en riktigt bra säsong och har varit bra i slutspelet där borta. Det var kul att han bestämde sig så snabbt för att han ville komma även om de åkte ut. Det visar att han vill komma hit och hjälpa laget och det tror jag han vill göra.

Hur är det att möta Bäckström som back?
– Jobbigt! Han är ju en bra hockeyspelare, svår att hålla koll på. Slår bra pass hela tiden och är väldigt stark i hörnorna. Det blir intressant att få spela med honom för en gångs skull. Vi (Ottawa) spelar mot dem fyra gånger per år, nu ska det bli kul att ha honom på sin sida, det är en sån spelare som alla vill ha i sitt lag.



Inga kommentarer: