tisdag 2 september 2014

"Hockey är världens bästa spel. Det är en ynnest att få hålla på med det."

(SHL:s tolv huvudtränare säsongen 2014/2015. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det börjar närma sig nu! Och under tisdagen var det dags för den första av två upptaktsträffar inför hockeypremiärerna nästa vecka. SHL var först ut och hade samlat ”flest journalister någonsin” på Norra Latin.

Hur det var?

Tja… det var lite för mycket sitta och lyssna på folk på scenen (trots bra jobb av Tommy Åström och Lasse Granqvist) och för lite mingel för min smak.

( Tommy Åström, Lasse Granqvist och Sanny Lindström skötte utfrågningen. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Det är på något sätt chansen att kunna knata runt och intervjua – eller kanske ännu hellre snacka, lyssna in och kolla läget med de olika klubbarna. Som att plocka lite gobitar från ett spelar och tränarsmörgåsbord som är den stora behållningen för mig i alla fall.

Nu blev det lite väl trångt i långsmala lokaler och lite väl snabbt, är vi klara nu när alla intervjuer på scenen är gjorda och folk har käkat lunch (lite rostbiff och en jäkla massa kapris) och tagit den där lagbilden. Men, men. Bättre än inget antar jag.

Vad sades då?

Well… lite gott och blandat det med.

( Djurgårdens tränare Hans Särkijärvi. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Djurgårdens Hans Särkijärvi var först upp på scenen av alla, nykomlingar som man är.
”Säcken” fick inleda – vem tror du vinner SM-guld enkäten och svarade kort och gott
 Växjö.

Det var han inte ensam om.

( Anders Forsberg Modo och Kenta Johansson Örebro. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Tre av tränarna röstade på Växjö som SM-guld vinnare. Majoriteten av media gjorde det också. Och då ska det väl sägas att Växjötränaren Sam Hallam INTE tippade sig själv, han avstod tippningen. Vägrade hur de båda moderatorerna ´än försökte.

Färjestad fick näst flest röster – nämligen två, varav en kom från Tommy Samuelsson som dessutom sa det på ett rätt skönt sätt:
– Det blir många om det men jag är inte anställd för något annat.
Så det blir SM-guld?
– Absolut!”

( Tommy Samuelsson Färjestad, Tommy Jonsson Brynäs.. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)



Linköping, Modo, Luleå, Brynäs, Frölunda och Skellefteå fick varsin röst. Ofta sin egen.

( Micke Samuelsson.. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Särkijärvi var inte ensam uppe på scenen föresten. Med sig hade han Micke Samuelsson som konstaterade att

– Det ÄR stor skillnad i spelet ja, inte alls lika mycket start och stopp bland annat

Han sa även så här om sina nya lagkamrater:

– Alla är yngre om man jämför med mig men det är bra karaktärer. Vi har haft ett tufft schema men ingen gnäller på någonting

Och fick (inte helt oväntat) en fråga om den låga speltiden under sina två sista år i Detroit. Svaret blev:

– Jag har ju haft så många konstiga skador. Det är ju… ja det är så många så jag ska nog inte ta dem här”

( Särkijärvi, Joakim Fagerwall Luleå, Bert Robertsson Skellefteå. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Annars då?

HV71 hade med sig nya forwarden Calle Ridderwall som ju faktiskt aldrig spelat seniorhockey i Sverige. Lät som en spännande nykomling i serien och med tanke på kusinen Stefan Ridderwall och morbror Roffe Ridderwall fick förklara varför han inte valde DIF:

– Jag är ju Bajare så det är inget alternativ…

 Blev det rappa svaret… och han höll fast vid det efteråt. Fostrad i Bajen och väldigt grönvit, inte minst i fotbollen.

 (Tio av tolv väntar på Andreas Johansson HV71 och Andreas Appelgren Skellefteå.  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Lite kul är det ju också att Linköpings minst sagt vältränade veteran, Magnus Johansson som för övrigt fyller 41 under torsdagen, fortsätter en säsong och kanske en till på det. Orsaken?

– Hockey är världens bästa spel. Det är en ynnest att få hålla på med det. Sen drömmer jag om att vinna SM-guld med Linköping, min moderförening.

 En annan kommentar som värmde i mitt hockeyhjärta var den från Niclas Andersén som spelar med en minst sagt uppoffrande stil och täcker skott i alla möjliga och omöjliga lägen. Så här förklarade han varför:

Jag är väl lite hjärndöd sådär. Jag måste täcka skott – tar jag bor det ur mitt spel blir jag tio procent sämre så som sagt -jag är nog lite hjärndöd så jag kommer fortsätta att täcka skott och kasta mig.

Lite crazy men ändå väldigt mycket hockeyhjärta och passion. Det gillas.

På torsdag håller HockeyAllsvenskan upptaktsträff. Får se vad det kommer för kommentarer då.


Inga kommentarer: