lördag 28 oktober 2017

Alba junior sänkte AIK

(Eric Castonguay i närkamp med Martin Röymark. FOTO JESPER ZERMAN)

AIK är ett av seriens effektivaste lag. Det har inte minst märkts under de senaste fyra matcherna – inför Modofajten – där AIK hade fina 22-4 i målskillnad.

Mot Modo, inför fina publiksiffran 6 732, blev det typiskt nog tvärtom gästerna som var effektiva medan AIK inte fick till den där utdelningen man ville ha.


AIK vann skotten med 43-29 och satte Hanses under rejäl press stundtals i matchen men i exempelvis andra perioden – där AIK vann skotte med 19-8 – blev det bara ett mål och det efter en spelvändning i ett läge där Gnaget just bombarderat Hanses med skott utan att ta sig förbi Modokeepern.

Lite typiskt är det ju också att när det nu var nästan 6800 personer på läktarna – och en härlig stämning då Modo hade med sig en klack som nästan fyllde bortalagstårtbiten – då blev det förlust och ett spel som inte riktigt nådde upp till de senaste fyra matchernas nivå. Tycker jag.

Jag tycker helt enkelt att AIK inte såg lika intensiva ut i såväl närkamper som presspel och i skridskoåkningen i dag som man har gjort de senaste matcherna. Sedan gjorde man ingen dålig match, det var bara inte lika mycket snäppet vassare som mot tex Troja senast.

XXXXX

Robin Axbom fick en tung smäll senast och det har funderats om han hade hjärnskakning eller inte men nu spelade han så jag antar att han mår bra. Blev inte tillfälle att fråga riktigt men spelare man så … borde det vara ok.

XXXXX

Spelare jag gärna skulle se mer av: Victor Ekarv. Han fick sju byten och spelade totalt 04.22. Det funkar inte riktigt. Och jo jag vet, speltid förtjänar man. Men Victor är en spelare som måste känna förtroende från tränarna och det kanske han gör – jag har inte frågat – men sju byten känns ju inte så… där värst mycket förtroende. Jag önskar att han fick någon match där han verkligen fick spela ut. Det brukar gå bättre då och kanske kunde vara något att bygga på.

Sedan är det såklart en konkurrenssituation där det gäller att bita i och tugga i sig om man får speltid eller inte.

Max Lindholm hade ett par matcher i rollen som extraforward men har bitit i, tuggat på och har nu fått upp speltiden igen senaste matcherna. I dag blev det femton byten och total istid om 10.58 mot Modo och jag tycker han är rätt kul att se på så, bara ösa på där.

XXXXX

Blir så glad av att se Jesper Frödén och Jens Jakobs. Där saknas då ingen intensitet. Det står som en sprakande energiaura runt båda spelarna. Och minen på Eric Castonguay, när han vrålade rakt ut och pekade på just Frödén och Jakobs som ett tack för deras förarbete till Castonguays åttonde mål för säsongen sa det mesta. Slit uppskattas i hockey. Härligt att se.

XXXXX

Nils Höglander? Verkar köra på med J20. Ingen Nils i laget idag. Synd. En sån spelare vill ju alla se. Alltid.

(FOTO JESPER ZERMAN)


AIK - MODO 2-3 (1-1, 0-1, 1-1)
MATCHEN: MMM
MÅLVAKTERNA: Linus Lundin, AIK och Erik Hanses, Modo
PUBLIK: 6 732
DOMARE: Pierre Schilken

BÄST I AIK
MMM Jesper Frödén, f
MM Jens Jakobs, f
M Eric Norin, b, Simon Fernholm, b

BÄST I MODO: Erik Hanses, mv, Emil Alba, f,

MÅLEN
FÖRSTA PERIODEN
0-1 (05.19) Jesper Sellgren (Patrik Karlkvist)
1-1 (09.31) Jens Jakobs (Jesper Frödén)

ANDRA PERIODEN
1-2 (13.39) Emil Alba (Victor Berglund, Oskar Ståhl-Lyrenäs)

TREDJE PERIODEN
2-2 (07.19) Eric Castonguay (Jesper Frödén)
2-3 (10.48) Emil Alba (Oskar Ståhl-Lyrenäs, Victor Berglund)

SKOTTEN I MATCHEN: 43-29 (12-11, 19-8, 12-7)

(Emil Alba uppfyllde en barndomsdröm och bröt en lång förlustsvit. FOTO JESPER ZERMAN)


Citatet
”Jag har alltid drömt om att få göra mål på Hovet - nu har jag gjort det och det syntes väl att jag blev glad. Hela familjen är Gnagare men nu höll de på mig trots att jag gjorde mål på AIK var de väldigt glada.”
(Emil Alba, son till AIK-ikonen Mats Alba till Allehanda.se. Alba junior gjorde två mål varav det sista blev avgörande i matchen. Barndomsdrömmen gick i uppfyllelse samtidigt som Emils mål bröt Modos sex matcher långa förlustsvit.




Inga kommentarer: