tisdag 10 oktober 2017

"Nu är det bara framåt som gäller. Det kör jag på stenhårt"

(Nichlas Falk tar i dag (10 okt) över som headcoach i SSK och hyllas på torsdag (12 okt) för sina sexton säsonger i Djurgården. FOTO www.hockeymedmariehallman.se /arkiv)

Så kom då beskedet att Mats Waltin får lämna sin post som huvudtränare för SSK. Om han blir kvar i klubben i någon annan position vet jag inte men nu lyfts Nichlas Falk upp som headcoach med J18-tränaren Dennis Bozic som assisterande.

Ska jag nu ha en åsikt om klubbens beslut så är det rätt beslut men på tok för sent – av flera skäl.
Att Mats inte fick med sig gruppen förra säsongen blev ju minst sagt tydligt ju längre tid som gick. Att då tro att några nya spelare ska lösa det inför kommande säsong är naivt.

Jag skrev inget om senaste matchen. Kom nämligen bara på en enda grej att skriva: Kört fast. Satan vad allt har kört fast. Nu hoppas jag att Nichlas Falk och tränarbytet och intaget av Bozic kan ändra på det.

Mats Waltin var en grym ishockeyspelare och besitter enorm ishockeykunskap. Därom råder inga tvivel men det råder inga tvivel heller om att han hade nått vägs ände i det här gänget redan i våras. Att SSK klarade sig kvar förändrade inte det läget även om jag tycker att det sett ut som att Waltin tagit till sig kritiken och försökt ändra på delar av sitt ledarskap.

Nu funkade inte det och SSK tvingas kicka tränaren redan efter sex matcher vilket känns… så jävla osnyggt. Hade man tagit beslutet i våras hade Waltin ändå kunnat ta en annan roll i klubben eller gå vidare, oavsett vilket med huvudet högt.

Avslutet som A-lagstränare hade blivit snyggare än nu när det segdragna beslutet redan lett till dålig stämning i klubben på flera fronter. Det sena beslutet gör att man tvingas agera i panik och sparka en tränare – till synes motvilligt och efter press utifrån och det är ju inte särskilt smickrande för någon klubbledning. Och inte bra för klubben heller med den kaosstämpel som hänger över SSK och som knappast gör sig bra gentemot varken fans eller sponsorer/samarbetspartners.

Nu väljer SSK att gå vidare med Falk. Ska bli jätteintressant att se om han får fram den glöd han vill få fram i ögonen på spelarna. Och det är självklart viktigt som han säger att ”få fram något energivande att bygga vidare på” i såväl träning som de närmsta matcherna nu.

”Vi har så mycket ogjort i den här gruppen” säger Falk bland annat och syftar på kvaliteter att få fram. Jag håller med där, ska bli intressant att följa detta som sagt.

(Den här tårtan fick Falk i omklädningsrummet när han fyllde 40 av några fans. Repris på torsdag men på VIP-plats kanske?FOTO www.hockeymedmariehallman.se /arkiv)

På torsdag får SSK:s nye tränare ta emot en varm känslovåg på Hovet, för då är det dags för Djurgården med fans att hylla sin älskade nummer 16 som ju faktiskt även spelade sexton säsonger för DIF. Jag är i Gävle och jobbar för TT då men det kommer bli en fin kväll

Jag har ringt Nichlas Falk och tagit ett snack med honom om inledningen på säsongen, tränarbytet, hans tränarfilosofi, vad som kan göras, de hot som antytts emot laget med mera.

(Sexton säsonger i nummer 16. Det här fotot är från fansens hyllningar på 40-årsdagen 2011 FOTO Daniel Pettersson /arkiv)

Jag tog såklart ett antal frågor inför hyllningen också… kommer bli en fin kväll, det är jag övertygad om. Så njut bara njut säger jag där! Alltid bra att tanka energi inför det nya uppdraget också.

Här nedan kan ni lyssna på intervjun





Inga kommentarer: