måndag 11 april 2011

Jonas Almtorp "Jag gillar noggrannheten i klubben"


 
(Almtorp med sin son i höstas. Då i Templet, nu blir det Hovet. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det ramlar in nyförvärv lite här och där nu. Djurgården presenterade på måndagsförmiddagen två, som det redan har stått om i media – backen Victor Bartley – senast i Rögle och centern Jonas Almtorp, som kommer från SSK.

Det har varit en del snack om just den senare flytten, bland annat har det sagts att Almtorp skrev på för DIF för länge sedan men så var det inte, säger han själv:
– Jag ville först stanna i SSK och tog första kontakten med Pär Nygårds (sportchefen) om en förlängning och det lät intressant förs och sedan vägde det över åt andra hållet och jag fick inget nytt kontrakt. Sedan hörde några andra lag av sig, bland andra Djurgården.

Så du har lämnat det sjunkande skeppet bara för att det blev allsvenskan?
– Nej, absolut inte. När jag tog kontakt med honom och visade mitt intresse så trodde jag att vi skulle spela i elitserien, och jag ville stanna men sedan… ja sedan blev det inte så, säger Almtorp.

Som dock inte behövde deppa alltför länge över att SSK visade noll intresse. Flera andra lag var desto mer intresserade:

– Jag tror det var sex, sju lag som visade intresse men Djurgården var mitt förstaval. Det känns helt perfekt att de ville ha mig. Jag är jätteglad att jag får komma hit.

Varför var Djurgården förstavalet?
– Dels för att vi inte ville flytta så långt. Både jag och min fru älskar Stockholm och trivs bra där vi bor nu (i Södertälje, Almtorp kommer pendla till Hovet) så vi kände att det skulle vara det absolut bästa att få spela där. Sedan pratade jag med Järlan (Janne Järlefelt, sportchef) och Tommy (Engström, klubbdirektör) några gånger. Och när jag fick lite bättre koll på Djurgården som klubb och organisation så kändes det klockrent direkt, säger Almtorp och fortsätter:

– Jag gillar noggrannheten i klubben, hur professionella de är i jobbet. Det är framför allt det. De presterade för mig hur de jobbar i klubben och vad det än gäller – runt laget, på isen, vad det nu kan vara. Sedan har de väldigt bra folk på alla positioner i föreningen. De har en klar linje som de jobbar efter som alla i föreningen håller sig till. Det känns som en väldigt bra klubb. Sedan är det väldigt många bra spelare i laget också plus att de har högljudda fans. Det ser jag bara som ett plus!

Hur har fansen varit att möta som motståndare?
– Alltså som motståndare så tänker man inte på de så mycket så, och jag tror att de hjälper Djurgården mer än de stör det andra laget. Men det är klart att man hörde dem! Det är mer att det är mäktigt att få spela på Hovet när det är mycket folk där, även om man är deras motståndare på isen.

Och nu får du spela derbyn mot AIK?
– Ja, det är något jag verkligen ser fram emot. Det kommer att bli en upplevelse. Jag har bara sett de på tv innan så det ser jag verkligen fram emot redan, säger Almtorp.

(Almtorp vs Ottosson i vintras. Nu får de spela i samma tröja. FOTO ANDREAS GRANDIN)

Statistiken för de två senaste säsongerna, i SSK ser ut så här (under grundserien):
2009-2010: 13 mål, 19 assist = 32 poäng på 54 matcher. +5 i plus/minus och en tekningsprocent på 50 %.
2010-2011: 5 mål, 22 assist = 27 poäng på 54 matcher, +6 i plus/minus och en tekningsprocent på 45 %.

Men när jag frågar om han ska ersätta Marcus Krüger som försvinner till Chicago blir svaret:
– Jag ska inte ersätta någon. Jag ska bidra med det jag har att komma med och jag tänker inte på det sättet, att jag ska ersätta någon utan jag kommer till Djurgården och spelar mitt spel och är den jag är. Sedan om det heter att jag ska ersätta någon eller inte bryr jag mig inte om. Det spelar ingen roll för mig, utan jag gör det jag har gjort förr fast så klart med ambitionen att göra det ännu bättre och försöka utvecklas.

Du blev bänkad i SSK i kvalserien, varför?
– Jag kände att jag spelade tillräckligt bra men de (tränarna) ansåg att jag inte räckte till eller att jag inte var tillräckligt bra men det får stå för dem.

Förstår du att några i Djurgården kanske tänker, att ”shit, vi värvar en kille som blev bänkad i kvalserien i SSK som sedan åkte ur?! ”
– Ja, det förstår jag. Men om man kollar vad jag har gjort i elitserien senaste två åren så har jag gjort det hyfsat bra och jag tycker jag förtjänade att spela i kvalserien, sedan varför inte tränarna tyckte det, det vet jag inte. Det får du fråga dem.

På vilket sätt kan du bidra för att höja Djurgården då?
– Ett rakt och enkelt tvåvägsspel. Jag dödar utvisningar, jag täcker skott och bidrar även offensivt plus att jag kommer ge precis allt jag har i varje match för Djurgården. Det är väl det som kommer visa sig starkast under säsongen.

Till sist måste jag fråga… det stod någonstans att Järlefelt har försökt värva dig förr?
– Ah men jag vet inte… han pratade med min agent för några år sedan. Jag vet inte hur allvarligt det var egentligen den gången.

Så du har inte aktivt nobbat Djurgården tidigare?
– Nej, nej. Absolut inte. Det har jag inte gjort, avslutar Almtorp.

När det gäller Victor Bartley så har han varit en av allsvenskans allra bästa backar senaste säsongen.

När Johan Tornberg, expert på hockeyallsvenskan i Viasat och Expressen rankade de 25 bästa spelarna i allsvenskan hade han Bartley på totalt 12 plats, tvåa av backarna bakom Ryan Gunderson (nu klar för Brynäs) med den här motiveringen:


"Snabb back som alltid fyller på i anfallsspelet. Sätter igång anfall redan på första skäret, kan användas i  både första och andravåg. Skridskoskicklig, fyller på men går inte bort sig. Just den backtyp som jag gillar."


Bloggen kan inte annat än instämma. Bartley kom tvåa i backarnas poängliga med 11+23=34 poäng på 52 matcher, han hade plus elva och är en sån back som behövs för att få till de långa anfall som Djurgården strävar efter för att spelet ska stämma. Enda negativa är väl utvisningsminuterna som slutade på 56.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Blir nog bra hur som helst! Välkommen båda!

Anonym sa...

Tack Marie! Intressant läsning. Hoppas han kommer trivas på Hovet.

Vore kul att få lite info om Janne sr honom som en ersättare till Kruger eller om dom ska värva en till center? Har svårt att tro att center sidan är helt klar. Oscar Möller eller Ante Emqvist borde väl vara aktuella?

Just nu har DIF 6 centrar, men Fimpen, Norman och Zibby kan spela på kanten. Frågan är om Almtorp ersätter Falk?

Otto
Almtorp
(Norman)
(Zibby)
(Fimpen)
(Falk)

/ Johan

Marie Hallman sa...

anonym: Ja jag tror han kan bli bra, jobbar definitivt alltid hårt.

Johan: Bra fråga, Ska försöka komma ihåg att ta med den när jag får tag på Järlan!! Zibbe vill ju helst spela center Falk kan man ju ha som back lika gärna. Fimpen och Norman funkar bra på kanten, tycker jag. Men jag ska absolut försöka komma ihåg, ska skriva upp den!!

Anonym sa...

Kanon Marie! DIF behöver verkligen en stabil 1:a center. När du får tag på Janne, fråga gärna hur det blir med Jozef "bombom". Han skrev ju på för 1+1. Enligt Malmö bloggen är han på väg dit.

Ha det gött!

/J

Anonym sa...

Kanon... Marie, kolla me D Tjärnqvist om nästa säs.. Vad händer me Klubertanz? A Engqvist? Timmy Pettersson? Tellan?... Vet att du e tjejen som kan få fram detta.. Keep it up..
//Pelle

Brille sa...

Japp, vore kul med mer inside info :-)

Sagt det förr men säger det igen, du gör ett kanonjobb Marie! Det uppskattas!

Anonym sa...

Super intervju! Danke! Som någon föregående skribent skrev så skulle det vara intressant med ett snack med Fernholm, D.Tjärnqvis/M.Tjärnqvist, Möller eller typ Klubertanz! Tror du att en intervju med Bartley är möjlig? :) Mvh

Jerker sa...

Bom-Bom är mycket nära att skriva på för Malmö enligt bloggen mrmadhawk.se. Föga oväntat att inte skulle spela ut kontraktet med dif, något du däremot var så övertygad om att han skulle göra Marie när han skrev på minns jag, då jag också funderade om att han knappast skulle fullfölja sitt avtal med Djurgården. Men ser man till snubbens record så byter han ju klubb oftare än han byter kallingar och Malmö lär inte bli hans sista klubb heller.

Marie Hallman sa...

J Jag såg det och jag har enormt svårt att se Josef lämna ett bra kontrakt med DIF i elitserien för att spela i Malmö =allsvenskan för en lägre lön. Tror madhawken yrar i mössan där.

Pelle: ska försöka, hinner inte med allt bara. måste jobba med lite annat som ger pengar också så det kommer bli lite som det blir. Ska försöka så gott det går dock.

Brille: Tack du, det värmer, gör så gott jag kan och hinner :)

anonym: ferna är i slovakien, klubertanz och möller är på andra sidan pölen och lie svåra att få tag på tyvärr. Möller ska jag om inte annat ringa när han kommer hem, nu är det fullt ös med slutspel där för båda i NHL respektive AHL kan bli tufft nu. Men Möller tänkte jag som sagt fixa om inte annat när han kommmer hem. Bartley? får se, ska kolla om han är kvar i sverige. Tjärnqvistarna - absolut, ska ringa.

Jerker: men jag tror madhawk yrar i mössan där, se mitt svar till J. Om han bryter kontraktet såär det då inte för att få ett sämre kontrakt utan i såfall för att ta ett bättre utomlands. Men jag ska försöka nå honom, ringde häromdagen men fick så konstig signal att jag tror han är utomlands på semester eller något.