onsdag 6 april 2011

Mårts: " Jag vill se hur killarna jobbar med spelidén som vi har"


 
(Pär Mårts. Foto: www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)
Träningslandskamp för Tre Kronor mot Tyskland i kväll i Halmstad, med returmöte i Göteborg på fredag.

Tysklands trupp skickar väl inga chockvågor av fruktan direkt men de här matcherna ingår i något som heter European Hockey Challenge och där leder faktiskt Tyskland före Sverige.
Båda länderna står på samma poäng men Tyskland har bättre målskillnad efter förra veckans två matcher mot Österrike som Tyskland vann med 7-0 och 4-2.

Nu är det väl ingen som bryr sig ett skit om vem som vinner/leder den där turneringen däremot så är det ju intressant att se vad förbundskaptenen har för tankar kring det svenska gäng som mötte Lettland förra veckan.

Så jag ringde och frågade vad han tyckte om bland andra Mark Owuya som gjorde Tre Kronor debut mot Lettland:
– Jag tyckte han var skaplig. Det finns puckar som han skulle ha tagit men det var hans debut och det var en jävla rulle på matchen. Han fick en hel del skott på sig som man normalt inte ska få och jag tycker inte att han gjorde bort sig. Jag tycker att han ska få en chans till och vara med den här veckan mot så får vi ta det härifrån sedan.

Du har kallat in Viktor Fasth som kommer debutera i landslagssammanhang mot Tyskland i kväll. Vad har han för chanser i jakten på en VM-plats?
– Oj det är svårt att svara på så här men nu är han med i Tre Kronor så han är närmare än förr i alla fall… men det blir fel om man ska sätta procents chanser och så, jag kan inte göra det utan han får spela nu och visa att han ska vara med.

Vad förväntar du dig från Fasth?
– Att han ska hålla nollan ha, ha, ha. Nä jag skojar men jag vill se att han orkar med tempot, farten, returtagningarna. Allt är lite annorlunda när man möter bättre killar än man är van vid. Jag förväntar mig att han ska ha koll på skyttarna, att han ska se spelet och hinna med i det som händer. Det blir stor skillnad när man möter lite bättre spelare. Det blir mer fartfyllt internationellt och uppstår annorlunda situationer än det gör i elitserien där det är mer strukturerat och avvaktande emellanåt.

 Det ska finnas fem, sex svenska målvakter tror jag i NHL/AHL som missar slutspelet, hur många är aktuella för VM anser du?
– Det går, helt ärligt, inte att säga nu hur många som är aktuella. Utan vi har många bollar i luften tills serien är färdigspela. Vi kan inte ta ner bollarna förrän då, man vet ju inte vad som kan hända, spelare kan bli skadade, spela skadade. Alla svenska målvakter där borta är intressanta och vi måste ha tillgång dem när NHL är slut. När serien är färdigspelad så går det ju en liten gräns, det är först då man ser om de överhuvudtaget finns tillgängliga. Så jag ser ingen annan färdväg med att vänta till den tionde april då man ser hur det ser ut där borta. Men vi har pratat med alla, så alla är informerade om att vi kommer höra av oss mer h är framöver, säger Pär Mårts.

En målvakt, Jhonas Enroth har han dock inte pratat med personligen.

– Det har jag inte gjort i och med att han har spelat där nere mestadels (AHL). Men vi har hörts via mejl, han har gjort jättebra ifrån sig men jag har inte träffat honom personligen men han är så klart också intressant.

 Det var på tal ett tag att AIK-forwarden Daniel Bång skulle vara med, om han hann bli av med magmuskelskadan som han fick under semifinalspelet. Men det gick inte.

– Nej han har provat och det funkar inte så han var tvungen att tacka nej.

Nu möter ni Tyskland, vad vill du se i de här två matcherna?
– Jag vill se hur killarna jobbar med spelidén som vi har, det taktiska. Det är några saker som inte har funkat och jag vill se att fler och fler äger processen och deltar i utvecklingen av den. Det är det som man vill se och så individuella prestationer, säger Mårts och avslutar:

– Vi tränar mycket på rollen som skymmare, förstavågen spelet, returtagning, att ta tillbaka spelet, passningar vid blålinjen, pp och boxplay, att vi är aktiva där. Vi har plus ett i boxplay sedan förra veckan, sånt jobbar vi med och vill se i att spelarna också sätter i första rummet.  

8 kommentarer:

SuperGnaget! sa...

TUSEN TACK MARIE!
Du är den bästa hockeyjornalisten som finns.
Din bevakning av stockholmshockeyn och landslaget är riktigt bra!
Jag är på bloggen varje dag och jag kommer forsätta med det så länge du skriver!

Gnaget - lite finare, lite bättre! sa...

Varför är jättesållet och rapparn Mark indapark med överhuvudtaget??? Helt onödigt. Nu har Fasth tagit över spaden och då släpper han den inte. Som det känns är det bara Lundqvist som kan sno spaden från Fasth. Men vi minns ju hur omotiverad och gnällig (ömmande knän och allmänt sliten) som Lundqvist har varit när han pliktskyldigt ställt upp för Tre Kronor i de senaste VM-turneringarna.
Nej Fasth it is. Sen kan de låta någon fjunis typ Lehner eller Enroth bli reserv och stå mot något skräpgäng för att vila Fasth till de större matcherna.

Ärligt talat förstår jag inte överhuvudtaget varför det är difare med i landslaget.
Helt onödigt. Ge plats för BÄTTRE spelare som Oscar Steen, Christian Sandberg och Daniel Bång i stället.

Marie Hallman sa...

Supergnaget: Tack själv!! För pepp och för att du läser :0)

Gnaget:Bång hade chansen men var skakad. Mark var etta i målvaktsligan i elitserien, med både bättre räddningsprocent och GAA än Fasth så nog har även han gjort sig förtjänt av en chans. Liksom givetvis Fasth.

J sa...

Gnaget - lite finare, lite bättre > Enroth före fasth alla dagar i veckan. Den ena gör succé i NHL, den andra i elitserien, säger väll allt?

Hockeykunnig sa...

Det tråkiga med att så många medgångsgnagare har hittat till den här bloggen är deras bristande kunskaper. Vräker ur sig så mkt dumheter att man baxnar.
Oscar Steen till Tre Kronor? Somna om..

Pelle sa...

Hockeykunnig: Du verkar själv ha sovit under LG Hockey Games. Steen var ju med i landslaget då ju och finns garanterat högt upp på Mårts lista.

Hockeykunnig sa...

Jag trodde vi pratade VM, inte Kalla Anka Cuo..

Marie Hallman sa...

J, Pelle ohc hockeykunnig: När det gäller målvakter så är Enroth så klart intressant nu för Mårts då han spelar så bra i NHL. Vore ju sjukt annars. Men även Fasth är riktigt, riktigt bra. Han ska självklart finnas med i diskussionen också.
Steen till VM? Nej. Han var med enmatch i LG som reserv för skadade spelare men även om jag gillar honom så tror jag han är helt körd för detta VM.