måndag 4 april 2011

Visa lite ansvar nu Växjö!


(Sandberg vrålar ut sin lycka för ett år sedan. FOTO OLSIN SPORTFOTO)

Minns ni de här bilderna? Ett lyckligt AIK firades av fans på Hovet så att hela utrustningar spreds för vinden. Det är sällan man ser sån galen glädje som när ett lag tagit sig upp i elitserien och det i sig gör den helvetiska kvalserien extra intressant.


(Galet glada AIK fans i april 2010. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Nu har Växjö gjort om AIKs resa och det blir spännande med ett nytt lag i elitserien, ska bli kul att se vad Växjö mäktar med.


Har man slagit två elitserielag och snuvat ett av dem på elitseriekontraktet med en trupp som kostar en brödsmula av Modos och en limpskiva (typ) av SSK:s så finns det all anledning att se upp.

Ny arena, bra organisation och ett gäng hungriga spelare ska inte underskattas. Det får man hoppas att de som dömde ut AIK har insett nu (även om Gnaget inte har ny arena då).

Ska bli intressant att se vad som händer med spelare som Dustin Johner, Steve Saviano, Josh Soares och David Lundbohm. Spelare som elitserielagen redan varit och dragit i. Har de trott på sitt lag och väntat med att krita på för andra och stannar i Växjö? Eller är de redan förlorade för klubben? Kan de i såfall bryta kontrakten med den nya och vad händer då där? Öppnar upp för lite rockader i så fall.

En kul spelare jag hoppas blir kvar i Växjö är Nisse Andersson. Backen har potential och är rolig som fan att prata med, har alla förutsättningar att bli en elitserieprofil!


Nu återstår två matcher och jag hoppas att Växjö tar sitt ansvar nu. Jag förstår att man var glada som fan igår, vem skulle inte vilja festa i en vecka efter ett sånt evenemang. AIK gjorde det förra året men då tog man platsen i sista matchen och partandet störde ingen annan.

Nu har Växjö två matcher kvar, Rögle på onsdag och Mora i sista matchen. Den sistnämnda saknar helt betydelse men Röglematchen är viktigt så även Rögle är medi striden om den andra elitserieplatsen. Typiskt nog kommer den redan nu på onsdag alltså och med risk för att anses vara en grinig och ogin jävel så tycker jag det var osnyggt gjort mot Modo och SSK att kröka loss igår. Jag missunnar inte Växjö något firande men med två omgångar kvar  tycker jag att  man hade kunnat fira utan alkohol i går och parta loss så väggarna ryker på fredag när allt är klart istället.

Visst, det är några dagar till onsdag men bara att man är klara innebär en mental urladdning som redan det sätter ner viljan att göra sitt yttersta mot Rögle. Är man dessutom så bakis att man missar träningen på måndag, så kommer man inte vara i bästa shape på onsdag. Alla i Växjö kommer givetvis säga att "vi vill så klart vinna serien"  Och det vill de säkert men vad huvudet vill och vad huvudet mäktar med är inte samma sak.

Bara hoppas - för den sportsliga sakens skull - att Växjö kan samla ihop sig nu trots firande och allt och verkligen göra allt, allt, allt, för att slå Rögle på onsdag så de sportsliga förutsättningarna blir hyfsat lika inför sista omgången på fredag.

En tanke till Leksand föresten, med på det här med elitserieavancemang. Hur tröstlöst och märkligt måste det inte vara att vara Leksing och se klubben köra återtåg fram och tillbaka i samma spår (mest tillbaka) och nu inte ens nå kvalserien (dvs spåra ur lite) samtidigt som man får se hur Växjö går upp redan på tredje försöket - vilket var helt enligt plan.Snacka om bittert. Eller - om man tar det på rätt sätt, en sporre för att lyckas med det själv.

13 kommentarer:

Jimmie sa...

Tror nog absolut dem vill komma ut på isen och visa för sina supportrar att dem hör hemma i ES. Så Rögle kommer få jobba absolut!

Däremot så tycker jag inte dem ska behöva be om ursäkt för att de tagit en plats i ES på bekostnad av SSK eller Modo, eller kanske båda.

Jag ser hällre ett nytt Växjö i ES än att jag ser tråkiga SSK i ES.

Vet att alla inte är av samma åsikt men smaken är som baken!

Anonym sa...

Håller med dig Marie angående festandet, det snygga hade varit on de väntat tills kvalserien var klar. Alt Rögle matchen då den Mora är skitsamma. Gillar inte detta alls, kommer Rögle vinna och Modo missa ES så kan de räkna med ordentligt gnäll!

Med de sagt så säger jag grattis till ES platsen Växjö! Ser gärna att Modo kommer tillbaka också. Skulle ssk eller rbk gå upp så får ju ES bara tillbaka ett mindre roligt lag. Förstår om ssk:are tar illa vid sig men det är MIN åsikt.

Jag vet Marie att du inte gillar när man skriver ner lag, men ssk är ju inte direkt en publikmagnet i hockeyn. Hoppas du har översikt med min åsikt.

/Jepe

Marie Hallman sa...

Jimmie: Nä be om ursäkt ska de inte göra, de har tagit en plats för att de har spelat bra. Men att parta bort de sportsliga förutsättningarna för andra lag känns inte okej...

Jag är tyvärr inte alls lika säker som du på att Rögle kommer få jobba. Och det är ju inte enbart SSK som får "lida" för det i såfall utan även Modo.

Jepe:
Jomen precis. Det hade dels varit snyggare sedan finns det ju regler om att man måste ställa bästa laget på isen och göra sitt bästa HELA serien även om man själv inte påverkas längre. Så jag hoppas att de gör det nu då!

Klart man får tycka att SSK spelar tråkigt och jag kan inte säga att de bjudit på sprakande hockey direkt men det är ju olika förutsättningar från år till år så jag tycker det är lite hårt att såga hela SSK som förening men där har vi olika åsikt, så kan det vara :0)

Rolle sa...

Självklart ska lag alltid ge allt i alla matcher men även om de fysiskt kan ladda om efter festandet tror jag det blir svårare mentalt. Det är alltid svårt att tända till på nytt när ett stort mål har uppnåtts. Jag tycker också det vore kul att få upp Rögle så att båda elitserielagen åker ur. Jag är nämligen så sadistiskt lagd av mig att jag tycker det skulle vara kul att se vad som händer med Södertälje och MoDo efter en degradering.

Sen är ju det här med Leksand rätt kul också. För andra året i följd går ett lag upp, kliniskt befriat från spelare som var ett stort namn för 10 år sedan men som Leksand gjort som sin grej att värva.

Marie Hallman sa...

Rolle: Obs att jag inte ser något roligt i att Rögle kommer upp istället för Modo eller SSK... det får stå för er andra.
Men det här med Leksand är ju... snacka om att det är dags med en haverikommission där. Hur bittert ska det inte vara att se först Gnaget och sedan Växjö av alla göra det som Leksand bara inte kan göra... trots mångmiljonrullningen. Skönt på ett sätt att pengar inte är ALLT även om de är en stor hjälp.

Magnus sa...

Är så trött på det här snacket om tråkiga SSK. Är på varenda match i Scaniarinken och har sett otroligt många lag som spelar "tråkigare" hockey än SSK denna säsong. Växjö med sitt igelkottsförsvar, Timrå, Modo, AIK, Frölunda mfl har inte direkt tjusat med något skönlir.
Jag tror att det här med tråkigt handlar om andra saker, art man inte har några hatkänslor för sportklubben. Då blir ju matcherna tråkiga.

Marie Hallman sa...

Magnus: Förstår det. Och visst kan det vara så att SSK inte retar upp någon och därför anses som tråkiga. Men jag hoppas hur som helst att SSK blir kvar.

Robert sa...

Om jag minns rätt så brydde sig inte SSK nämnvärt om att vinna förlängningen i omgång 8 eller matcherna i omgång 9 och 10 av kvalserien förra året (när dem väl blivit klara).

Så åker dem ur pga detta så får dem skylla sig själva ;-).

/Robert

Thompa sa...

Växjö har väl inget som helst ansvar för att hjälpa Modo eller SSK, hade det verkligen låtit såhär om växjö hade haft SSK i nästa match istället för rögle??

Växjö har gjort det grymt och klarat sin uppgift, det har inte SSK och modo gjort vilket betyder att minst ett av lagen kommer åka ur, tough luck!

Marie Hallman sa...

Robert: Det var först efter att SSK hade tagit en poäng (förlust på ÖT) mot AIK i omgång nio som deras kontrakt var klart. SSK gick inte ut och partade utan bjöd bra motstånd mot Rögle,där man förlorade på straffar i sista matchen. Så nog slet de på.

Thompa: det hade låtit likadant , det hade det. Man har ju ansvar gentemot de övriga lagen i serien,det handlar om respekt för varandra och det sportsliga. Ska Rögle (som ligger fyra btw) få fördel gentemot SSK och Modo för att de hade tur att få redan klara Växjö i lottningen? Eh. Nej. Jag förstår att man är glad men kröka järnet kan man väl vänta med till fredag?!

Robert sa...

Marie: Ah, helt rätt av dig! Ber om ursäkt, mitt minne svek och jag kollade inte upp faktan innan jag skrev. Sorry. Skönt att man alltid kan lita på din koll iaf :-).

Dock så var jag lite mindre nöjd med Popovics firande på sargen innan förlängningen mot AIK förra året då jag gärna sett att SSK kämpade om extrapoängen i matchen. Men samtidigt förstår jag det så därför förstår jag om Växjö kanske inte tar full poäng i resten av matcherna.

Spännande avslutning blir det iaf!

Thompa sa...

Men idrotten är aldrig rättvis! Nu när Växjö gjort det så bra som dom har så är det liksom lite "mission accomplished" för deras del och jag anser att dom inte på något sätt har nåt ansvar för att hålla igen på festandet nu. Dom har ju vunnit! Modo och SSK har inte lyckats greja det här på egen hand och det får man lida för nu. Helt rättvist enligt mig. Jaja vi har olika åsikter i det här och jag respekterar din, även om jag inte håller med.

jensa sa...

Har varit i växjös situation under min fotbollskarriär ett par ggr, dvs att laget gått upp med matcher kvar, en gång festade vi efter avancemang på hemmaplan och ärligt talat var det skönt att äntligen få jubla, all press borta och vi slog sedan ett annat topplag 4-5 dar senare.

Vid ett annat avancemang festade vi inte då det var bortamatch och möte med lag inblandat i bottenstriden ett par dar senare, den gången åkte vi dit rejält och alla var spända och ville bara ha semster, bottengänget krossade oss med 4-1 och många i laget ville bara få matchen överstökad. Så det kan gå åt bägge hållen......