onsdag 20 april 2011

Silly season SSK: Lukas Kilström klar för Luleå


(Kilström i vintras. Nu väntar Luleå. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det här hände tidigare i kväll men jag har jobbat med annat och inte hunnit se förrän nu men SSK:s talangfulla back Lukas Kilström har signat för Luleå.

"Lukas är en ung och intressant backtyp som kan spela både offensivt och defensivt. Han är rejäl i sitt spel - en riktig vinnartyp" säger Luleåtränaren Jonas Rönnqvist i ett pressmeddelande.


Luleå har precis fått se Fredrik Styrman, 20 år  lämna klubben för Skellefteå och tar då in 21 åringen Kilström.

Och jag tycker att Luleå har gjort ett bra byte där. Det sägs ju att Styrman är en stor talang men av det jag sett av de båda så här långt så tycker jag att Kilström varit den som ligger längst fram  - så här långt.

Vill man jämföra stats så ser det ut så här:
Styrman, 20 år (född 1991) sköt 44 skott, gjorde 0 mål, 1 assist på 44 matcher, minus 7 i plus/minus, hade en snittistid på 16.52 och noterades för fyra tacklingar.

Kilström, 21 år (född 1990), sköt 47 skott, gjorde 2 mål och 11 assist på 50 matcher,  hade plus 9 i plus/minus (bäst av backarna i SSK), hade en snittistid på 16.32 och noterades för 40 tacklingar.

Den förre SSK-backen har ju dessutom tagit ett stort kliv de här säsongen och det är helt klart en förlust för SSK. Det är såna här killar - unga, utvecklingsbara, redo att ta stort ansvar och som har fått lite rutin att bygga på plus att han är egen produkt - som SSK skulle behöva ha in sitt nya lagbygge.

Nu skriver SSK att man försökt få Lukas att stanna och jag kan på ett förstå att det lockar honom att utvecklas vidare i elitserien. Samtidigt hade den tongivande roll som han hade fått i nya SSK i sig kunnat ge en rejäl skjuts i utvecklingen. Men hur det än är med det så är det i slutänden varje spelares magkänsla som måste avgöra, det är ändå de som ska leva med besluten och de erfarenheter som besluten för med sig.

Jag såg som sagt det här aningen sent , har gjort lite annat i kväll, ska se om jag får tag på Lukas kommande dagar istället.

Inga kommentarer: