onsdag 18 maj 2011

Silly Season SSK. Billberg "Det är viktigt att ha hjärta för klubben" UPPDATERAD med Gröndahl

SSK har värvat en femte spelare. Emil Billberg – fostrad i SSK som de fyra senaste säsongerna har spelat collegehockey i USA vid Bemidji State University.

– Jag tror stenhårt på den satsning som SSK gör nu, säger han till bloggen.

Att det blev college för fyra år sedan berodde på:
– Att skolan alltid har varit viktig för mig. Jag såg möjligheten att både spela bra hockey och samtidigt gå i skolan och få en högklassig utbildning. Samtidigt som det var en utmaning att åka dit.

Ämnet han pluggade heter ”exercise science”:
– Många som läser det går vidare och kör två år till och då blir man sjukgymnast. Det är lite åt det hållet, säger Billberg som funderar på att komplettera sin utbildning här hemma.

 Sportchefen Per Nygårds beskriver, i ett pressmeddelande, Billberg som:
”En riktig allroundspelare. Han kan spela center eller forward och passar lika bra för bägge positionerna. Han kan användas i både box och powerplay, han är en riktig lagspelare. Han är en bra skridskoåkare med bra utväxling och frekvens. Han har en bra framtidspotential och jag ser fram emot att se Emils utveckling under kommande säsong.”

När jag ber Emil Billberg att beskriva sig själv blir svaret:
– Jag anser mig själv vara en kreativ spelare som jobbar hårt över hela banan, både defensivt och offensivt. Jag är en tvåvägsspelare.

Vad har varit det bästa med åren i USA?
– Att jag har lärt mig mycket, att vara självständigt, jag har lärt mig en annan typ av hockey. Det är lite annorlunda hockey där, med mer aggressiv spelstil. Jag var inte lika aggressiv innan jag åkte så det känner jag att jag har utvecklat och blivit mer aggressiv nu.

Vilken roll han ska ha är inte klart men han kan spela både ytter och center, trivs bra på båda.
 Och att SSK har få klara spelare är inget som oroar Billberg:

– Nej jag tror stenhårt på vad SSK gör just nu med Nygårds och Strömwall i spetsen. Jag tror stenhårt på deras satsning på att få in lite nytt ungt folk, det är bra för SSK just nu.

Vad gillar du bäst med satsningen?
– Att man tar in ungt, nytt folk som kommer från SSK och har stort hjärta för klubben. Det är viktigt att ha hjärta för klubben tycker jag, det är ganska naturligt.

Nu är ju truppen långt ifrån kvar, men den består mest av unga – inte så namnkunniga killar – vad kan fansen förvänta sig tycker du?
– Målet är ju att gå till kvalserien och där kan allt hända. Sedan är inte laget klart än, det kanske kommer in fler äldre. Fast jag vet inte om det blir så - det är bara mina egna spekulationer.  Men jag tror Nygårds och Strömwall har full koll på allt, jag litar på dem.

Vad visste du om nye tränaren Johan Strömwall?
– Att han har spelet själv i elitserien och att han har varit tränare i Österrike. Sedan visste jag inte mycket mer än att han är en hård tränare som kräver mycket fysiskt av spelarna. Det har jag hört både från andra källor och från honom själv, men det ser jag bara som en kul utmaning.

Ni har inga stora namn, vad kan ni kontra med istället?
– Jag tror främst på lagbygget, att vi får en bra kemi i laget och har en bra sammanhållning i laget. Det blir nog viktigast för oss, för att vi ska lyckas. Det kan bli vår styrka.

En stor del av fansen är oroliga då det är så få spelare under kontrakt så här långt. Förstår du det?
– Ja men jag tror inte fansen ska vara oroliga för det. Vi kan överraska, varför är svårt att svara på men jag tror på det här, stenhårt.

SSK förlängde under onsdagskvällen med Andreas Gröndahl. Enligt ett pressmeddelande har man lagt till ett år till.

Men förlängde och förlängde... han har tillhört SSK i två säsonger  men har inte fått någon speltid alls under de två åren utan har båda säsongerna lånats ut till Norge.

Nu när klubben inte har stålar och verkligen satsar på unga spelare lär han få betydligt mer istid och på ett sätt blir han ju ett nyförvärv då fastän han inte är ny rent officiellt sett.


Gröndahl beskriver sig själv så här: " jag har gjort mycket poäng, jag är bra på skridskorna och kan vara ”tjurig” på ett bra sätt."


7 kommentarer:

Kricke sa...

Nämen wow. Vilka supernamn! (Jag hoppas det framgår att det är ironi)
Ärligt talat ser det ut som om Södertälje är nära kvalserien - den undre kvalserien för att hålla sig kvar i hockeyallsvenskan. De andra befarade bottenlagen som Tingsryd, Troja, Sundsvall och Borås har ju rena superlagen jämfört med Södertälje.

Stor komik att läsa att folk på Södertäljes forum på klubbens hemsida på fullaste allvar tror på namn som Martin Gerber och Hannu Pikkarainen som nyförvärv. Verklighetsförankring, någon???

Många hade ju också räknat in Ryan Lasch och fortsätter att räkna in Julian Jakobsen. Varför??? Är det så svårt att se sanningen i vitögat att det inte blir spelare av större klass än de som redan nu finns i klubben?

Jag har en bekant på mitt jobb som bor i Södertälje och han har berättat att det snackas om på stan att det inte finns pengar att värva eller förlänga kontrakt överhuvudtaget mer än till mycket stora "budgetspelare" och att det kan bli massuppflyttning från J20 och J18. Men utåt försöker ändå Södertäljes lagledning hålla god min för att inte skrämma bort alla sponsorer.

Snobben 68 sa...

Jag känner en tjej, som har en brorsa vars pappa kommer från östertälje. Hon har hört att folk på stan inte har full insikt i SSKs budget eller värvningsplaner... Och som supporter från den ironiska generationen kan jag meddela att Gerber & Co. Nämns med viss ironi. Visst är vi många sskare som är oroliga men de flesta är också glada att det blir en riktig nystart, även om det innebär att det blir svårt att gå upp redan nästa säsong. Men kricke, kul att du är engagerad i sportbil ben - vi behöver allt intresse vi kan få.

Snobben68 sa...

Sportklubben ska det förstås vara...

BigDan sa...

Ja vi på SSK:s forum sitter och tror att Hannu och Gerber kommer komma, för det känns ju helt troligt! (ironi). Även hört lite rykten inne på scanias gjuteri under fikat att det kan bli aktuellt med ett lån av Tyler Seguin och Taylor Hall från NHL nästa sesse, så det ser onekligen ljust ut! (ej ironi)

Känns riktigt skönt att folk på stan snackar om att det inte finns pengar. Nån nisse som jobbar som städare på handelsbanken har hört att det är tomt i kassan, osv, osv man blir så jäkla less.

Klart att det blir mindre pengar in om 100 pers istället för 800 köper säsongsplåt för att alla pratar om att det är det här laget som blir, vi får kvala för att hålla oss kvar osv... Slut upp för tusan och köp en plåt kostar ingenting i år, Rögles plåtar kostar nästan det dubbla.

Bergman sa på mötet för en vecka sen att vi kommer ha en lönebudget i det övre skiktet i AS så lyssna på det istället för vad din polares morsas gubbes kollega hade hört i kön på bolaget.

Anonym sa...

Faktum är att alla tror att SSK kommer förlora på det här.
Men jag tror att det är såhär, även om det inte är några ''supernamn'' eller hockeystjärnor så har även dessa killar sin erfarenhet.
4 år i college, tror ni inte man lär sig någonting? Till exempel.

Självklart vet dom sin grej, dom har tid på sig att bli ÄNNU bättre innan säsongstart.

Blir så irriterad på alla som är så negativa till SSKs satsning. Man måste ju börja med juniorer för att komma någonstans. Och även juniorer kan sin grej.

Det är inte meningen att ni ska jämföra ''nya'' SSK med HV71, FBK eller andra lag.

Det är SSK vi snackar om, dom vet nog vad som krävs mer än vad ni gör!

Marie Hallman sa...

kricke: Att man drömmer om spelare hit ochdit är inget specifikt för SSK:s forum, det är ju lika på alla lags forum. Tro mig, jag vet!
När det gäller pengar har jag precis pratat med en som vet, till skillnad från din kompis och så illa som ryktet går är det inte.

snobben68: ja läget är bättre än ryktet påstår i alla fall.

BigDan: Precis.

anonym: alltså det är aldrig bra att åka ner i allsvenskan om maön har ambitionen att vara med där uppe och slåss och det kommer bli tufft men än lever liket i alla fall.

Anonym sa...

Your rеport featuгеs verіfіed useful tо
uѕ. It’s really informative and you're naturally quite experienced in this region. You have got popped my own eye to various views on this kind of subject matter together with intriquing, notable and reliable articles.
My web site :: Xanax